Vraag over jaren 70 horloges

Beste mensen.

Ik heb in een wilde bui 5 oude jaren 70 horloges gekocht die opgeknapt zijn volgens de eigenaar.

Ik draag helemaal nooit horloges en ik ben ook een totale leek op dit gebied maar ik vond de horloges wel geinig en ze kostten niks.

Nu heb ik ze binnen en ze werken alle 5 maar half en ik geloof dat dit geen toeval kan zijn.

Bijvoorbeeld mijn Oris 17 juwels : als ik het knopje uit trek en er aan draai om de wijzers te verstellen dan begint de seconde wijzer 5 seconden te lopen en daarna stopt hij er weer mee, ook als ik het knopje weer in druk.

Alle 5 de horloges doen dit… Wat zie ik over het hoofd?

Oh… Nu heb ik aan het knopje gedraaid en hij loopt.

Wat ik nu heb gedaan snap ik nog niet helemaal :s

Beste,

Als het horloges uit de jaren 70 zijn dan zullen het mechanische horloges zijn. Die moeten handmatig worden opgewonden door de kroon in ingedrukte toestand rechtsom te draaien. Het kunnen ook automatische horloges zijn (dat staat er dan meestal op) en die worden vanzelf opgewonden door de bewegingen van de pols. Over het algemeen kunnen automaten net als handopwinders ook met de kroon worden opgewonden.

Succes; wellicht is dit het begin van een mooie horlogehobby!

Groet, Wilko

1 like

Ah bedankt wbcoupe.

Ik dacht dat ze vroeger ook gewoon al Quartz horloges maakten :).

Ik heb al wat horloges gehad maar ik vind de horloge handel wel interessant alleen de waarde bepalen voor een horloge is voor mij echt onmogelijk.

Uiteraard de staat, het Meganisme , door en papieren en of het merk een grote historie heeft bepalen de waarde maar waarom sommige horloges nu €200 of €20.000 waard zijn blijft een raadsel

Stel jezelf anders eerst even voor :expressionless:

Oh ja excuses, ik kon het topic daarvoor niet vinden.

Iniedergeval : de naam is Remon , woonachtig 20 km vanaf Rotterdam en 24 zomers jong.
Hobby’s : handel en fitness.

Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod; zeldzame horloges van gerenommeerde merken worden vanzelf veel waard doordat er meer mensen een exemplaar zoeken dan er beschikbaar zijn; dat drijft de prijs op. Het heeft dus niet perse met bijzondere kwaliteiten van een horloge te maken.

Kun je trouwens wat foto’s plaatsen van je klokjes? Wij zijn hier allemaal gek op plaatjes. :smile:

Plaats inderdaad even wat plaatjes, dat maakt het geheel wat interessanter.

Oké daar zal ik me zeker nog in verdiepen.

De horloges stelen echt niks voor hoor :slight_smile: niks bijzonders.

1 like

Ik heb geen verstand van Oris horloges, maar het zou me niet verbazen als het bombay specials zijn.

3 likes

ziet er best leuk uit, maar ik vertrouw die Orissen niet zo,
dat zouden ook wel eens Franken / redial HMT horloges kunnen zijn.

nu die gravures op de deksels even bekeken, en het is verschrikkelijk,
zo zou geen enkele Oris worden verkocht, ook niet in de jaren 70.
ik vermoed net als Santa_Sangre Bombay specials uit eind jaren 80 met HMT / Miyota uurwerkjes.

1 like

Lijkt mij ook; dit zijn vrijwel zeker Indiase klokjes met een Oris stempel op de dial. Hoogstwaarschijnlijk met een fhf uurwerkje erin.

Yep India klokjes.

Gelukkig kosten ze niet meer als een 10tje :slight_smile:

Hoe ziet een echt Oris horloge eruit dan? Een andere achterkant?**

Bij een echte zou het er zo uitzien, en niet met een kriebelige dremel gravure

En een andere voorkant :wink:

en bij jaren 70 eigenlijk ook geen waterresistant maar “waterproof”

Die HMT zou wel een echte kunnen zijn, maar dan hebben we onze kenner @RobertGerard nodig. :smile:
Nog steeds Indiaas, maar dat klopt dan ook. :grin:

1 like

De Hmt is een echte Sona, :wink: leuk klokje mits je van die kleur houdt. In ieder geval iets leuks voor de zomer :thumbsup:

1 like

Hahah geweldig die Indiërs doen wel moeite om het echt te laten lijken maar het komt niet eens in de buurt.

Persoonlijk vind ik de hmt ook het mooiste klokje, ik ben van het gold plated staal :slight_smile: