Ik kwam zojuist een Speedmaster tegen bij de juwelier om de hoek. Deze komt uit 2001 en heeft net een recente beurt gehad. Ik kom hier vaker over de vloer dus we hadden een leuk gesprek. Ik heb nog wel even een vraag over het resetten van een caliber 1861.
Deze spring toch terug op zijn plaats? Toen ik er mee ging spelen en de chronograaf wilde resetten, gleed die terug naar de 12. Een andere keer sprong de secondewijzer terug naar de 12. Het is jammer dat ik geen filmpje kan laten zien, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel.
Ik dacht namelijk dat bij het resetten de secondewijzer niet naar de 12 gleed bij de 1861, maar altijd terugspringt.
Dankje! De verkoper wist het ook niet precies, maar hij dacht dat het misschien kwam door waar de secondewijzer zich bevond.
Ik vond het zelf een beetje apart want ik dacht dat een mechanisch uurwerk überhaupt altijd terug sprong en glijden meer bij een Quartz uurwerk hoort.
Toch kon ik het uurwerk opwinden en voelde wanneer de veer volledig opgewonden was. De knopjes van de chronograaf voelde ook mechanisch aan, alleen ik was dus helemaal verbaasd van het glijden van de secondewijzer bij het resetten.
Ik heb het serienummer ook gecontroleerd en dat klopt ook. Nu twijfel ik er ook niet aan dat deze juwelier namaak verkoopt, maar ik blijf het onverklaarbaar vinden
Als het gleed ipv springt zou ik er van wegblijven, tenzij er een Omega service inbegrepen zit.
Heb je een specifieke reden voor de 1861? Ik heb het idee dat de 3861 over het algemeen veel meer gewaardeerd is(, bij mij wel iig). Ik zou er iig even naar kijken om zeker te zijn, als je dat al niet gedaan hebt.
Als de chronograaf secondewijzer naar 12 terug glijdt dan vermoed ik dat de punt van de wijzer tegen het glas komt. Dus hij krijgt teveel weerstand.
Is gemakkelijk vast te stellen, amplitude meten met ingeschakelde chronograaf en met uitgeschakelde chrono. Verschil mag hooguit 30 tot 40 graden zijn.
Is de amplitude terugval binnen de tolerantie dan zal de hamer ergens aan kunnen lopen waardoor die niet in een keer op de hart schijf slaat. Of er is een punt niet gesmeerd!
Dinsdag ga ik terug en dan zullen ze ook de overige spullen uit de kluis halen. Dan kan ik inderdaad zien waar de beurt gedaan is.
@Horloge24, kijk dit zijn mooie mogelijke verklaringen die ik kan dinsdag nog even kan aanhalen. Hartelijk dank!
Nee niet echt. Ik liep door de stad op weg naar de Appie en loer altijd even snel bij ze in de etalage en ineens zag ik daar de Speedmaster staan. Snel naar huis gegaan om de boodschappen weg te brengen en andere kleren aan te trekken, want in een soort van zwembroek op teenslippers en een Albert Heijn tas een sjieke juwelier binnenstappen vind ik ook weer zo wat
Toen ik de Speedmaster om had begin mijn hart wel iets sneller kloppen, ondanks dat ik me had voorgenomen er rationeel naar te kijken. Dat is overigens best goed gelukt hahaha. Maar ja, de mensen zijn erg aardig daar en ook echt enthousiast en meedenkend.
De verkoper zei ook heel eerlijk dat ik ook zeker naar de 3861 moest gaan kijken - en niet wetende dat ik dit bij een andere AD al had gedaan- en somde snel de verschillen op.
Nu ik deze zo heb gezien, zal het me om het even zijn en zal het voornamelijk afhangen waar ik de beste deal kan krijgen. Maar nu wetend dat bovenstaande dingen misschien de oorzaak kunnen zijn, denk ik ook dat ik hier van weg moet blijven.
Weet niet hoe je hier bij komt . Is in de basis gewoon hetzelfde uurwerk als de 321, alleen hebben ze het kolomwiel vervangen door een goedkopere oplossing, een nokschakeling.
Als je een keer een chrono gevoeld hebt met een kolomwiel is zo’n nokschakeling echt een stap terug
Ik snap wat je bedoeld, maar dit is de eerste keer dat ik iets wil kopen in deze prijscategorie.
Het is misschien raar om te zeggen, maar als ik dit geld uitgeef aan een horloge, dan wil ik eigenlijk dat die het gewoon doet. Niet dat ik hem koop en gelijk verstuurd wordt voor een beurt