Vraag over verlijmen van keramische bezel inlay voor Seiko SKX

Epoxy verwijder je met Aceton. Verse lak zal dat idd niet leuk vinden. Maar ik heb dat nooit geprobeerd. Heb wel veel met expoxy gewerkt, maar nooit op gelakt hout, alhoewel expoxy wel mooi is om hout te lakken, maar goed dan heb ik het over bootjes.

Ik ga toch niet met een complete boot om mijn pols lopen?

Een man van jouw standing zeilt toch wel een houten draak?

Neeā€¦in een Aston Martin.

Ontopicā€¦
Koop gewoon zoā€™n pakkie 2c lijm bij de Hema en ga gewoon lekker zitten klooien.
Wel voorzichtig want een Ceramische inlay kan snel breken dus eerst kijken hoe hij moet zitten (droogpassen) en daarna lijmen.

1 like

Dank voor de input en de oplossing die is aangedragen!

45 berichten over een druppel lijm en een Aston Martin. Toch knap.

1 like

Daar hadden we al veel eerder mee klaar kunnen zijn.

Muurvast, en toch nog te verwijderen. Handig voor als de inlay, of de bezel, toch onverhoopt schade oplooptā€¦
Maar goed jongens, klungel lekker verder met die lijmā€¦:wink:

1 like

Zeer vermakelijk topic! :laughing::thumbsup:

1 like

Seiko?

Dus.

:smile:

Is eigenlijk voor het lijmen van mineraalglas, gebruik het daar ook voor - als ik 't binnen heb (pakweg overmorgen). Cousins.

Wellicht een beetje over the top, maar het schijnt erg mooi helder te drogen. En op eBay betaal je nog veel meer.

1 like

Secondenlijm kan wel wat hebben en kan altijd weer los in een bak kokend water.

Wat ik heb begrepen (kan het mis hebben) is dat lijm op basis van Cyanoacrylaat zoals secondenlijm niet werkt op zirconium oxide ceramiek.

Ik krijg met secondenlijm iig geen geslepen Diamant of saffier ermee geplakt want zodra de lijm hard is vallen de stenen er doodleuk weer uit.

1 like

Belangrijker is de inlay er op te lijmen als de bezel al op het horloge geplaatst is.
Anders krijg je het nooit mooi op de klik.

4 likes

Ik gebruik voor het verwisselen altijd secondelijm, 2 druppeltjes uitsmeren met een tandenstoker. Als de lijmresten eraf moeten mag de bezel 10 minuutjes in een afgesloten bakje met aceton, en dan trek je de lijm er als een rubberachtige kauwgum af.

2 likes

Ik kan me voorstellen dat diamant (koolstofbinding) zich anders gedraagt dan keramisch materiaal (silciumverbinding). Maar je kunt nog steeds gelijk hebben: de vraag blijft dus staan.

Heb je er een keramische inlay mee gelijmd?

Ja meerdere keren. Wat ik wel doe is met een klein vijltje heel even de achterkant iets opschuren van de insert zodat de lijm iets beter pakt. Hoe minder lijm, hoe beter. Want lijm heeft geen hechting met zichzelf aldus mijn slimme collega op het lab laatst :relieved:

Diamantvijl dan neem ik aan?

Yessir.
Als je een uitgebreide dremel set hebt, dan zit er ergens wel zoā€™n diamantkopje in de doos

Als monteur in de cleanroom ben ik al 6 jaar dagelijks aan het lijmenā€¦ leuk draadje dit.

Gewoon 2 componenten gebruiken , merken en soorten gewoon googlen.
Voor deze toepassing komt het niet zo spits.

Zorg wel dat je beide oppervlaktes goed reinigt voordat je gaat lijmen.
Contaminatie is de grootste vijand van een goede verbinding , en voorkom luchtbellen.[quote=ā€œastonmartin, post:12, topic:96110ā€]
tandenstoker een streepje in het midden
[/quote]
Inderdaad in het midden , de lijm vloeit dan zonder ā€œgevangenā€ lucht uit over het oppervlak.

Bewaar de gemengde lijm even een dagje en controleer of het mooi uitgehard is.[quote=ā€œHanDavinci, post:57, topic:96110ā€]
iets opschuren van de insert zodat de lijm iets beter pakt.
[/quote]
Dit helpt inderdaad ook , maar geen vereiste in dit geval.[quote=ā€œHanDavinci, post:57, topic:96110ā€]
Want lijm heeft geen hechting met zichzelf aldus mijn slimme collega op het lab laatst
[/quote]
Dat klopt dus niet altijd , maar vooruit , het is afhankelijk van de soort lijm (contact lijmā€¦?)
Als je deze materie interessant vind moet je gewoon even cohesion en adhesion googlen :thumbsup:

3 likes