Vraag over Ancre

Ik ben totaal onbekend in deze wereld dus vergeef mij de misschien wat domme vragen.

Ik heb dit onderstaande horloge vorige week geërfd van mijn opa. Het heeft minimaal 29 jaar stilgestaan en tot mijn verbazing liep deze nog zodra ik hem om mijn pols deed. Het glas moet nog gepolijst worden en de datumaanduiding werkt volgens mij ook niet helemaal. Als ik tijd 24 uur vooruit doe veranderd er niets. Is het handig om hiermee naar een juwelier te gaan?

Ik heb hier gelezen dat het om een Duits veelvoorkomend merk gaat. (Ancre) 21 jewels wat betekent dit? Is dit horloge van een redelijke kwaliteit? Uit welk jaar komt dit horloge ongeveer?

Ik zag dat het een automaat is. Is het nodig deze op te winden? Zo ja, hoe vaak? Ik las dat dit tussen de 10 en 40 keer moest maar hoe vaak ik ook draai ik voel geen “weerstand”

De emotionele waarde is natuurlijk het belangrijkst maar toch even uit nieuwsgierigheid: wat is het horloge ongeveer waard?

Alvast bedankt,

Hartelijke groet,

Jelle

2 likes

Hoi Jelle,

Mooi horloge en natuurlijk een horloge met emotionele waarde. De economische waarde zal in goede conditie niet extreem hoog zijn, ik schat rond de 100 euro. Meeste automatische uurwerken zijn ook met de hand op te winden en wat automatisch inhoudt is dat er een mechanisme in het horloge zit (meestal een rotor) die zorgt dat beweging de taak van het opwinden doet. De jewels zijn als het ware ‘‘lagersteentjes’’ die er voor zorgen dat draaiende onderdelen in het uurwerk dit soepel kunnen bewegen. Ik ben geen horloge expert op technisch gebied, maar hoop je een beter beeld te hebben gegeven.
Wat betreft restauratie: kijk even rond in het vintagedeel van het forum en stel eens de vraag, er is overduidelijk een beurt nodig. Je kunt beter naar een horlogemaker gaan dan een juwelier imo.

Voor de rest van HF, voel je vrij om mij te verbeteren haha.

Groetjes

2 likes

Klopt. Een automaatveer blijft doorslippen wanneer geheel opgewonden. Zou-ie dat niet doen, dan vernielt de kinetische kracht van de rotor alle tussenliggende tandwielen.

Ancre betekent gewoon anker, en duidt op een uurwerk met Zwitserse ankergang. Dit i.t.t. penanker en cylindergang-uurwerken. Je ziet die aanduiding dan ook te pas en te onpas op lower/midrange horloges uit die tijd. Om het ingewikkeld te maken is het OOK een merkaanduiding geweest. In de DDR had je dan nog Meister-Anker.

Lijkt me late jaren '60. Begin jaren '70 krijg je vaak allerlei TV-vormige, en meer hoekige/niet-ronde kasten; en ook grovere indexen op de wijzerplaat.

Het horloge is nu slechts enkele tientjes waard. Eenmaal geserviced neemt dat niet heel erg toe - het is geen gewild merk. Als je het zelf wilt gaan dragen, zou ik wel een volledige servicebeurt laten doen. Het probleem met de datumverzetting wijst wel op enig meerwerk/onderdelen. Een nieuwe opwindveer komt er ook bij.

3 likes

Hartelijk dank voor de uitgebreide en heldere antwoorden! Vooral ook de tip om ‘m toch maar een horlogemaker te brengen. Ik vond het ook leuk om wat achtergrondinformatie te lezen.

Kan iemand wellicht een indicatie geven over de kosten van zo’n servicebeurt? De achterkant is namelijk ook wat beschadigd en ik zou graag wat extra gaatjes in het horlogebandje willen etc. Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is dat ik een - naar mijn idee - vergelijkbaar horloge op internet vond van ca. 200,- op een veilingsite. Catawiki o.i.d.? Dus is die echt ongeveer 100,- waard of wellicht toch wat meer na een grondige renovatie? :slight_smile:

Ik hoor het graag nog even.

Jelle

Nope. Ancre is wat de gek ervoor geeft. Service is het in principe financieel niet waard… maar helpt je het wel horloge verkopen.

En het is noodzaak als je het wil dragen.

1 like

Catawiki is een beschamende zwendel-site. Alles wordt daar te duur aangeboden, EN te duur verkocht. Dit omdat noch de “experts”, noch de meeste bieders ook maar een flauw benul hebben waar het om gaat.

Voor jouw horloge - servicebeurt - moet je denken aan pakweg 150 euro, give or take een paar tientjes.

3 likes

De Ancre Horloges met het Stuurrad achtige logootje op de wijzerplaat zijn uit de jaren 60 en 70. Ze waren behoorlijk populair in Nederland en je vind ze nog redelijk vaak op MP, beurzen en marktjes. Soms flink gehavend maar ook nog wel in nette staat. Jouw exemplaar kan zeker wel een nieuw glaasje gebruiken.

Men beweert wel, maar ik heb dat niet kunnen verifieren, dat deze Ancres destijds als hun horloge huismerk werden verkocht bij de Hema. Daar is niks mis mee, in die tijd verkochten de warenhuizen nog kwaliteits spullen. Zoals bijvoorbeeld ook bij wijlen Vroom & Dreesmann de Vendex horloges met vaak mooie Zwitserse uurwerken.

De kwaliteit van deze Ancre’s is meestal heel fatsoenlijk. Vaak zitten er (Tsjechische) Prim uurwerkjes in. mooi maar kwetsbaar, soms ook Zwitserse, AS calibers. Ik heb er vier verschillende van, die nog netjes lopen ook (eentje heeft een gebroken veer en dus maar een gangreserve van max 0,5 uur).

Twee van mijn Ancres.

Ancre met Tsjechisch Prim 68-4 caliber.

Een blauwe wijzerplaat op een Hema-Ancre heb ik nog niet eerder gezien, best mooi. Als je 'm, via een van de hier bekende horlogemakers op het forum voor een redelijk bedrag kunt laten opknappen en servicen, heb je er nog jaren een leuk en betrouwbaar horloge aan.

3 likes

In heel veel van die Ancres zit een FE (France Ebauches) uurwerk is mijn ervaring.
Tenminste in de Ancre horloges die ik heb.