Vraagje over beschadiging IWC Pilot Chrono

Hallo.

Ik heb een vraag mbt een beschadiging van mijn enige maanden geleden aangeschafte IWC Pilot Chrono.

Na enige tijd zag ik op de rand naast het glas kleine putjes. Dit zat er “ineens” terwijl ik “zeker weet” het horloges niet gestoten te hebben. Navraag bij de IWC dealer in Rotterdam leerde dat dit “zelf gedaan” was en waarschijnlijk door andere sieraden die ik erbij zou opbergen. Enigzins ontdaan gaf ik aan dat dit niet kan gezien ik het horloge altijd vrij opberg op een kussen van een modelboot :wink: in de woonkamer en dat ik het idee had dat dit een defect aan de kast was.

Nu ik op het punt sta het horloge af te geven voor onderzoek in Zwitserland zou ik graag van jullie horen of het eventueel mogelijk is dat het een defect van de kast is. Er zijn een aantal zaken die mij bevreemden.

a) Ik heb het horloge bij mijn weten niet gestoten, zeker niet zo hard dat het putten in staal kan veroorzaken (maar goed je hebt niet alles door)
b) Een kennis gaf aan dat roestvrij staal zo hard is dat putjes maken daarin amper mogelijk is tenzij men echt bruut geweld gebruikt. Ik heb dit getest met een RVS hengelsteun en daar krijg ik hooguit een kras of doffe plek op wanneer ik het uit alle kracht op een stenen muur sla!. Dat bevestigd dit verhaal wel
c) Er zijn naast de “putjes” geen krassen of krasjes te ontdekken op de hele kast of naast de putjes. Dat maakt beschadiging door eigen doen niet aannemelijk in mijn ogen. Dergelijk putjes zijn volgens mij alleen met een miniscull beiteltje te maken zonder krasjes er naar toe of vanaf?!!!
d) er is nog een dergelijk putje precies naast een knop. Moeilijk zo niet onmogelijk om dat te stoten zonder anders zaken te raken of minstens krassen te veroorzaken?

Mijn vraag aan jullie is wat denk jullie ervan en is het mogelijk dat tijdens het maken en/of polijsten van de rvs kast er iets mis is gegaan? Is dit iets wat voor kan komen?

Helaas heb ik geen camera geschikt om hier een foto van te maken.

Bij voorbaat dank.

Alle input bij voorbaat erg apprecieerd.

Gr.,
Hans

Balen, ik zou gewoon volhouden bij je dealer. Je hebt al wat goede argumenten getikt die je (nogmaals) kunt aanvoeren.
Ik geloof gewoon niet dat je die beschadigingen zelf hebt veroorzaakt.

hallo
het is natuurlijk ontzettend balen zeg.
maar pas op met RVS dit is eigenlijk hellemaal niet zo hard!!
ik zit zelf dagelijks met het probleem .
ik verspaan RVS in alle soorten en maten van RVS304, RVS316L
tot HASTELOY en HAYNES. en alles wat ertussen zit !
En een deukje of krasje heb je zo! en hoe het dan komt!?
de dader ligt vaak op het kerkhof.
het is wel zuurbestendig en roestvast enz :
maar hard word het pas als het een warmtebehandeling heeft ondergaan !
maar dan nog ! is het niet zo hard en krassen of deukjes ztten er zo op.
ik hoop dat je met een polijstbehandeling mischien de deukjes weg kan laten halen ! is mischien minder duur als onderzoeken !
succes ermee

Volgens mij zijn de meeste kasten van 316L. (Rolex gebruikt wat anders).

Enne… da’s inderdaad niet te hard om een putje in te maken. Vergis je niet in de krachten die op een punt komen als je je horloge om je pols tegen een scherp voorwerp aanstoot. Ik heb op meerdere van mijn horloges kleine “putjes” zitten waarvan ik me niet kan herinneren hoe ze erop komen.

Zonder foto’s kan ik over de beschadigingen in jouw geval niet veel zeggen (zonder de uitslag van een metallurgisch onderzoek ernaast) - maar mijn beste gok, en da’s alles wat het is: een gok… zou zijn dat 't toch echt ergens tegenaan gestoten is.

