Vraag over springbars

Deze springbars werden hier laatst aangeraden, weet niet meer door wie:

Vraag: passen deze gewoon overal op? Ik krijg dit horloge binnen:

…en wil daar graag m’n Erika band opzetten.

Maar passen deze springbars daar op, qua uiteinden? Dank alvast voor reacties en tips. :pray:

Hi er zitten toch al springbars op het horloge ?

Ja maar die zijn met quick release dus niet echt geschikt in combinatie met een stoffen band.

Volgens mij gebruikt alleen Seiko voor hun duikers spring bars met een ander diameter uiteinde. Standaard 1.8mm dikke, 1mm(?) uiteinde passen eigenlijk overal op dacht ik.

1 like

Dank! Ja, dit is feitelijk natuurlijk ook een Seiko, maar geen duiker, dus hopelijk passen ze idd gewoon.

1 like

Bij springbars/pushpins gaat het om de lengte maar ook om de diameter en soms, in geval van edelmetalen kast, ook om het materiaal.

In geval van een stoffen band zijn pushpins met een kraag wel zo handig ivm wisselen.
Is de diameter te klein dan krijg je speling. Denk niet dat dit kwaad kan qua slijtage maar je voelt het soms wel.

Verder zou ik, zeker bij duurdere horloges, niet bezuinigen op pushpins.
Geen Ali rommel gebruiken.
Je voelt het verschil als je ze tussen duim en wijsvinger indrukt. Bij de dure exemplaren is de veerkracht merkbaar hoger.
Een paar goede kan makkelijk 5 tot 10 euro kosten.

Had laatst bij Sinn pins gekocht voor de stalen band van een UX en deze kostten €10,- per paar.

Maar die in de link bovenaan? Geschikt of niet?

Dat hangt van de diameter van het gaatje en van die van het uiteinde van pin af.
Pin te klein geen probleem, te groot past het niet.
Geen idee of er een standaard diameter bestaat en/of gebruikt wordt.

Wil je het zeker weten dan eerst de meegeleverde pinnen aan het uiteinde opmeten met een schuifmaat.

1 like

@Floris155 is de eigenaar van deze webshop en weet vast raad.

Qua kwaliteit kan ik je uit ervaring zeggen dat de Swiss Spring bars van heel goede kwaliteit zijn.

3 likes

Ik zou sowieso altijd bandpennen met dubbele kraag gebruiken. Ik heb wat afgevloekt met die enkele kraag versies :wink:

Ja qua los maken zijn deze wat minder maar ze zitten spelingvrij in diverse Vostoks en Casio bij mij.

Ik had begrepen dat deze juist geschikt waren icm een stoffen (Erika) band.

Ik zou niet weten waarom het materiaal van de band van belang is.

Maar met loshalen is een dubbele kraag in mijn optiek echt veel beter. Tenzij je doorgeboorde lugs hebt, dan maakt het niet uit.

1 like

Ja, horloge heeft doorgeboorde lugs.

Moi :wink:
En passen overal op.

1 like

Omdat ik ooit dit las in een ander topic:

Geen idee of de springbars van STRPS nou wel of niet een kraag hebben…

Effe kijken op het plaatje?

1 like

Hahaha ja goeie - maar wat is precies de kraag is dan mijn vraag (je ziet, ik weet er bijzonder veel van).

1 like

Zonder kraag

1 like

Zou kunnen. Ik ben ook niet echt een fan van NATO’s maar heb nog nooit problemen gehad met het losschieten in combinatie met gewone springbars.

Wat @louis zegt

2 likes