Vraagje over een defecte Citizen Eco Drive

Volgens mij moet deze nog even in het licht… neem aan dat de secondewijzer 30x per minuut tikt, ipv 120x en de tijd wel correct wordt bijgehouden? Lijkt me de lege “batterij/spanings” indicator.

1 like

Ik heb dezelfde horloge voor weinig op Marktplaats kunnen bemachtigen.
De knoppen zelf heeft een hele korte slag, dus denkt niet dat het vast zit.
De vorige eigenaar heeft het heel lang niet gedragen en liep dus niet. Ik zelf heb het een week op de vensterbank gelegt, maar te vergeefs.
Heb daarna maar zelf besloten om de accucell zelf te gaan vervangen.
Ik heb via ebay een originele accucell gekocht voor €32,00.
Gelijk ook maar een gereedschap gekocht om de deksel eraf te schroeven.
Nadat ik de 2 artikelen in huis had, de accucell vervangen en hij liep gelijk.
Valt heel erg mee qua moeilijkheid. Tis maar of je het nog wilt investeren.

ja, maar hij schreef eerder al dat hij melk spontaan in slagroom verandert, gewoon, met zijn handen, en zonder klopper. Dus als je dan aan zo’n horloge gaat schroeven??? Oei!

Heren, “de horloge” en “dezelfde horloge” is onjuist. Het horloge of hetzelfde horloge. Wellicht bent u Franstalig en dan zijn die lidwoorden knap moeilijk (voor Nederlandstaligen is “le” of “la” ook niet altijd even duidelijk).

Wat betreft het eerste horloge:
als er roest uitkomt is er iets meer aan de hand dan een slechte accu. Die zou ik qua uurwerk dus maar afschrijven. De gunstigste optie zou weleens kunnen zijn om via ebay/marktplaats of een soortgelijke site een donortje (slechte kast, maar goed lopend) te vinden en het een en ander over te laten zetten (wijzerplaat en wijzers). Vermoedelijk kost dat nu ook weer niet de wereld. Ik heb op eenzelfde wijze mijn vaders Seiko 7A38 gerepareerd.

Wat betreft het tweede horloge: de accu in een Eco Drive kan (net als een Seiko Kinetic-accu) er heel slecht tegen als deze leegloopt. Dat vermindert de levensduur gigantisch. Grote kans dat als je die vervangt/laat vervangen alles weer prima werkt. Hou het ding dan wel opgeladen, anders heb je relatief vlot hetzelfde probleem weer.

3 likes

en als hij het dan wel weer doet met nieuwe accu?
kost je niks en je weet dan of hij het weer doet of dat het inderdaad kapot geroest is.
Beetje roest op de stem komt wel vaker voor en geeft niet zoveel problemen dat het hele uurwerk het niet meer zou doen.

Tsja, er zijn mensen die alle roest handmatig gaan verwijderen en uiteindelijk de losse onderdelen die versleten zijn gaan zoeken. Bij een Citizen Eco Drive van deze leeftijd ga ik mijn tijd daar niet aan spenderen als er zo’n “red flag” is als roest.

Het is hier ook niet een beetje roest, maar ten minste een verrotte ‘stem’, de stift waarop de kroon zit.

Een nieuwe accu voor zo’n ding kost niks?
Tel maar op een tientje of 3. Dat zijn behoorlijk prijzige dingen. Hoe ik dat weet? Afgelopen jaar heb ik voor een vriend en voor mezelf er een paar vervangen.

dan is hij volgens de bovenstaande les in de nederlandsche grammatica ook eigenlijk geen hij maar een het. Toch? Dus “…als hét het weer doet” zeg maar

als het een mannetjes horloge is wel :sweat_smile:

2 likes

hij had het over een palletje dat uitstak meen ik, dus dat zal dan wel

Maar de kroon met stiftje kwam eruit. Het stiftje had wat smurrie aan het uiteinde.

Kronos interruptus?

2 likes

ok, dan geef ik jou gelijk.

Maar je hebt dan wel een tientje of 9 teveel gespendeerd.
Als je zo handig bent als ik haal je ze voor goedkoper en gebruik je het onderdeeltje wat op de accu die erin zat gewoon opnieuw.

Heb al meer dan 15 verschillende vervangen :sunglasses:

Naamloos-1

1 like

nu wordt het smerig. Dat de moderator maar tijdig ingrijpt

5 likes

Eerlijk gezegd heb ik me er gemakkelijk vanaf gemaakt en het exemplaar met gemonteerde lip besteld.

Veel tijd erin steken was het me niet waard, maar wel goed om te zien dat er alternatieven zijn! In de toekomst zal ik daar zeker rekening mee houden.

Mag ik vragen hoe je de goudkleurige aansluiting loskrijgt en weer vastzet? Solderen? Met welke temperatuur?

Haal je er met enige gemak met een mesje er vanaf.
Als je het monteert hoef je ook niet te gaan solderen, komt vaak nog een clipje over die je weer vast moet schroeven. Eenmaal gemonteerd springt het echt niet los.
Enige waar je op moet letten is dat het wel op de juiste plek zit en contact maakt waar het contact moet maken natuurlijk.

2 likes

Er zat volgens mij zelfs nog een losse isolator van oranje plastic bij, dus dat zou moeten lukken.

Ik ga het volgende x proberen. Daarbij plaats ik meteen de kanttekening dat de vervangen accu’s het zo’n 12 jaar hebben gedaan en dat het dus nog wel een poosje kan duren :wink:

4 likes

Dan is die nog niet genoeg opgeladen, bij (te) laag wordende spanning gaan ze meestal eerst met sprongetjes van 2 seconden en soms later nog met sprongetjes van 4 seconden lopen. Na stilvallen, zijn er die met een huppelsprongetje geen lopen om aan te geven dat je ze weer op tijd moet zetten. Mooi spul.

2 likes

Dank je :pray:t2: Is “licht” ok of moet dit zonlicht zijn, of zelfs echte zonnestralen?

Is het raadzaam bij toko’s als Bol.com te bestellen? Soms ligt de prijs 50 a 100 euro lager als vergeleken wordt. Of is het beter bij een vast verkooppunt dergelijk spul aan te schaffen ivm mogelijke toekomstige service handelingen e.d.?

Batterijtje vervangen zou misschien wel lukken maar ik verwacht dat er wel meer aan de hand is. Mede omdat er iets op dat pinnetje zat wat leek op…. Ja… geen idee. Zwarte drab maar dan op dat pinnetje(dus geen bakken vol). Daarom is zelf knutselen mogelijk geen goed idee.

Ik ga morgen naar een juwelier hier om de hoek en kijken wat deze beste man er over zegt :slight_smile:

Zonlicht doet het beter dan kunstlicht (meer intensiteit).
Onderaan de streep: licht is licht, het duurt alleen veel langer met kunstlicht.

1 like