Vraag ; Seiko kinetic ?!

Beetje “stomme” vraag…

Stom , omdat ik het wellicht zelf al in kan vullen , maar ook weer niet , omdat ik er zelf totaal geen ervaring mee heb.

Gisteren een gewone (leuke), simpele Seiko Kinetic (nieuw bij AD) gekocht voor mijn vrouw.

Type : SWP043p1 Een sq50 ? iemand ? volgens mij al wat ouder model ? Niets bijzonders , maar een aanbieding(kje) , en ik dacht daar kan niet zoveel mis mee.Gewoon een leuk ding , waarvan ik niet meer verwacht dan dat ie redelijk precies de tijd aan geeft.

Nu vond ik het horloge in de winkel al een hoop herrie maken , maar zoals gezegd , ik "“ken” ze niet , en dacht dat dat zo hoorde beetje…
Je hoort duidelijk dat hij opwind zeg maar. Vond het zelf wel wat hebben , omdat ie beetje “leeft”…:wink: Echt een mechanisch geluidje. Ook voelbaar “in” het horloge zeg maar…

Doet elke Kinetic dat , of is het meer het gevoel en “geluid” van een ETA-automaat ??

Ook stond hij na 4 uur al stil ? , toen viel het ons op… ( condensator of bekend euvel ? ), ik zeg maar wat he ?

Ook snap ik het knopje van de “energievoorziening” niet helemaal ? op sommige zit een schaalvedeling, dit is een gewone wijzerplaat…hoe schat ik dan met de sec. wijzer de energie in ? Ook dit knopje werkt niet echt “lekker”

Natuurlijk dinsdag terug , maar zou het sneu vinden als hij nu alweer opgestuurd zou moeten worden , het lijkt mij dat ie vanuit de winkel al niet echt ok was…

Wat kan je nu verwachten van een gewone simpele Kinetic ?

Mijn vrouw is al een beetje klaar met het Kinetic-gebeuren…:wink:

Ik denk dat je de AD nog een keer moet bezoeken. De ervaringen die ik heb met Kinetics waren beter (vrijwel geruisloos energie opwekken, en een gangreserve die de 4 uur ver overstijgt).

Ja , dank voor je antwoord.

AD zowiezo. Maar word dinsdag.

Kan daar vragen een andere kinetic erbij te pakken natuurlijk, maar normaal gesproken lopen ze dus soepel ? Deze schuurt duidelijk…

Gaat mij meer om de ervaringen met Kinetic in algemeen.

Gaat zo’n ding na 4 jaar ofzo dat soort kuren geven , en word gerepareerd, ok.
maar nu zou ik het niet “eerlijk” vinden , van : we sturen hem wel op…
Niet dat dat al zo is , maar ik voel em aankomen…:wink:

Terwijl ik zelf min of meer de loftrompet heb lopen blazen , stort dat ding nu al van zijn stutten! :wink:

Als het model al lang op voorraad is bij de dealer is die dus nooit goed opgeladen en de accu helemaal leeg. Daar kunnen kinetics niet tegen en dat zou de reden kunnen zijn dat hij er al na 4 uur mee stopt. Dan moet de accu vervangen worden. heb zelf ook kinetics gehad en die hoorde wel maar dan moest je je oor er wel bij houden. Welk uurwerk zit er in het horloge ? Nummer staat op de achterkant, in dit formaat XXXX-XXXX, de laatste 4 cijfers geven het uurwerk aan.

Mijn kinetic maakt ook best wel “lawaai” en je voel af en toe aan je pols wel dat de rotor een rondje aan het spinnen is. Hetzelfde geldt overigens voor sommige van mijn automaten. Zoals als je zelf al zegt, leeft het horloge enigszins en dat vind ik dan wel weer een leuke gedachte.

… maar leeg na 4 uur duidt waarschijnlijk op een te oude oplaadbare batterij.

Als je deze in je hand heen en weer beweegt is het alsof je de molen van een werphengel hoort…

3M22-0B00 ( als mijn ogen mij niet in de steek laten…) , en heeft ook een blauwachtig doorkijkvenstertje in de bodem.

deze in andere kleurstelling : http://www.relojocasion.es/konakart/SelectProd.do;jsessionid=C68BB17124C956763E5377D123A59FFA?prodId=63&fabricante=Seiko&categoria=Nuevos%20Se�ora&nombre=SEIKO%20SWP052P1%203M22%200B00&modelo=SWP052P1

De meeste bfk’s hoor je ook dus dat is niet vreemd, hoe lang is ie gedragen ?? als ie een flink tijdje heeft stilgestaan zou ik zeggen draag hem maar eens een dag of 2 dan is ie meestal wel weer aardig vol dat is tenminste mijn ervaring met mijn bfk’s

ecodrive Schreef:

De meeste bfk’s hoor je ook dus dat is niet
vreemd, hoe lang is ie gedragen ?? als ie een
flink tijdje heeft stilgestaan zou ik zeggen draag
hem maar eens een dag of 2 dan is ie meestal wel
weer aardig vol dat is tenminste mijn ervaring met
mijn bfk’s

Nou ja , ze heeft hem om 16.15u omgedaan , ze doet eigenlijk NOOIT een horloge af , nadien ( daarom ook wel geschikt voor haar ), en om 20.10u keken we , dachten : lekker vroeg , en toen was het inmiddels 21.50 !! ha ha ha
Ik loop nu maar gelijk te zetten , en dat ding te schudden !! ha ha ha
We kijken het vandaag nog maar eens aan…Maar echt vertrouwen doet ze em al niet meer…

dat geluid is normaal als je het horloge heen en weer schudt om het op te laden. Maar als het volledig is opgeladen moet het veeeeel langer meegaan.

hcptdg Schreef:

dat geluid is normaal als je het horloge heen en
weer schudt om het op te laden. Maar als het
volledig is opgeladen moet het veeeeel langer
meegaan.

