Dat Breguet mooie innovatieve tijdsmachines maakt weten we, nu is er een met een complicatie die nergens vernoemd of uitgelegd wordt… Breguet zelf is uiterst moeilijk bereikbaar, de boeken geven geen soelaas, misschien de kennis van jullie hier wel…
Het gaat om dit horloge, de Classique Chronométrie 7727:
Verder: Essentially, this magnetic field is an artificial gravity that ensures the 7727’s regulating organ to be working flawlessly in any position. Sound familiar? Maybe a little like a tourbillon? Not at all the same solution mechanically, but indeed the very same problem that needs solving, and in my opinion, the magnetic pivot is a far more interesting, thoughtful, and indeed commercially viable solution than the tourbillon. It’s also so very much less “ugh, really?” than a tourbillon.
Het is dus een zichtbare magneet, die tegen een andere magneet “kletst”, waardoor er een zeer hoge precisie wordt bereikt in elke positie. Een beetje het effect van een tourbillon.
Geweldig @Motormuis ! Wat een gaaf artikel en wat een uitleg! Ik snap um nu helemaal, pff ben er een tijdje mee bezig geweest hoor, zo ik het nu begrijp is het inderdaad gewoon een zichtbaar stuk van een van de twee magneten die de staaf van het ankerrad op zijn plaats houden…? toch …?
Ik merk dat ik te weinig op Hodinkee zit… thnks again!
Graag gedaan en Hodinkee heeft echt gave artikelen, waarbij ze verder gaan dan alles de hemel in prijzen. Soms terecht kritisch. Het lijkt er inderdaad op dat dit is om de magneettechniek te tonen. Wat een gaaf ding zeg, maar $ 40.000 is wel wat fors
Junghans had in de jaren 50 een uurwerk van een klok ontwikkeld waarbij de balans tussen een stel magneten zweefde, dat was het W274/240 uurwerk.
Hier een ebay foto.
Na verloop van de jaren verminderd de kracht van de magneten helaas, zodat de balans gaat aanlopen.
Dit uurwerk is heel zeldzaam en nieuwe magneten zijn niet meer te vinden.
Ik denk dat Breguet voor deze techniek Neodym magneten gebruikt want die hebben een heel kort maar krachtig stralingsveld en blijven zomaar 200 jaar op sterkte.
Dat zijn inderdaad magneten die zelfs in zeer kleine afmetingen een heel sterk magneetveld kunnen opwekken.
De uiteinden van de balans as zijn natuurlijk maar een speldenpunt breed en de magneetpolen maar een speldenkopje groot.