Goedemiddag. Na een tijdje rondlopen in een lokaal kringloopwinkeltje heb ik dit pareltje kunnen vinden. Met behulp van ChatGPT ben ik tot de ontdekking gekomen dat het een Buttes Watch Company horloge is met een incabloc uurwerk (zoals aangeduid op het dial) uit media jaren 60.
Uiteindelijk heb ik het plexiglas kristal proberen schoon te maken en krasvrij(er) te krijgen met behulp van wat tandpasta. Tot mijn grote fout uiteindelijk het gehele horloge onder een lopende kraan gehouden met enige condens en mogelijke waterschade tot gevolg. Na een telefoontje met een horlogemaker heb ik ontdekt dat het gemakkelijk ā¬500+ kan kosten om het te laten repareren en/of het uurwerk te vervangen.
Nou is mijn grote vraag: wat voor horloge is dit 18.800 vibraties per uur, handopwindertje en wat is zoān ding ongeveer waard? Voor een euro bij de kringloop toch een leuk ding, ondanks de mogelijke waterschade en ietswat onnauwkeurige uurwerk.
(negeer het NAVO bandje even, ik heb zelf geen 20mm leren banden liggen )
Daar dacht ik zelf inderdaad ook aan. Ik heb 'm nu in een plastic zakje met een zakje silica gel gestopt, in de hoop dat het vocht uit het uurwerk trekt. Dan kan ik hem daarna eventueel als dresser dragen. Hoewel de condens vaak wel na een tijdje wegtrekt, komt dit weer terug zodra ik hem aandoe en het horloge opwarmt⦠helaas
Dat was inderdaad ook mijn oogpunt. Enigste nadeel is dat hij nu niet meer zo goed werkt. Toen ik hem oorspronkelijk kocht liep hij op -30 s/d en nu vermoed ik dat hij tegen de -3 tot -10 minuten/dag loopt.
Met een prop ducttape opendraaien dan kan het vocht eruit. Of , als het een klik deksel is, met een aardappel schilmesje openwrikken. Na goed drogen kun je hem zelfs afstellen. Al is een service natuurlijk het best.
Oei, een vintage horloge, met waarschijnlijk nul onderhoudsgeschiedenis, onder de kraan houden?
Dacht dat het toch wel algemeen bekend was dat dit een van de laatste dingen is die je wil doen.
Verder, ach zag er best leuk uit. Maar staat was natuurlijk niet geweldig en dit merk is ook niet echt gewild ofzo. Heb er ook wel 'ns een gehad, van dit merk. Toen gratis gekregen.
Nou ja, je hebt er niet heel veel voor betaald, toch? Dus het was een niet heel dure les.
Ik heb het inderdaad met een schaar geprobeerd, natuurlijk niet de beste oplossing (vooral gezien ie uiteindelijk alsnog dicht is). Ik vrees alleen wel dat hij veel te hard dicht zit.
Ik zal zometeen even wat verpakkingstape gebruiken en kijken of ik 'm daarmee open krijg
Hier kan je vragen stellen over je horloge aan de leden van het forum. Wij zijn echter geen taxatie-forum. Als je wilt weten wat iets waard is, kan je een taxateur raadplegen of op google vergelijkend materiaal zoeken.
Enne, dit heb je gelezen toen je het bericht plaatste ā¦
Let op!
Voordat je hier een bericht plaatst is het goed om te weten dat:
het niet is toegestaan om hier een horloge aan te bieden voor verkoop;
dit geen taxatieforum is;
[ā¦]
Als je het bovenstaande hebt gelezen, haal deze tekst dan weg en plaats je bericht!
Oei, dan was mijn topic wellicht niet helemaal duidelijk :,). Ik zoek niet zozeer naar een financiƫle of geldwaarde maar eerder naar wat meer kennis over wat voor horloge dit is, uit welke periode ie komt en of het uurwerk redelijk is (vooral gezien ik zelf de cashback niet verwijderd krijg)
Haha, autocorrectie !?
Zeg anders maar gewoon ā dekselā
De BWC is een prima merk hoor. Maar heel gewoon.
Ik schat dat het horloge uit ca 1970 is. Er zal een AS kaliber in zitten.
In goed werkende staat is het nog maar ca. 75 euro waard.
En een onderhoudsbeurt is al snel duurder.
Maar voor items met emotionele waarde vaak weer wel de moeite, want met verse olie kan die weer jĆ”ren meeā¦
Als je nu eens zoān goedkoop setje horloge gereedschap koopt, dan kun je hem openmaken, schoonmaken, olie geven ā¦erg leuk(en pas opā¦verslavendš)
Ik bedoelde inderdaad caseback, typfoutje toen ik mān bril niet op had . Hoe dan ook lijkt het me inderdaad een geheim goudmijntje, zowel horologisch als financieel niet. Leuk hebbedingetje voor een euro natuurlijk. Ik kan hem altijd, wanneer ik iets meer financiĆ«le middelen heb, laten servicen en weer gloedje nieuw laten lijken.