Vraagje aan de brass/brons ervaringsdeskundigen

Mijn Helson Brass Sharkdiver heeft echt een geweldige patina (met dank aan de vorige-vorige eigenaar die hem via een liver of sulfure behandeling in deze staat heeft gebracht) en staat hoog op de nominatie om als vakantiehorloge mee te mogen naar de stranden van Portugal.

Nu ben ik alleen erg benieuwd wat het effect is van zeewater en chloorwater op de patina. Ik houd mijn horloge altijd om tijdens het zwemmen en zo’n dikke duiker als de Sharkdiver is gemaakt om onder water te zijn. Maar het zou jammer zijn als ik na een paar duiken weer een sprankelend nieuwe en hoog-glanzende Sharkdiver om de pols heb, want shiny Brass is niet echt mijn ding …

Who knows …

1 like

Ik denk niet dat je er ineens een glimmende knots aan overhoudt. Mocht het patina toch ‘veranderen’ dan doe je toch gewoon de ‘ei-truc’?

1 like

Bij mij ging de Brass Armida na “Rode zee” water toch weer richting nieuw.
Had ik niet verwacht.
Aan de andere kant is de patina ook weer zo terug. Het leeft zeg maar.
.
.
Elf.

1 like

Dat bedoel ik, terwijl ik eigenlijk zou denken dat zeewater het patina zou moeten versterken.

Check, alleen niet wat je bedoelt denk ik.

7 likes

Ja dat dacht ik ook. Had 'm ook expres niet met zoet water nagespoeld.

1 like

Precies. Minuutje in de magnetron met een eidooier en klaar ben je weer.

3 likes

:joy::joy::scream:

Naspoelen met azijn. Tippotoppo! :+1:

Ja, of gewoon het horloge met een stukje keukenrol dat nat is van azijn in een tupperware bakje voor een paar uur.

1 like

Maar bij hem is er wel de nodige patina opgetreden inmiddels.
.
.
Elf.

2 likes

Een saxofoon is alleen wel een houtblaasinstrument :stuck_out_tongue:.

Als er heel veel zout of chloor in het water zit heeft dit wel effect op de patina maar denk dat het mee zal moeten vallen.

2 likes

Werkt dat ook bij vrouwen waar de glans een beetje vanaf gaat…?

3 likes

Ligt eraan wat/wie er nog meer op dat strand ligt :joy:

13 likes

Whaha!

Is dat de reden dat je mij dat telefoonnummer doorgaf?

1 like

In dit draadje ontbreekt toch wel een foto van het horloge in kwestie.

6 likes

Denk het niet. Brons wordt niet voor niets veel toegepast in de maritieme wereld.