Vraag over Monta

Hi medeforumleden,

Ik volg al enige tijd het merk Monta en ben nu serieus aan het overwegen er 1 te gaan kopen, namelijk de Noble Voyager.
De prijs op hun website is $1875,95 en ze geven aan dat de “taxes” bij de checkout worden berekend.

Wanneer ik een bestelling voorbereid dan zie ik dat de prijs indentiek naar euros wordt omgezet, terwijl dit snel gerekend 1612 euro zou moeten zijn. Er wordt echter niet meer gesproken over die “taxes”.

Hebben jullie hier ervaring mee? Klopt dit zo? Kan ik eventueel later (bv bij de douane) nog voor verassingen komen te staan? Ik heb namelijk ook geen idee of die tariefverhogingen door trump hier nog een rol gaan spelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Binnen of buiten de EU?

Ik bestel het horloge in de USA. Vanuit daar moet het dan naar NL komen. Ze vragen $50 dollar shipping costs.

Sommige staten in de US moet je ook BTW/VAT betalen dus zal het dat dan wel zijn, als je het invoert in de EU mag je 21% plus handeling fees betalen 22% totaal zo’n beetje

2 likes

en soms dus ook nog extra EU heffingen

1 like

Yep…

Ik zou rekenen op BTW en de 10% Trump tariff.

1 like

Betaal ik die BTW en additionele kosten dan bij de checkout via Monta of krijg ik later nog ergens een verassing? Het is me niet helemaal duidelijk nu.

Prijzen zijn altijd zonder tax, dus afhankelijk van je staat komt daar nog wat bij.
Als hij uit amerika komt betaal je dus over $1875 + $50 dollar BTW en eventuele inklaringskosten. De invoerrechten op horloges zijn maximaal 80 cent, dus die zijn verwaarloosbaar.

2 likes

Die krijg je op het moment van inklaren en dus niet bij de verkoop bij Monta. Dus voor hij vrijgegeven wordt, moet je die rekening betalen :wink:

1 like

correct, maar de EU is in handelsoorlog met mr Trump dus daar komen nog wat vage heffingen bij, niemand weet precies hoeveel…

Als je pakket in Nederland is betaal je de vervoerder dus DHL/FEDEX etc, je krijgt vanzelf een bericht

1 like

Dan is het een heel eind duidelijk voor me. Dank jullie wel voor alle snelle reacties!

1 like

Hoe kom je bij dit getal? Dit kan ik nergens terugvinden op de website van de douane, en ook de (waardeloze) Google AI geeft dit niet terug.

De handling kosten (van PostNL tenminste) bedragen tegenwoordig € 16 (fixed bedrag, dacht ik).

Qua importheffing (dus niet BTW) zag ik laatst ook genoemde € 0,80 terug, op een horloge van veel lagere waarde. Er stond bij: 0,8% van € 0,00, snapt u het nog? :sweat_smile:

Heffingen / tariffs van bijv. Trump gelden toch niet op export uit de USA, alleen op import de USA in. Dus doet niet ter zake… volgens mij heeft de EU op veel van die dingen niet ‘teruggeslagen’, dat zou dan eventueel specifiek gaan om ‘typisch Amerikaanse’ producten zoals Bourbon, Harley Davidsons etc.

1 like

Ik moet even zoeken waar het ook alweer staat, maar inderdaad op mijn laatste import (Japan) was de import duty 80 cent. (horloge was rond de 1000 euro)

Dit was via FedEx
image

Edit: gevonden op de website van europese commissie/belasting en douane-unie.

3 likes

Dus als ik jullie reacties combineer kom ik op het volgende uit:

• de taxes betaal ik al via Monta bij de checkout.
  • Ik betaal additioneel nog zo’n 15-25 euro handlings kosten
  • 0.80 euro import heffingen.

Dat lijkt me wel te doen zo…

Zou dit nog even goed bij ze checken anders krijg je een nare verrassing van meerdere honderden euro’s

Je zou ook nog even op Chrono24 kijken om te zien of er één binnen Europa te koop staat.
Eventueel tweedehands

1 like

Nee Tax betaal je niet bij Monta. 1875 + 50 dollar betaal je aan Monta.

• Kosten vervoerder inklaren (zeg tussen de 10 en 20 euro)
  • Invoerrechten (80 cent)
  • BTW - 21% over 1925 dollar (1656 euro) = 347 euro

Bij elkaar 1656 + 347 + 0,8 + 10/20 euro = tussen de 2015 en 2025 euro ongeveer.

Maar ik zou inderdaad even een berichtje sturen of ze niet vanuit de europese unie kunnen verzenden. Voor het zelfde geld rekenen ze die 1875 euro weer om naar dollars en staat de waarde van je pakketje straks op 2200 dollar en betaal je daar de BTW over.

3 likes

Precies dat, er wordt nogal wat afgeknoeid met deze bedragen, en stel je voor het horloge moet terug voor een garantiegeval, maak dan helemaal je borst maar nat qua papierwinkel (sprak hij uit ervaring… soms kan het nu eenmaal niet anders…).

De enige mogelijkheid die ik ken met BTW afdragen aan de verkoper is wat je met veel UK winkels ziet, volgens mij een specifieke UK/EU afspraak. En dan is er nog een soort optie met Amazon en Ebay (EIS, voorheen GSP) waarbij zij dat regelen - maar daar heb ik persoonlijk vrij slechte ervaringen mee, met name de partij die ze daarvoor gebruik(t)en, Pitney Bowes… :weary:)

Ik zou overigens om genoemde reden inderdaad op zoek gaan naar een Europees (verkrijgbaar) alternatief, voor dat bedrag is best veel leuks mogelijk… maar misschien is dat niet helemaal het advies dat topicstarter wil horen…