Kan me de reactie van de dealer op z’n minst wel voorstellen…
Er zijn wel verhalen van corrosie e.d. op stalen banden (ook 316L), maar da’s normaal gesproken niet in de vorm van “putjes” - tenzij 't pitcorrosie door zout water is ?!? Dobber je vaak in de zee ??

Groet
Mark

Als ik je verhaal zo lees en er van uitga dat jij zelf niet de “schuldige” bent zou ik denken dat er iets is gebeurt met een zuur oid. Maar dat zou je bij het dragen dan ook wel op je huid hebben “gemerkt”.
Als ik dan vervolgens lees dat Sjoske zegt dat staal van IWC kasten zuurbestendig is valt die optie helemaal af. In het staal van de kast (die volgens mij uit platen rvs gestanst en gedraaid worden) kunnen lijkt mij ook geen belletjes zitten, zo wel zouden het geen putjes zijn maar rondjes of bolletjes.
En als je dan “gewoon” 1 + 1 doet kom je al snel op 2 en dat is dat je het toch zelf hebt gedaan. Aan de andere kant is 1 + 1 vaak genoeg 3… En ik denk dat ze bij IWC wel vaker met dit bijltje hakken. Als er iets met het staal van je kast kan zijn ben je vast niet de eerste en zullen ze het netjes oplossen.

Als ik dit zo hoor is het toch het meest waarschijnlijk dat ik het zelf heb gedaan. Dat zou dan wel een flinke tegenvaller zin. Niet alleen het feit dat het nu al beschadigd is dan ook op de bestendigheid van een dergelijk duur horloge. Ik was altijd gefocussed of het glas maar blijkbaar is het de kast waarover ik mij zorgen moet maken.

Kan mij ergens bijna niet voorstellen dat het zo snel beschadigd.

  1. hoe kan het dat de kijkshop horloges van mijn moeder niet beschadigen terwijl ze daar vrolijk mee in de tuin werkt en waarom zijn mijn swatches welke ik misbruikt heb :slight_smile: niet zo beschadigd. en 2) Mijn rvs hengelsteunen zijn bijna letterlijk niet kapot te krijgen. Is het horlogekast staat dan zoveel zachter?

Ik dobber wel regelmatig rond, maar niet op zee en bovendien gaat het horloge nooit mee. Ik ben (was) veel te bang dat het beschadigd op in het water valt…:wink:

“c) Er zijn naast de “putjes” geen krassen of krasjes te ontdekken op de hele kast of naast de putjes. Dat maakt beschadiging door eigen doen niet aannemelijk in mijn ogen. Dergelijk putjes zijn volgens mij alleen met een miniscull beiteltje te maken zonder krasjes er naar toe of vanaf?!!!
d) er is nog een dergelijk putje precies naast een knop. Moeilijk zo niet onmogelijk om dat te stoten zonder anders zaken te raken of minstens krassen te veroorzaken?”

Uit bovenstaand stukje tekst van je denk ik niet dat je die putjes zelf veroorzaakt hebt, immers dan zou dit altijd gepaard gaan met krassen.

hoi Ras.

bedankt voor je reacties. Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk inderdaad,
Ik heb foto’s gemaakt die eigenlijk best goed gelukt zijn. Ik heb alleen geen flauw idee hoe die hier te posten…

iemand (ook :slight_smile: hier tips over?

Check ff “Forum FAQ” onderaan op de homepage van deze website. Daar staat het duidelijk en gemakkelijk beschreven. Zie je foto`s graag verschijnen!

Mijn beste,

Man, man, man, wat een miserie.
Ik heb de wijsheid voor jou niet in pacht.
Doch ik denk dat voor de kenners hier op het forum een foto meer duidelijkheid kan verschaffen.
Je hebt geen geschikte camera zeg je en je hebt je horloge gekocht in Rotterdam.
Welnu mijn beste,: mocht je in de buurt van Rotterdam wonen / werken / vertoeven, etc. dan wil ik de foto’s wel voor je maken. Ik ben zelf woonachtig in de regio Rotterdam-oost.
Mocht je van dit aanbod gebruik willen maken geef me dan een PB.

Orologio Signaturis Temporis

Nou best wel eigenlijk…:slight_smile:

Bedankt voor het aanbod! Echter volgens mij is het redelijk gelukt.
Denk ik…:wink:



grote foto’s is denk ik beter…

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-J4R6F8TX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L7N867D6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L7N867D6.jpg

Hans,

Een tip die ik een tijdje terug van iemand kreeg en die misschien op jou van toepassing is :

Pas enorm op met drukkers van jassen !

