Hallo ik ben voornemens een mooie vintage Breitling uit 1974 te kopen. (Zie foto). Nu zal dit mijn eerste vintage horloge worden. Aangezien ik nog niet veel weet over waar ik op moet letten bij een vintage aankoop stel ik de vragen hier. Deerste vraag is, hoe weet de (gerenomeerde verkoper/handelaar) nu van welk jaar het horloge is en of authentiek als er geen papieren meer zijn? Ik heb begrepen dat papieren uit deze periode nog niet echt een ‘ding’ waren, vandaar de vraag. En hoe kom ik erachter dat het geen samengesteld horloge is. Hopelijk kan iemand mij verder helpen, aangezien het een best grote aankoop gaat worden.
Zonder op de details van dit horloge in te gaan is het eerste wat ik mij zou afvragen: wie is de verkopende partij en hoe staat deze bekend. Daar zou ik eerst werk van maken. Een foto van het uurwerk zul je ook moeten hebben om de kenners de kans te geven om hier hun mening over te geven. Verder is de prijs conform die van vergelijkbare horloges van dit merk en model? Hecht niet te veel waarde aan de ontbrekende papieren. Die zijn gewoon te koop op grote horlogebeurzen. Succes met de eventuele aankoop.
Doe je huiswerk: zoek uit hoe een goed exemplaar er uitziet. Wat zijn de valkuilen, wat is origineel, wat is vervangen, hoe hoort het uurwerk er uit te zien. Enz. Enz.
Zeker bij een uitgave als voor deze vind im dat je moet weten waar je aan begint
Dus een foto van het uurwerk vragen is niet heel ongebruikelijk in zo’n geval?
Nee. Er kan wel een ander uurwerk inzitten of er is corrosie zichtbaar. En mocht de verkoper dat niet willen, loop dan snel verder.
Net als bovenstaande reacties: check de verkoper. Zorg dat je alert bent, bij twijfel niet doen, zeker niet bij een voorgenomen duurdere aanschaf. Laat je niet van de wijs brengen door te mooie verkooppraatjes, check foto’s van het binnenwerk en vergelijk met foto’s van dezelfde modellen. Verstand even boven verliefdheid. If it’s to good to be true, it’s likely not true. Tot zover mijn eigen ervaringen, mislukkingen en doemdenken . Verder genieten van de zoektocht en mocht je slagen, veel plezier van de aankoop.
Kan jij papieren voor vintage horloges kopen op beurzen? Lijkt mij onmogelijk en een broodje aap verhaal.
OT, uurwerk zou ik zeker willen zien. Je koopt een gene auto zonder onder de motorkap te kijken of er niets lekt of rookt. Zelfde met horloges, corrosie, vuil, beschadigingen kan je gewoon zien dus nooit kopen zonder het uurwerk te bekijken.
Elke Breitling is voorzien van referentienummer dus vergelijk het object dat je wilt kopen met andere horloges met zelfde referentie.
En inderdaad, check de koper.
Dat niet. In ieder geval in het verleden met stapels tegelijk. Maar goed: papieren voegen weinig toe. Gewoon veel eigen onderzoek doen
Op de beurs in Munchen waren blanco papieren en dozen te koop. Mocht er op dringend verzoek van de verkoper Geen foto van maken…
Vraag naar de onderhoudsgeschiedenis. Ik heb begrepen dat deze uurwerken niet de makkelijkste zijn om te servicen en dat onderdelen duur zijn.
Vroeger op de Rikketik ook veelvuldig.
Gewoon ff juiste box en papers fixen en hoppa!
Full set.
Toen mijn grootvader zijn Omega Mariner I kocht heeft ie de doos en bon zo in de vuilnisbak geflikkerd.
Tja, als ik een nieuwe tv of laptop koop flikker ik de doos ook zo bij het oud papier
Jawel, maar zoveel verzamelaars van vintage TV’s en laptops zijn er nu ook weer niet…
Dat klopt; maar voor het gros van de mensen is een horloge gewoon een gebruiksvoorwerp en daar bewaar je de doos niet van. Zeker in de jaren 70 of 80 was een horloge nog primair om te zien hoe laat het is.
Klopt, maar voor ons horlogeliefhebbers ligt dat anders. We hebben allemaal wel eens die gedachte gehad bij dat eerste horloge wat je ooit gekocht had: had ik het doosje nou maar bewaard, zou zo leuk geweest zijn om het nu nog compleet te hebben. In 1985 was ik 35 en had ik één horloge. Aan de pols. Had verder niks met het verzamelen van horloges. Maar was toen al wel een patologische verzamelaar van allerlei andere dingen. Dus het doosje en dat horloge heb ik nog steeds. Maar ja, voor de meesten van ons, ook de horlogegekkies, is de praktijk anders.
Behalve voor @Vinwat natuurlijk, die bewaart ook alles, maar hij woont dan ook in een soort museum… (denk ik)
Aan de hand van het serienummer kun je de leeftijd van het horloge wel bepalen. Verder is het wel vrij eenvoudig om te testen of het echt goud is. Stap 1 is buy the seller zoals hier boven al gezegd. Zonder meer een mooi horloge in ieder geval!
Tsssss.
Ik weet van God nog zure peren.
Ik snap de charme van een vintage “full set” maar eigenlijk heb ik een hekel aan doosjes. Ik heb ook een tijd modelauto’s verzameld, en daar bewaar je ook de doosjes van. Ben nu aan het verhuizen, en wat kom in vooral tegen achter de knieschotten? Dozen vol met lege doosjes Eigenlijk zou ik het het liefst met een grote boog in de kliko mikken, maar ja; ook voor modelautootjes geldt; waarde wordt verhoogd door de aanwezigheid van het doosje
Een van de voordelen van vintage horloges vind ik juist dat er in de regel geen doos meer bij zit; hoef ik die tenminste ook niet op te slaan
Hi
Heb zelf een 1966 Navitimer gehad achteraf niet geheel origineel het jaartal is te achterhalen vai de ref op achterzijde 1974 klopt dus wel de vraagprijs is mij inziens absurd hoog
Allereerst, mooie watch maar zonder enige vorm van referentie aan de watch zou ik hem toch echt laten staan. Met oudere modellen is een kat in een zak zo gedaan.