Vraag over quartz spoel: hoort dit zo?

Ik heb een Quartz uurwerkje dat hapert. Tikt steeds een paar seconden, dan weer niet, dan stopt ie.

Ik voor de grap maar even open gemaakt of ik iets kan vinden.

Ik zag bij de spoel één enkel koperdraadje naar een soldeer punt van de chip lopen, echter vind ik dat vreemd want ik ben gewend dat een spoel een enkele module is die aan twee kanten contact maakt met het circuit, en dus niet een enkel koperdraadje dat contact maakt met een soldeer punt.

Ik wou hier even checken of iemand met kennis van quartz uurwerken hier mij iets meer over kan vertellen, en of hoe dit zou moeten werken.

Zie foto ter illustratie:

Uurwerk is een ISA K63

1 like

Draadje afgebroken van dat naastliggende soldeerpunt? Ik meen op de foto nog een stukje draad te zien.

1 like

Je hebt altijd twee punten van een spoel die vast moeten zitten: begin en eindpunt. Anders kan er gen veld op worden gewekt. :crazy_face: het haperen kan nmm liggen aan de steppermotor die niet lekker loopt of geen goed contact meer heeft, of aan dikke olie. Ook een kwarts heeft een keer onderhoud nodig.

1 like

Ik zie het idd, met mijn duffe kop gisternacht om 01:00 niet gezien :sleeping:

Dat is een koperdraadje die naar de onderkant van de spoel gaat. Lijkt dus wel zo te horen

1 like

Probeer dit apparaat eens. Je weet dan meteen of de spoel goed aangestuurd wordt en of het mechaniek hapert.
Ik heb er een erfstuk mee hersteld.

4 likes

Als de secondewijzer wel beweegt dan is de spoel goed. Hoef je hem zelfs niet voor te openen.

Is waarschijnlijk een mechanische klemming in het raderwerk of dikke olie.

5 likes

Ik zie 2 draadjes, dat klopt dus wel Horloge24 heeft de juiste diagnose gesteld.

2 likes

ik heb ook een quarts horloge er zit een stelschroefje op de print ,waar is deze voor om het uurwerk te tunen ,harder ,langzamer te laten lopen ,doet de horlogemaker dit in zij atelier ? ,ik heb er wat horlogevet en olie op de movement tandwieltjes ,het loopt netjes maar de actuele tijd klopt nog niet !

Van vet en olie op de tandwielen zal hij in ieder geval niet beter gaan lopen :sweat_smile:

3 likes

Zou WD40 geen wonderen doen? :upside_down_face:

5 likes

Ga jij nu je eigen business om zeep helpen? :sunglasses:

Dat is idd een trimmer om je quartz frequentie aan te passen. Blijkbaar hebben de oudere quartz uurwerkjes dat vaak. Je hebt quartz testers die dit meten. Maar de vraag is wel hoe nauwkeurig die oude apparaten nog zijn omdat die oudjes een referentie crystal er in hebben. Ik heb zon dingetje staan maar nog niet gekeken wat het afwijkt met de klok op het internet. Nieuw zul je die apparaten niet gaan kopen vermoed ik gezien de prijs. Met de klok mee is volgens mij vaak sneller lopen. Kun je prima doen zonder zon tester

Ik kwam nieuwe ETA sheets tegen en 1300 is per 2026 vervangen voor WD40.

4 likes

:rofl:

1 like

Maar wel WD40 met minimaal een ander kleurtje en geurtje toch? Voor een mobius prijsje?

4 likes

De Ali versie is ook prima bruikbaar en voor het geld hoef je het niet te laten:

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-qd%2525252d20.html?spm=a2g0o.detail.search.0

2 likes

Ja vraag me wel af hoe die werkt. Ik heb zelf een quartz tester die echt de crystal meet. Ik heb me laten vertellen dat moderne uurwerken een verhoogde quartz frequentie hebben en intern een compensatie hanteren eens in de X seconde. Ik verwachte gezien het principe dat moderne meters deze trimmer uurwerken wel aan kan maar not sure. Andersom zegt het je niets anders dan de verhoogde quartz frequentie en dus gaat het apparaat je het gevoel geven dat je horloge te snel loopt wat werkelijk niet het geval is.

1 like

Dit apparaatje meet gewoon het magnetisch veld als de spoel wordt bekrachtigd; 1x per seconde dus. En die vergelijkt hij met een interne klok, vermoedelijk ook gestuurd door een kwartskristal.

Vreselijk nauwkeurig zal die ook niet zijn, maar wel heel handig als je een uurwerk wilt trimmen, je hebt namelijk geen idee van de gevoeligheid van zo’n trimmer, en de trimmer waar ik wel eens mee gewerkt heb had geen eind dus ben je ineens weer aan het begin. Zomaar in het wilde weg daaraan draaien en dan gaan timen is een eindeloos gedoe, dan ben je weken bezig.

Met zo’n tester heb je de boel zo redelijk netjes, en hoef je alleen nog even een dagje te timen om te controleren of de nauwkeurigheid van het apparaat een beetje klopte. In mijn geval nauwkeurig genoeg.

Bij uurwerken met een eens in de X-seconden compensatie is het inderdaad lastig meten. Geen idee hoe vaak dat voorkomt in combinatie met een trimmer.

1 like

Niet, die past gewoon de quartz frequentie aan. Bij inhibition quartz wordt niet de flipflop delingen gebruikt zo ver ik het begreep

1 like