Vraag over land van oorspronkelijke levering horloge in grijze circuit

Hallo allemaal,

Via het grijze circuit kom ik horloges tegen die oorspronkelijk geleverd zijn uit verschillende landen (met daarbij ook verschillende prijzen). Nederland, Duitsland, binnen de EU, buiten de EU, Turkije, etc. Allemaal met officiële dealer op de garantiekaart met volledige garantie. Gevoelsmatig zou ik bij voorkeur een NL geleverd of anders EU geleverd horloge willen, maar dit gevoel is meer gebaseerd op emotie dan iets rationeels. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is? Maakt het voor jullie uit uit welk land het horloge afkomstig is als er gewoon een officiële dealer op de garantiekaart staat? Maakt het voor jullie uit of het horloge buiten de EU afkomstig is? Heeft dat laatste nog consequenties voor als je het horloge mee op reis neemt en de douane je aanhoudt? Ik ben benieuwd wat jullie visie op dit geheel is. Bij voorbaat hartelijk dank.

MvG Ralph

2 likes

Ik vind een NL dealer ook erg fijn. Dit heeft voor mij zeker meerwaarde. Ik heb namelijk nog nooit een replica gezien, voorzien van een Nederlandse juwelier.

Documenten worden wel gemaakt, maar niet van NL juweliers. De afzetmarkt zal daar wel te klein voor zijn.

Voor mij een pluspuntje. Wellicht ben ik naïef en is het er wel.

2 likes

Ligt ook een beetje aan het horloge. Als het een rolex is, zou ik wel graag EU willen. Bij een tudor of speedmaster heeft het alleen een lichte voorkeur.

2 likes

Bij een horloge geleverd buiten de eu, zou je btw probleempjes kunnen krijgen als je terugkomt na een vakantie buiten de eu.

2 likes

Ook als je hem alleen om de pols hebt?

Ik wil ook een horloge uit de EU, met inderdaad een voorkeur voor Nederland.

1 like

Kans is klein, maar het kan wel.

1 like

Ja. Is zelfs jurisprudentie over.

1 like

Dan valt een niet EU model bij deze voor mij af. Thanks voor de info!

Goed Topic zeg! @RLC een paar maanden geleden had ik via een bekende dealer op de verschillende forums een prachtige Rolex Datejust bekeken. Het horloge was prachtig en in absolute topstaat. Super aardige verkoper, niks mee. Toen zag ik waar het Horloge vandaan kwam en dit bleek HongKong geleverd te zijn. Dit gaf voor mij persoonlijk de doorslag om het horloge uit eindelijk niet aan te schaffen. Kan het niet goed beargumenteren waarom, maar het is gewoon gevoelsmatig… Voor mij is Nederlands geleverd toch wel het allerfijnste. Ook al is er nu ook een mooi Topic over dat papieren niks zeggen, etc. Bij twijfel kan je natuurlijk altijd het nummer laten checken bij het merk zelf om verwarring te voorkomen.

1 like

Ik heb mijn explorer 1 via het grijze circuit gekocht. Was nieuw in de stickers, via griekse dealer naar nederland. Prijs was slechts enkele 100den euro’s beter dan via dealer, maar had geen zin om erop te wachten. Dus dan maar grey channel. Daarna toch altijd dat knagend gevoel gehad. Wat als??? Zeker toen het horloge tot 30sec per dag begon te verliezen. Onlangs dan bij een rolex dealer binnen gedaan om na te kijken en bang afwachten of er geen slecht nieuws zou komen. Uiteindelijk alles ok, maar denk niet dat ik ooit nog via grijze kanaal ga. Toch niet voor horloges van die prijs.

1 like

Geldt dit ook als de verkoper in dit geval de grijze dealer en btw bon levert waarop te zien staat dat je het horloge bij hem gekocht hebt?

Hij zal moeten aantonen dat er btw in nederland of een ander eu land is afgedragen.

2 likes

Kan dit op een btw factuur?

Dat weet ik niet.

1 like

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor eu geleverd.

1 like

Als de dealer een factuur met serie nr schrijft heb je het horloge te goede trouw gekocht en is de BTW in jou specifieke geval al voldaan aan de verkoper.
Wat de verkoper verder heeft gedaan valt niet echt na te gaan aan de grens haha.

2 likes

Je moet bewijs van afdracht btw leveren. Daarom is de btw ook apart vermeld op de factuur. Of jij te goeder trouw koopt heeft daar niets mee te maken.

2 likes

Dat is verder aan de verkoper… ???

1 like

Nee, jij komt met dat horloge om je pols nederland binnen. De bewijslast ligt bij jou.

1 like