Vraag over gangreserve!

Als ik een horloge nieuw aanschaf met bijvoorbeeld een gangreserve van 36-40 uur, wanneer bereik je deze reserve dan voor het eerst?

Als ik een nieuw horloge de eerste dag draag en 's avonds om 23 uur af doe. Mag deze de eerste dagen dan na 11 uur al stil staan? Dus de morgen erop al.

En als dat niet goed is, zal dat dan onder garantie zijn af te stellen of moet ik dan voor een heel nieuw horloge gaan?

Bedankt voor de reactie(s)!

Wanneer een automaat 8 tot 10 uur achtereen gedragen, maar ook bewogen wordt, bereikt deze de maximum gangreserve. Wanneer de automaat ook handwindbaar is, zou een keer of 40 opwinden voldoende moeten.

Ik zou er van balen. als ik een horloge 's avonds nog omdoe dan wind ik vaak nog een beetje bij met de hand. In alle gevallen loopt het horloge 's ochtends dan nog netjes bij mij.

Je zou per uurwerk het aantal windingen moeten kunnen nazoeken. Ook winder fabrikanten hebben lijsten waarin ze per uurwerk een aantal omwentelingen adviseren.

Voor het slapen gaan iedereen stevig de hand schudden (horloge rechts ! )

Ik heb gisteren getest en het horloge van 12 uur tot 23 uur om gehad.
voornamelijk in huis en even met de auto een boodschap.
Vanmorgen stond het horloge stil op 10:15 uur.

Dus zolang het gedragen wordt loppt het prima maar ik haal hooguit een gangreserve van 12-13 uur i.p.v. de 40 uur volgens de fabrikant.

Dus wie weet het? Afwachten, afstellen of een nieuw horloge eisen?

Heb het gehad met een couturier.
Was toen ziek en zat veel thuis.
Bleek bij de juwelier niks mis te zijn met het horloge maar wel met het mannetje.
Vanaf dan het horloge regelmatig opgeschud en probleem van de baan.

Horloge is niet goed. Na een dag dragen moet de maximale gangreserve bereikt zijn. Afwachten is zinloos, de gangreserve verbetert niet door dragen. Afstellen kan ook niet.
Dus ter reparatie aanbieden of een nieuwe eisen.

Ko

Ko Schreef:

Horloge is niet goed. Na een dag dragen moet de
maximale gangreserve bereikt zijn. Afwachten is
zinloos, de gangreserve verbetert niet door
dragen. Afstellen kan ook niet.
Dus ter reparatie aanbieden of een nieuwe eisen.

Ko

Bedankt voor de reactie. Kan ik wat meer.
Ja, je gaat dan twijfelen van “heb ik wel genoeg met mijn arm bewogen” etc. Wat volgens mij geen reden kan zijn want gewoon een dag dragen zou genoeg moeten zijn.

Ook de anderen bedankt uiteraard en als iemand nog een aanvulling heeft dan hoor ik het graag.

Denk ook dat je best eens terug gaat. Zelfs als ik een automaat draag op dagen dat ik weet dat ik bijna niks doe qua beweging loopt deze de volgende dag nog zonder probleem.

Je zou er niet aan moeten denken of je wel genoeg bewogen hebt al dan niet.

Matties Schreef:

Denk ook dat je best eens terug gaat. Zelfs als
ik een automaat draag op dagen dat ik weet dat ik
bijna niks doe qua beweging loopt deze de volgende
dag nog zonder probleem.

Je zou er niet aan moeten denken of je wel genoeg
bewogen hebt al dan niet.

Bedankt.
Ik heb de juwelier hierover een tweede email gestuurd aangezien hij op mijn eerste niet heeft gereageerd.

Dan is mijn volgende vraag of ik een n ieuw horloge moet krijgen of akkoord moet gaan met een reparatie.

Ik wacht uiteraard eerst op de reactie van de juwelier, maar voorbereiden kan geen kwaad wabt ik wil geen gerepareerd horloge maar een nieuwe. Volgens mij heb ik dat recht ook?!
Heb namelijk het gevoel dat ik dan een gerepareerd horloge heb.

Dus hopelijk heb ik mijn rechtsbijstand niet nodig en wordt het netjes opgelost.

Snap wat je bedoeld. Weet niet hoelang je hem al hebt? Als je hem nog kan inruilen zou ik hem voor hetzelfde model inruilen haha. Ik denk dat hij gaat zeggen om hem binnen te brengen voor reparatie. Persoonlijk zou ik daar niet akkoord mee gaan. Natuurlijk kan hij zeggen dat het horloge een tik ofzo gehad heeft.

zelf heb ik ook een paar keer de ervaring gehad met verschillende uurwerken dat de gangreserve gewoon tekort schiet. Ik heb het meegemaakt bij een eta 2893, die nieuw was, een vintage Omega en nu bij een Steinhart met Soprod a10 uurwerk. De Soprod is nog nieuw dus misschien moet de boel nog inlopen, maar hij heeft met afstand de slechtste gangreserve van al mijn klokjes tot nu toe.
Die kan ik 30 keer opwinden 's morgens , dan twee dagen achter elkaar dragen en dan staat hij de derde dag 's morgens soms al stil, zeker als ik een rustig dagje heb gehad.

De beste klok bij mij is de Seiko MM600 (kan ik gerust een hele dag en nacht laten liggen en loopt dan nog) en daarna volgt mijn Steinhart met 7750 uurwerk.
Het vreemde is dat de 7750 maar in een richting opwindt en de Soprod in twee richtingen. Je zou dus verwachten dat de Soprod makkelijker reserve opbouwt , maar het tegendeel is waar. Ik koop dan ook alleen nog automaten met een reserve van minimaal 50 uur.

Ik vermoed dan ook dat de dagelijkse gedragingen/bewegingen niet van iedereen geschikt zijn voor elke automaat.

Groet Bert

Matties Schreef:

Zelfs als
ik een automaat draag op dagen dat ik weet dat ik
bijna niks doe qua beweging loopt deze de volgende
dag nog zonder probleem.

Je zou er niet aan moeten denken of je wel genoeg
bewogen hebt al dan niet.

Ik leid een schrijvend (typend) bestaan.:slight_smile: Dus bijzonder weinig lichaamsbeweging. En bij alles wat ook maar op een klusje lijkt (dhz), draag ik m’n quartz ‘klusduiker’. Bij het sporten draag ik nooit een horloge. En ik heb nog nooit, met geen enkele van m’n automaten, gehad dat ie er al na een paar uur na afdoen mee ophield. Geluk? Neeeh, lijkt me niet. Zou ook wel behoorlijk k%t zijn. Volgens mij zou dan echt niemand meer een automaat willen.

Het is jammer dat sommige juweliers vooral geïnteresseerd zijn in iets verkopen en service vooral als gezeik zien (en dat geldt helaas niet alleen voor juweliers8-)). Maar misschien valt 't mee. Succes in ieder geval!

Bert928GT Schreef:

Ik vermoed dan ook dat de dagelijkse
gedragingen/bewegingen niet van iedereen geschikt
zijn voor elke automaat.

Groet Bert

Is niet mijn ervaring met, ik weet eigenlijk niet precies uit m’n hoofd, een stuk of 10(?) automaten, Zwitsers en Japans.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3179182,3180102#msg-3180102

TagEd Schreef:

Matties Schreef:


Zelfs als
ik een automaat draag op dagen dat ik weet dat
ik
bijna niks doe qua beweging loopt deze de
volgende
dag nog zonder probleem.

Je zou er niet aan moeten denken of je wel
genoeg
bewogen hebt al dan niet.

Ik leid een schrijvend (typend) bestaan.:slight_smile: Dus
bijzonder weinig lichaamsbeweging. En bij alles
wat ook maar op een klusje lijkt (dhz), draag ik
m’n quartz ‘klusduiker’. Bij het sporten draag ik
nooit een horloge. En ik heb nog nooit, met geen
enkele van m’n automaten, gehad dat ie er al na
een paar uur na afdoen mee ophield. Geluk? Neeeh,
lijkt me niet. Zou ook wel behoorlijk k%t zijn.
Volgens mij zou dan echt niemand meer een automaat
willen.

Het is jammer dat sommige juweliers vooral
geïnteresseerd zijn in iets verkopen en service
vooral als gezeik zien (en dat geldt helaas niet
alleen voor juweliers8-)). Maar misschien valt 't
mee. Succes in ieder geval!

Bedankt!
Heb inmiddels een reactie op de tweede mail en de eerste zou niet zijn aangekomen.
Kan gebeuren maar ik heb om een oplossing gevraagd en dat mijn voorkeur niet uitgaat naar repareren maar naar een nieuw en hetzelfde horloge omdat ik niet heb betaald voor een gerepareerd horloge.

Kan ik me ook niet goed voorstellen.
Heb zelf 5 automaten en dit nog nooit meegemaakt ook niet met veel goedkopere automaten die ik heb gehad.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik drie slechte automaten heb en trek dus de voorzichtige conclusie dat je beweegpatroon i.c.m. met de constructie van de automaat dit toch kan veroorzaken. Ik zal de komende dagen de Soprod weer eens wat vaker dragen en kijken hoe hij het nu doet. De 2893 waar ik dat bij heb meegemaakt is toen teruggestuurd en daar bleek niets aan te zijn volgens de leverancier. Die stond stil na een rustig dagje als passagier in de auto. Het klokje had ik de hele dag om en is toch 's nachts stilgevallen. Ik zal wel te lui zijn voor een gewoon zwitsers uurwerk :smiley:

Groet Bert

Bert928GT Schreef:

Ik zal wel te lui zijn voor een
gewoon zwitsers uurwerk :smiley:

Groet Bert

Misschien maak ik me gewoon altijd veel te druk; ook als ik niks doe en blijven ze daarom allemaal goed lopen. :wink:

Oke maar ik ben niet anders gaan bewegen en als ik een horloge test dan beweeg ik extra en draai ik extra op.
Het mocht niet baten en dat lijkt me alles behalve oke.