Vraagje over een defecte Citizen Eco Drive

Gegroet allen,

Mn eerste posting :). Dit forum gevonden nadat ik uit een oude doos mn oude liefde terugvond. Een Citizen Eco Drive 8700, ergens in 2008 cadeau gekregen van mijn ouders.
Tot aan een maand terug heb ik jarenlang Apple Watches gedragen maar daar had ik op een dag gewoon geen interesse meer in. Onlangs zag ik iemand met een mooi glimmend horloge aan zn arm en deed mij herinneren dat ik ergens nog een Citizen had liggen. Daar heb ik nu een paar vraagjes over.

De Citizen, gekocht op een vluchthaven ergens in het MiddenOosten heb ik een dik jaar gedragen. Ik kan het me niet helemaal precies meer herinneren maar op een gegeven moment brak de kroon af en daar aan dat pinnetje zat een roestachtige substantie. Heb de horloge toen weggebracht ter reparatie maar na een maand of wat hetzelfde probleem. Kroon brak af en de horloge stopte met werken. Vanaf toen tot aan nu (dik 10 jaar) in een doos gelegen en inmiddels de 2 knoppen ook muurvast. Met andere woorden; deze Citizen is hardstikke dood. Heel jammer aangezien de horloge met een goede poetsbeurt er nog mooi uit kan zien.

Ik heb dan ook een paar vraagjes :slight_smile:

-Is dit nog te repareren? Zo ja, wat zijn de geschatte kosten? Ook het glas heeft een voelbaar krasje en zou er nieuw op moeten.

-Een nieuwe Citizen gaat hoe dan ook gekocht worden als de kosten van deze oude te hoog zijn want de liefde voor analoog is weer helemaal terug. Bestaat er in de horlogewereld een inruil-optie? Zo ja waar mag ik dan aan denken?

-Of kan ik deze horloge afschrijven en mag ie hooguit terug in de doos om daar nog een aantal decennia te blijven rusten?

Misschien dat iemand mij kan voorzien van wat info/adviezen? Bij voorbaat alvast erg veel dank

1 like

Een Eco-drive krijgt batterijvoeding in het licht. Wanneer hij voldoende opgeladen is moet hij gewoon lopen. Mijn ruim 25 jaar oude Eco-Drive loopt al sinds de aankoop continu. Als hij na een lichttherapie niet op gang komt lijkt me de aanschaf van een gunstig geprijsde nieuwe de beste optie. En ze komen ook netjes gebruikt hier op het HF voorbij. Reparatie bij herhaling heb ik vraagtekens bij. Succes, Hans

2 likes

Dank voor je bericht.

De horloge zal nu hij zo vrolijk hier op tafel in het licht ligt ook niet gaan werken daar hij tijdens gebruik het liet afweten.
Repareren heeft niet de voorkeur maar wil die optie wel openhouden, zeker omdat ik de reparatie bij een niet-officiele dealer heb laten uitvoeren (ik woonde destijds in Azië, nog net niet in de jungle) en misschien dat een officiele dealer hier in NL er op zn minst naar kan kijken. Ik heb geen idee hoe erg schade kan zijn bij een horloge. Misschien een prijsopgave?

Mocht het dus hopeloos zijn, is er dan nog restwaarde? De horloge ziet er verder wel OK uit.

Tja, je kunt er mogelijk eerst naar laten kijken. Maar toen ik een verder perfecte Seiko die iets achterloopt (mechanisch tiepje) op identieke wijze bij de juwelier wilde aanbieden zei deze mij dat hij gelijk naar SeikoNl zou gaan, die doen dan voor iets van 85 euro een healthcheck en vertellen je dán pas wat een eventuele reparatie gaat kosten! Als Citizen iets dergelijks überhaupt al zou doen voor een klok die niet hier is aangeschaft, dan vraag ik me af wat daar dan de “alleen-nog-maar-naar-kijken” prijs zou zijn. Misschien weet één van de HF leden meer daaromtrent, maar…

Dat wordt dus een lastig verhaal. Wel enorm jammer want het horloge zelf is mijn smaak en zal dan ook min of meer hetzelfde model weer kopen.
Ik zal tzt een winkel binnenstappen en daar even gaan babbelen… misschien dat een expert direct al aan kan geven of er nog hoop is voor niet al te veel centjes.
Zo niet, dan niet. Terug de doos in.

Tijd om mijzelf te oriënteren waar er leuke Citizens gekocht kunnen worden. Online, of in een winkel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen weet heb van wat het beste/voordeligste is en zal hiervoor dit forum een beetje gaan doorspitten :D. Mocht iemand een algemeen verkooppunt weten hoor ik dat uiteraard graag

1 like

Over restwaarde zou ik me geen illusies maken.

