Vraag over datumloep Rolex 16234

Begin februari heb ik mijn eerste Rolex gekocht, een Datejust 16234. Nu is mij opgevallen dat de datumloep van mijn exemplaar niet de gebruikelijke vergroting van 2.5x bevat maar dat het aanzienlijk lager is als ik het vergelijk met andere exemplaren (op foto’s).

Ik heb een aantal artikelen gelezen waaruit blijkt dat Rolex met de introductie van het saffierglas niet altijd even secuur was met de juiste vergroting van de datumloep. Deze kunnen dus per horloge afwijken.

Ik twijfel niet over de echtheid van het horloge zelf, maar ik vraag mij wel af of er misschien een aftermarket glaasje op is gezet of dat het een originele is met een afwijking. Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen.


4 likes

Hier een aantal andere 16234’s:

Wellicht een AF glaasje, niks om zorgen over te maken! Horloge ziet er goed uit! Meestal krijgen ze bij service een nieuw glas, als dit niet bij de AD gebeurd krijgt het wel eens een goedkoper glaasje :slightly_smiling_face:

3 likes

Welles.

5 likes

Dat wil je dus niet. Dat wordt het juiste glaasje en dito magnifier zoeken!

5 likes

Ja daar zit ik dus over na te denken want ik merk dat het mij teveel begint te storen. Waar zou ik aan een origineel glaasje kunnen komen?

Een full service bij een AD of even flink in de buidel tasten.

Met het risico andere onderdelen kwijt te raken, omdat de AD ze moet vervangen.

2 likes

Zo’n datum loupe kun je eenvoudig verwijderen met een hete föhn.

Losse datum loupe, zoek op magnifier window, kun je gewoon los kopen op internet in diverse maten, in diverse vergrotingsfactor en voor mineraal of saffier glas. Plakken met UV lijm en je bent voor een paar euro klaar.

1 like

Die saffieren ook? Alleen bij schade toch? Lijkt me niet nodig of gebruikelijk om saffierglas elke service te vervangen

Ik zou navragen bij de dealer waar je hebt gekocht. Het zou mij wel storen.

1 like

Als je om de 5 jaar een service doet is de kans vrij groot dat het glaasje niet meer helemaal mooi is, vandaar meestal :upside_down_face:

Je doet alsof Rolex saffier niet krast.

3 likes

Heb ik zojuist gedaan. Even afwachten wat hun reactie is. Het stoort mij namelijk ook.

2 likes

Een aftermarket loupe op je aftermarket glaasje :sweat_smile:

Dat wil je toch origineel hebben.

3 likes

Ik zie geen enkel verschil, maar goed. Het hoeft niet per se een aftermarket glaasje te zijn (wat AF betekent, geen idee), het kan ook zijn dat het glas net fractioneel hoger ligt dan gebruikelijk, dan is de vergroting van de loupe net wat minder. Maar kom op, waar hebben we het hier over :sweat_smile:

5 likes

Er is wel degelijk een groot verschil te zien.

Dit zou inderdaad nog kunnen. Dat is wat ik bedoelde met die afwijkingen die wel eens voorkomen.

Wat mij vooral stoort is wetende dat dit het nummer 1 kenmerk is om een echte van een neppe te onderscheiden. Nu weet ik dat ik een hele mooie echte Rolex heb, maar het glaasje dus misschien ‘nep’ of aftermarket is.

Gemiddeld genomen is ieder minuscuul en nauwelijks zichtbaar krasje op de AR-laag, of op de randen van een glas al voldoende voor Rolex om vervanging te eisen.

Ik kan je vertellen dat de Chinezen de vergroting van de datum inmiddels aardig onder de knie hebben, dus die “tell” is helaas niet meer. Ik zou me er niet druk om maken, je koopt een oud horloge, waarvan je niet zeker weet wat de historie is. Mocht het glas niet origineel Rolex zijn, kun je dat nu toch niet oplossen, er kan wel eens wat vervangen zijn in al die jaren.

4 likes

Het merendeel van alle 5 digit Rolexen die te koop staan wereldwijd hebben geen officiële Rolex saffieren erop. Zou mij er persoonlijk niet zo druk om maken, maar goeie vergroting is wel mooier om te zien.

3 likes