Vraag van een nieuwkomer

Heel leuk om kennis te maken met dit forum. Ben geen horlogekenner, maar wel geïnteresseerd. Ik heb een oud horloge, tank model, zonder merk vermelding op de wijzerplaat. Aan de binnenzijde van de kast staat vermeld brev.dem. Ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen om welk merk, jaartal en waarde hier van toepassing is. !

9 likes

Het lijkt een soort reverso, dat is een horloge waarbij je het rechthoekige uurwerk-gedeelte kan omdraaien.
Misschien staat er op de andere kant iets op.

Als je de kast toch open hebt gehad dan neem ik aan dat je ook foto’s van het uurwerk hebt?

Dank voor de reactie. Nee, het uurwerk gedeelte is niet draaibaar. Ik denk zelf dat het om een Eterna horloge gaat, maar weet dit niet zeker.

Hallo Mark, ik heb de kast weer gesloten maar op het uurwerk staat niets. Denk je dat je aan de hand van een foto mij verder kan helpen, dan haal ik het horloge weer uit elkaar.

1 like

Ziet er uit als een relatief eenvoudig uurwerkje en een merkloos horloge. Brev.dem betekent gewoon iets van ‘patent’.

Op eBay zie je ze heel veel voorbij komen voor bedragen tussen de 50 en 100 euro, afhankelijk van de staat.

1 like

Uurwerk is voor die tijd ( voor 1950 ) van een betere kwaliteit!

17 steens en goede afwerking. Ook de kast constructie is bijzonder doordat de bandaanzet los te schuiven is.

In mijn ogen zeker geen horloge van € 75,-

3 likes

Weer wat geleerd, dank voor je opmerkingen.

De bandaanzet klemt horloge bijeen d.m.v. 2 schroefjes aan beide zijden.

Die kast is interessant, lijkt een zgh “clamshell” kast, een vroeg voorbeeld van een waterdichte kast. Goedkope kasten wip je open, niet zo mooi met schroefjes.

1 like

Als ik Paulsons er op na sla lijkt dit uurwerk het meeste op een Buren GN50:

image

2 likes

Dank voor je reactie. Is inderdaad een clamshell kast, heb ik teruggevonden op Wikipedia.

Ik ben een leek. Is dit een goed uurwerk ?

Ik ken dit specifieke uurwerk verder niet, maar het ziet er uit als goede kwaliteit zoals @horloge24 hierboven al zegt. Gesteende lagers in chatons, gedecoreerde bruggen en tandwielen, afgeregeld in 3 posities; dit was geen goedkoop uurwerkje.

2 likes

Heeft iemand een idee wat dit horloge waard is ?

Het lijkt er een beetje op dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt; dat beperkt de verzamelwaarde :thinking:

Heb je ondanks dat een prijsindicatie ?

Ik wil het wellicht wel kopen, afhankelijk van de prijsindicatie…