Vraag over duikhorloge

Hallo,

Bij sommige horloges kom ik weleens een soort filter tegen. Alleen wat ik mij afvraag is wat het precies doet en hoe dit werkt.

Een foto met een voorbeeld:

Helium Escape Valve, bedoeld voor decompressie na diepe duiken

1 like

Zo heet dat dus. Heb je ook een filmpje/artikel waar uitgelegd wordt hoe dit werkt?

:slight_smile:

1 like
1 like

Dank jullie wel voor de reacties. Een andere vraag hierover? Ik begrijp dat dit nuttig is voor professionals die veel moeten duiken voor hun werk. Maar daarbuiten lijkt mij dit best een marketing stunt om mensen over te halen zo’n horloge te kopen. Klopt dit?

Ah, nee, zeker geen marketingstunt. Pure noodzaak.
Als ik nu naar buiten kijk, regent het. Ik moet zo nog naar de supermarkt. Da’s al gauw een 500 meter (heen en terug). Als die regenbui over gaat in een zondvloed terwijl ik onderweg ben, dan ben ik blij dat ik onderstaand 1000 meter wr horloge om heb gedaan.

9 likes

Is dat niet überhaupt het geval met duikhorloges? Ik denk dat maar een heel klein percentage van de eigenaren van een duikhorloge er daadwerkelijk mee gaat duiken. De zin van 50M v.s. 100M of 200M waterdicht kun je over discussiëren, alles daarboven is eigenlijk een beetje onzinnig als je geen professionele duider bent imho.
Ik heb een 1000M en een 2000M waterdicht horloge gehad, beide met helium ventiel, beide niet verder mee gekomen dan de badkuip :grin:

3 likes

Ja klopt, zo bezitten er hier meerdere mensen een horloge waarmee je officeel naar de maan kan, wedden dat ze daar nooit zijn geweest? En mensen met een Pilot watch én een vlieg brevet kan je ook op 1 hand tellen. De mannen hier die ooit een mud-crawl hebben gedaan én een Mudmaster hebben… och… kunnen er nooit veel zijn, en dan die gasten met een PRS516 om de pols… echt niet dat iedereen een race-licentie heeft.

5 likes

En er worden ook maar weinig foto’s geplaatst van mannen met een dresswatch die een jurk aan hebben :nerd_face:

23 likes

:rofl: :grinning: :joy:

1 like

Ik duik eigenlijk alleen de kroeg en m’n bed in dus ik heb een klokje zonder hev …

2 likes

:joy:

1 like

"a pressure difference builds up between the trapped gas(es) inside the watch case and its environment. Depending on the construction of the watch case and crystal, this effect can cause damage to the watch, such as the crystal popping off."
Even ern beetje OT, maar ook weer niet :
Misschien had de Omega Speedmaster van Dave Scott tijdens de Apollo 15 missie ook last van drukverschillen toen het crystal eruit klapte ?
De Speedmaster heeft geen ventiel toch?
Als ik bovenstaande lees lijkt me dit een valide oorzaak van het incident dat ervoor zorgde dat de Speedmaster “Het Eerste Horloge Dat Kapot Ging In De Ruimte” is.

1 like

Nope no valves on the Speedy :slightly_smiling_face:

2 likes

:joy: :+1::+1::+1:
Zijn er ook horloges die jij nìet hebt ???

1 like

Hij heeft geen Invicta’s

5 likes

Wat een flinke joekel zeg… Krijg jij je arm nog wel opgetild? :wink:
Wat weegt zo’n grote jongen?

Holy! Wat is dat?

Haha ik ben geen Invicta fan, maar bij deze rest mij te zeggen: 'Dat is mien toch een dikke klatsert mien jong :sunglasses: :+1: ’ Godnondejuuuu the mothership has landed!