Ik geef je daar weinig hoop op in een winkel. Je hebt meer kans op het forum bij iemand die iets met quartz doet. Ik weet even niet wie.

Het horloge is sowieso total loss. Als je er al iets aan wilt laten doen, dan vanwege sentimentele redenen.
Een werkende is vorig jaar verkocht op catawiki (soort ebay) voor zo’n 70 euro.

Misschien ook maar niet vragen? Kan zomaar zijn dat zoiets niet gangbaar is :stuck_out_tongue: …zand er maar over en op zoek naar een nieuwe…

Met sommige horloges wel, maar dan moet er markt voor zijn. Er zijn stapels horloges die nog net niet voor een kiloprijs worden verkocht.

1 like

total-loss… echt zonde…

Nee… geen emotionele waarde, maar meer omdat ie er nog mooi uitziet …als ie een beetje gepoetst is zou ik daar zo nog lang plezier van hebben.

…ik zoek wel een nieuwe en vraag dan als ik een keuze gemaakt heb of de verkoper nog iets met die oude kan doen…

…of iemand hier moet er iets mee kunnen, maar dan merk ik tzt wel :).

Allen dank voor het meedenken… mocht iemand nog een goede winkel weten (online) of regio Haaglanden houd ik mijzelf aanbevolen aangezien de jacht op iets soortgelijks gaat beginnen

Opdlaadbare accucel vervangen. Deze heeft de MT920 en kost nog geen 5 euro
onderdeel die op accucel zit van het horloge wel mee overplaatsen op nieuwe.
psmt
Knoppen die vastzitten de pakking ervan vervangen of schoonmaken.
Nieuw stem indien nodig en nieuwe kroon.
Als hij het dan nog niet doet dan kun je het beter als afgeschreven bekijken.

1 like

Dat alles moet dan wel door een expert gedaan worden… een aantal handelingen waardoor de prijs toch wel wat omhoog schiet, toch?

Wat als er van binnen ook vochtschade is? Is dat uberhaupt mogelijk? Toen de kroon afbrak zat aan het penntje iets van een bruine/zwart-achtig vloeistof/spul ,… doet toch denken dat er iets niet helemaal goed zit…

een expert kan jezelf worden als je het zelf maar wil.

3 likes

Een pak melk in handen houden wordt bij mij binnen 10 minuten al slagroom, laat staan met een micro pincet los gaan op nog meer mircro-spul… :smiley:
Ik zal na een aantal uur bladeren en orienteren hier wel een plan trekken wat te gaan doen met mijn oude topper,… zelf knutselen zal daar helaas niet bij gaan zitten, al is het wel leuk om te zien hoe het gebeurt

4 likes

ik vergeet altijd dat wat voor mij appeltje-eitje is voor een ander inderdaad meer dan 3 levens zou kunnen kosten om te leren.

Maar in dit geval, denk ik dat het enkel je accucel is die vervangen moet worden, en je kroon vastgezet moet worden met loctide. wellicht hadden ze dat niet gedaan in de jungle waar je geweest was.
Knoppen zullen vastzitten door je eigen DNA zweet misschien?

Een beetje horlogemaker zou dit wel voor je kunnen doen.

1 like

Ik heb nog nooit een horlogewinkel/juwelier van dichtbij gezien :D. Ik moet gewoon ergens even binnenlopen in de hoop dat die winkel het een beetje eerlijk doet. Dan maar kijken wat er vandaaruit gedaan kan worden. Een nieuwe kopen gaat me rond de 500 kosten heb ik al kunnen zien, dus als ik voor de helft of minder deze huidige werkend kan krijgen ben ik gelukkig :smiley:

voor de helft repareer ik het voor je :joy:

1 like

Lol, @Yaroon, we kunnen wat dat betreft elkaar een hand geven :smiley:. Gewoon een nieuwe kopen, zoveel kosten ze niet. Maar snap je gevoel wel hoor, zit toch een herinnering aan het horloge maar zou hem lekker weer in de doos stoppen en af en toe er naar kijken en weer even dromen over die oude tijd :+1:

Hierbij aansluitend : heb ook een Citizen Ecodrive liggen.

Model : Citizen Promaster Eco-Drive Marine BN0100-42E

Ooit eens gekocht als reserve horloge. Amper gedragen en na heel wat tijd in de kast (zonder licht) viel ze stil. Nadat ik ze terug in het licht had gelegd verspringt de secondewijzer telkens met 2 seconden ipv 1. En de tijd vliegt nu al zo snel :nerd_face:

Iemand enig idee of daaraan iets kan gedaan worden? Kosten ga ik er niet aan doen natuurlijk…