Vraag voor de techneuten onder ons.... (en ieder ander die het antwoord weet 😜...)

Het probleem wat je noemt komtvaker voor, bij vrijwel alle merken. Ik heb het bij mijn Rolex 16710. Het is heel moeilijk om bij het op tijd zetten, de minutenwijzer te laten lijnen op een indice wanneer de secondewijzer op twaalf uur staan. Vaak verloopt eea na een paar uur. Wat hierboven al is aangegeven door horloge24 is mij ook verteld.
In de praktijk kan ik het iets ondervangen door bij het op tijd zetten de minutenwijzer voorbij het punt te draaien waar ik hem zou willen, en dan terug te draaien. Op deze manier draai je de speling tussen de raderen iets weg.

hierbij een foto van de indirecte overbrenging naar de minuutwijzer. Het goudkleurige rad is het rad dat in directe verbinding naar het echappement loopt en het dubbele rondsel dat hierin grijpt is de as waarop de minuutwijzer zit. Duidelijk is dan nu de ruimte in de vertanding zichtbaar die de 25 seconden verschil in synchronisatie kan veroorzaken.

1 like

zou het dan mogelijk zijn dat zodra bijvoorbeeld het uurwerk enigszins los / scheef in z’n bedje ligt, dat dit hetzelfde effect heeft als een fout in de wijzerplaat ?
alleen dat het effect dan willekeurig lijkt ?

stel ze halen het uurwerk eruit controleren alles, en alles loopt perfect, vervolgens plaatsen ze dat uurwerk terug in de kast en gebruiken daarbij steeds dezelfde schroefjes, waarvan er eentje net te lang of te kort is en het uurwerk ligt dan niet helemaal vlak ?

Herkenbaar, zo doe ik het ook atijd. :slight_smile:

Dat klopt. Dat doe ik zelf inderdaad ook, maar als hij dan eenmaal loopt zonder die speling dan wisselt dst dus. Ik heb eindelijk het filmpje kunnen uploaden. In de volgende post zet ik even 2 uur “kijkplezier” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hier komt de upload van 2 uur waarin hij uit de pas gaat lopen en ook weer terug.

Het makkelijkste is om te scrollen in het filmpje. Zet de minutenwijzer exact op de index en kijk waar de secondewijzer staat… ik hoop dat dit het afdoende illustreert.

Leuk, heb de volledige 2 uur even gekeken :smiley:

4 likes

Doe je snel! Top :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik vond het eigenlijk erg spannend en durfde niet steeds te kijken.

Het kan aan mij liggen maar ik constateer niets bijzonders op het filmpje.
Of het moet heel erg miniem zijn.
Daar komt bij wie kijkt er naar de secondewijzer als je wil weten hoe laat het is?
Als je de tijd precies wilt weten raad ik de aanschaf van een multi band6 Casio G-Shock aan :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik heb gekeken met intervallen van 30 min.

Grt.

1 like

Dan zul je ook de camera loodrecht boven de wijzerplaat moeten hangen,
anders krijg je vanwege de parallax ook een vertekening in de waarneming

( kun je ook bij snelheidsovertredingen aandragen )

ik zat niet recht tegenover mijn metertje agent ik was even bezig met mijn telefoon

Kun je een paar tijdstippen in het filmpje aangeven waar de afwijking in jouw ogen het grootst is?

2 likes

Lijkt me een prima plan!

Die had ik aan zien komen… per tijdstip verschilt het gelukkig. Ik zal een aantal tijdstippen erbij zoeken. Hij start overigens perfect op 0

scrollen is niet zo moeilijk hoor. Hij wijkt hier, ongeveer op 1.30u in de video 20 seconden af. Wat TS al in de OP zegt trouwens.


Verder valt het inderdaad op dat de afwijking fluctueert.

Geen van mijn 12 mechanische horloges heeft dit. Ik begrijp wel dat je het niet op prijs stelt, maar misschien moet je er mee leren leven.

Dat kun je ondervangen door in de buurt van de 12 en de 6 te vergelijken.

1 like

Inderdaad dat bedoel ik :blush:

Om vervolgens in het komende half uur weer exact bij te lopen

Goedemorgen,

Ik weet niet precies hoe de secondewijzer aandrijving werkt.
Het probleem is naar mijn beste weten niet uniek.
Ik herken het ook, wat ik altijd heb begrepen, is dat de oorzaak ligt in de frequentie van 28800hz bij de meeste uurwerken.
Dit zorgt ervoor dat de secondewijzer altijd uit de pas gaat lopen.
Alleen de 36600hz uurwerken zijn hier nauwkeuriger met exact 10 tikken per seconden.
Ik kan het mis hebben hoor, maar ik denk dat dit geen probleem is, en dat het niet oplosbaar is.

Grtn Leen.

En waarom serviced IWC dan 3 keer? En ik mpet eerlijk zeggen dat ik het probleem niet herken bij alle andere mechanische horloges die ik heb…

Onbegrip, en ondeskundigheid bij de juwelier.
Vaak zijn de mensen die de issue aannemen in dit soort gevallen de personen die het startpunt van de verwarring zijn, taal barrière en geen goede en professionele beschrijving van het probleem, leiden ertoe dat er aandacht wordt besteed aan iets wat geen probleem is.
De service gerichtheid van de fabrikant die dan toch een algehele controle en service uitvoerd zorgt voor verwarring bij de eindgebruiker. Want als er geen probleem zou zijn waarom dan al dat werk?
Ik verbaas me steeds weer over het niveau van mensen achter de balie van een juwelier, ik heb al eens een klokje opgehaald na een volledige revisie, die even door de beste vrouw op tijd zou worden gezet, draaide direct het datum mechanisme kapot waar ik bij stond. Kon gelijk weer terug.
Ik zie op mijn klokken wel afwijkingen van de secondewijzer.
Vooral bij centrale secondewijzers goed te volgen.
Grtn Leen.

Het gaat hier wel om de eigen IWC Boutique in dit geval… Die heeft samen met het atelier dit probleem opgenomen.

Ik heb alle mechanische horloges die ik heb bekeken en geen van allen heeft dit. Dus of het is een eigenschap van het uurwerk, maar dan ben ik wel benieuwd naar de verklaring of het is wel een probleem.

Voor de luie scrollers hieronder de foto’s. Ivm mogelijke opmerkingen over schuine camerahoeken (succes in de rechtbank trouwens met uitleggen) heb ik ook van dezelfde locaties van de minutenwijzer een aantal screenshot maar met verschillende seconde aanduidingen.