Vraag over een Nielka horloge uit de jaren 50

Hallo allemaal,

Ik heb een Nielka horloge uit ik denk begin jaren 50 een servicebeurt gegeven. De kast van het horloge is behoorlijk versleten, maar het mechanisme ziet er na een servicebeurt weer heel mooi uit en het loopt ook nog eens opvallend goed. Bijna geen beat error en een afwijking van 2-5 seconden per dag. Ik heb geen ervaring met dit mechanisme en vind het wel leuk om de eigenaar wat achtergrond info te geven. Wie kan mij meer vertellen over dit merk en het mechanisme?

1 like

FHF 70 caliber; Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon. Om en nabij 1950 inderdaad. Nielka is gewoon een van de honderden plakmerken uit die tijd; doet er verder niks aan af hoor. :slight_smile:

De verweerde kast heeft eigenlijk best een aardig patina zo - alsof-ie gegraveerd is!

Bedankt voor het antwoord.
Ja de kast is op een bijna mooie manier verweerd. Je zou bijna de neiging krijgen de laatste restanten chroom er af te halen.

Maar de tiretteveer is wel stuk.

2 likes

Klopt. Gekke is dat er niets los inzat. Wijzers verzetten is wat onhandig, maar het lukt wel.
Maar… mocht iemand dit onderdeel hebben liggen…

Staan gewoon op eBay, voor niet al te veel. Ik maak even een linkje naar de eerste de beste, momentje.

…lijkt er sterk op dat de “70” er bij zit, en de vorm lijkt ook erg goed. Kijk zelf maar even verder, maar deze is niet heel duur - ondanks de porto.

1 like

Bedankt :+1:t2:

Mocht het niet lukken wil ik wel eens kijken of ik nog een sloopuurwerk heb liggen in mijn voorraad.

't is gelukt. Ik heb dit onderdeel voor 7,50 euro inclusief verzendkosten.

1 like