Bijvoorbeeld bij het manchet van je jas. Die drukkers zijn namelijk gemaakt van verenstaal. En dat is een keiharde staalsoort, waarmee je ook in RVS gemakkelijk krassen maakt.

Misschien heb je een beschadigde drukker aan de manchet van je jas ?

Bas

Hoi Bas.

Het zou heel goed kunnen maar ik heb geen enkele jas met drukkers.

Die laatste 3 foto`s zijn niet zichtbaar. In plaats daarvan wordt de volgende tekst getoond: “De grote versie van deze foto kan niet gedeeplinked worden”.

Maar goed, als ik kijk naar je ‘kleinere’ 3 foto`s dan ben ik nog steeds van mening dat je ermee terug moet naar de dealer met je argumenten c en d.

Maar aan de andere kant … zoiets valt toch op bij de aankoop of niet? Dan moet je dat toch gezien hebben? Vreemd. Dit zou helemaal moeten opvallen toen je thuis het horloge voor het eerst op je gemak goed bekeek. Blijkbaar is het toen niet opgevallen en dan lijkt het mij dat de putjes ontstaan zijn nadat het horloge de winkel verliet. Ik weet niet wie nog meer toegang heeft tot het uurwerk?

Deze beschadigingen zijn er niet geweest bij aanschaf maar enkele maanden later ontstaan. Ze zaten er van het een op het andere moment. Gezien mij dit direct zou opvallen weet ik ook ongeveer in welk tijd bestek. Een periode van maximaal 24 uur waarin ik niet bijzonders heb gedaan met het uurwerk. Wat dat betreft zou dit van stoten of iets dergelijks moeten komen. Maar dan flink hard lijkt mij en dat zou ik hebben gemerkt. Ik heb het horloge welis tegen een trapleuning getikt bijvoorbeeld, maar dan wist ik het direct en daarvan kwam er nieteens een krasje op. (hartslag wel 180…:slight_smile:

Zou zo iets ook kunnen gebeuren van vallen op een houtenvloer denk je?
Dat is misschien een mogelijkheid alhoewel je dan wel zou denken dat er “Saint-Exupery” in mijn vloer moet staan onze vloer kennende en niet die deze putjes in mijn kast…:wink:

Hey hraaij. Je kon ook al geen krasjes ontdekken (al zullen die er wel zijn als je maar goed genoeg kijkt en geloof me dat wil je niet ;-)). Lijkt mij dat als er echt iets mis is met het staal van je kast dat je dan ook al veel meer duidelijke krassen zou zien.

Is het horloge al eens op de vloer gevallen?? Daar kunnen vooral automatische horloges slecht tegen. Het werkje in het horloge kan dan makkelijk(er) schade oplopen dacht ik.

Lastig verhaal. Ik denk dat je pech hebt gehad en dat die putjes ongelukkig en ongemerkt ontstaan zijn door ‘normaal gebruik’.

Bij mijn weten is het horloge nooit gevallen. Verder loopt het ook prima.

Het rare vind ik juist dat er rondom de putjes geen krasjes zitten. Die moet dan toch wel een scherp voorwerp zijn geweest wat er een aantal keer heeft ingetikt 0,2 tot 0,3mm (geschat:) naast het glas waar overigens ook weer helemaal niet is te zien. Als je het horloge langs een muur haalt dan moet je toch meer krassen zien vanaf of in de aanloop naar de putjes lijkt mij?
Overigens is het putje naast de knop ook precies op het afgevlakte randje.
Dat vind ik ook wel verdacht…

Hallo hraaij ik heb de foto is voor je uitvergroot en ik denk dat je het zelf hebt veroorzaakt.
Rondom de putjes zie je wel degelijk krasjes.
Gemarkt met rode pijlen :

Vreemd idd. Die putjes zijn wel door een flinke tik ontstaan denk ik. En als er dan ook geen krassen rondom die putjes zitten dan zou je denken dat het horloge nauwelijks bewogen heeft na/tijdens de tik. Alsof het horloge vastgezet was.

Hoe kan dit? Iemand ideeën?