Ja , geef hem ook wel de tijd daarvoor, maar ook die energieindicatie met dat knopje wat raar. die sec.wijzer gaat dan een spurtje maken , maar hoe of wat nou precies ?? :wink: Is de helft de helft en een kwart een kwart dan ? Hoe werkt dat dan bij die schaalverdelingen die ik optisch trouwens nooit echt mooi kan vinden ?

Schudden is anders dan dragen dus probeer dat toch maar ff een dag of 2

bij een bfk is ie volgens mij vol als ie 30 seconden sprint (of zijn het er 20??)

schaalverdeling staat ook in de handleiding, maar hier komt ie
5 sec -> tussen 1 en 7 dagen
10 -> tussen 7 en 30 dgn
20 -> tussen 30 dgn en 4 mnd
30 -> 4 en 6 mnd

kan zijn dat het bij andere kinetics net ietsje anders is overigens

MeistersingerFan Schreef:

hcptdg Schreef:

dat geluid is normaal als je het horloge heen
en
weer schudt om het op te laden. Maar als het
volledig is opgeladen moet het veeeeel langer
meegaan.

Ja , geef hem ook wel de tijd daarvoor, maar ook
die energieindicatie met dat knopje wat raar. die
sec.wijzer gaat dan een spurtje maken , maar hoe
of wat nou precies ?? :wink: Is de helft de helft en
een kwart een kwart dan ? Hoe werkt dat dan bij
die schaalverdelingen die ik optisch trouwens
nooit echt mooi kan vinden ?

Heb je er geen handleiding bij gekregen?

ecodrive Schreef:

Schudden is anders dan dragen dus probeer dat toch
maar ff een dag of 2

Ja , gaan we doen.
maar blijft wat raar, dat als ze hem 4 uur draagt , dat ding de nacht dan niet door kan trekken. Sterker nog : stil staat.

Maar is het zo dat je na het “energie-checken” het knopje handmatig weer moet indrukken , alvorens hij weer gewoon gaat lopen ? Of blijft hij dan stilstaan ? Ook dit gaat niet echt overtuigend.
Simpel gegeven allemaal , toch vragen…AD gaf niet echt info hierover. Ook beetje ja…uh ja…Zelf dacht ik : hoe moeilijk kan het zijn ?
Normaal gesproken had ze hem niet afgedaan. Nu lopend afgedaan… vanochtend ook stil…

Als je de energie check knop (man wat een woord) 1 maal indrukt maakt ie een sprintje, wacht tot er bvb 20 seconden zijn verstreken als dat zijn sprintje was en loopt daarna gewoon weer verder. Hoop dat je hem volgt want als ik hem terug lees is ie flink wazig mijn inziens maar zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden

Nee. geen specifieke Kinetic-handleiding.

Is gewoon een wat ouder simpel modelletje. Met alle respect, en juist omdat ze hem altijd om zou hebben , geen twijfels gehad.

Denk : dat ding gaat gewoon. Klaar.

Hij ziet er nu niet uit dat ie met 5sec.sprint tussen de 1 en 7 dagen uit gaat houden!! ha ha

Maar komt ongetwijfeld goed bij AD.
Alleen wil ze nu gewoon batterijtje! Veel beter !! ha ha :wink: En nu vraag ik mij af. heeft ze gelijk ?

Kijk , dat een duurdere “moderne” kinetic , hier geen problemen mee heeft geloof ik.
Maar zelfs dit simpele gegeven van dit uurwerkje “volg” ik niet helemaal…

een sprintje van 5 is niet genoeg gewoon ff blijven dragen

MeistersingerFan Schreef:

Nee. geen specifieke Kinetic-handleiding.

Is gewoon een wat ouder simpel modelletje. Met
alle respect, en juist omdat ze hem altijd om zou
hebben , geen twijfels gehad.

Denk : dat ding gaat gewoon. Klaar.

Hij ziet er nu niet uit dat ie met 5sec.sprint
tussen de 1 en 7 dagen uit gaat houden!! ha ha

Maar komt ongetwijfeld goed bij AD.
Alleen wil ze nu gewoon batterijtje! Veel beter !!
ha ha :wink: En nu vraag ik mij af. heeft ze gelijk ?

“Patience is the companion of wisdom” Sint Augustine

ecodrive Schreef:

een sprintje van 5 is niet genoeg gewoon ff
blijven dragen

Nee, snap ik. Maar ik zeg nu ook maar wat.
Maar ook dat knopje werkt beetje raar. Om hem dan weer gewoon te laten tikken e.d. ik raak er zelf ook beetje ontmoederd van…

Dat het kwa energievoorziening geen kerncentrale is ok…:wink: