Vraagje over een defecte Citizen Eco Drive

Zelfs de absoluut professionele horlogemaker die ik regelmatig inschakel is heel blij als ik de bijzondere oude meuk samen met benodigde onderdelen afgeef. 3-4 uur onderdelen zoeken kost ook geld


2 likes

Net staan gluren naar wat klokjes bij Siebel. En de kapotte citizen laten zien. €20 eur en ze sturen hem op voor een prijsopgave. Is ie niet te maken of vind ik het te duur / het niet waard dan 20 eur weg. Duurt ook 2 a 3 maanden.
Dus niet

Wel mooie citizens met hier en daar een korting. Heb me moeten inhouden niet direct iets te gaan kopen. Kans dat ik er morgen alsnog sta om iets mee te nemen is wel aannemelijk :D.

1 like

Als jijzelf de stem en accu regelt en verzendkosten voor heen en weer versturen betaald wil ik het best voor je fixen :sunglasses:

6 likes

Uiteraard een enorm leuk aanbod
maar voor niets gaat de zon op. Op zijn minst een kratje bier? :wink:

Wat heb ik precies nodig ? Welke accu en welke stem ?

PB me maar vanaf nu.

Panasonic MT920 accucel en een stem voor E870 Citizen heb je nodig

Wil er gewoon mee laten zien dat je beter een juwelier kunt ontwijken als het om een simpele reparatie gaat. :+1:

1 like

Als de secondewijzer per 2 seconden verspringt (bij Citizen is dat een indicator!) is dit doordat de accu niet geheel geladen is.
Geef het klokje gewoon even de tijd (een week op de vensterbank in zonlicht doet wonderen

Succes !

Ton

1 like

Nu nog wachten op zonlicht :cloud_with_rain::smiley:

Gebruikersaanwijzing doorspitten levert meestal eerder een oplossing.
Aangezien jij je stem niet kan gebruiken kun je het ook niet gaan testen


Ik zou eerst maar eens je stem en kroon fixen. Heb je nog steeds een probleem dan is je accu aan vervanging toe



Bedankt toppers!
Horloge loopt weer, had ze bijna de vuilbak ingekieperd :grin:

1 like

Hallo,
Ik heb ook een klein Ecodrive model, dat een jaar of langer in een la heeft gelegen. Volgens een Y-tubefilmpje zijn er meer typen condensatorcellen in omloop wegens het grote modellenaanbod. Omdat mijn Citizen zijn lading nu maar kort vasthoudt, zal de cel vervangen moeten worden. Ik kan op de achterzijde met sterke loep het volgende lezen: 7821-H15254 HSG en ook 100GN-4-S.
Kan iemand nagaan welke cel hiervoor nodig is, alvorens ik naar een juwelier ga voor het laten vervangen? Ook ik ben ‘Old Man Bibber’ (nu 87 jaar). Van het horloge weet ik verder niets

NB: Van een (vergelijkbaar?) binnenwerkje op y-tube stond er op zijn kleine cel: Sony MT62.
Alvast bedankt voor uw reactie,
Willem

Door Corona even een tijdje omgevallen, maar inmiddels weer wat gangbaar, mét een nieuwe aanvulling aangezien titanium toch wel erg fijn is t.o.v. staal :slight_smile:

Die oude wil ik ergens toch nog steeds wel oplappenn, al zal het dragen ervan nu wat minder snel gaan gebeuren


1 like

Volgens boley hoort er een 295-40 batterij in een 7821 uurwerk. Die zijn niet meer leverbaar, maar zijn vervangen door de 295-56.

Maar volgens mij past er prima een Panasonic MT920 in. Die is een stuk beter verkrijgbaar.
In mijn Seiko Kinetic ging de gangreserve met deze Panasonic naar 6 maanden.

1 like

Kroon geheel uit trekken als hij een paar dagen in de vensterbank heeft gelegen.

Als het goed is loopt die dan weer normaal.

1 like

Bedankt jullie, die MT920 schijnt bij NKON, o.a. op Kanaaldijk in EHV, voor een schijntje leverbaar. Mijn horloge bleef nog steeds in het storings-ritme van 211211211
 lopen, ondanks dagenlang daglicht. Pas na uittrekken van knop liep hij weer normaal en bleef dat erna ook doen.

2 likes

Ik kan die accu’s ook goed gebruiken. Heb je info voor me?

Het zijn geen accu’s, maar halfgeleidercondensatoren! Ik ken geen gegevens, want het horloge is niet open geweest. Een aantal antwoorden hierboven werd gezegd dat de vervang-MT920 een levensduur van een half jaar gaf, tussen twee belichtingsperioden in, met een kostprijs van 3,95 Euro.
Ik zelf ben bij NKON geweest voor zaklampen, want die hebben ze daar ook, kwaliteitsmerken en niet duur
 Zie www.nkon.nl

1 like

Citizen heeft er een lipje aan. Dat is wel een probleempje

Maak hier maar gemiddeld 20 jaar van

Geen probleem, ze zijn niet vast gesoldeerd, maar zitten vaak met 2 puntjes of 3 vast aan de accu.
Scherp mesje ertussen en het is er zo af.
Proberen het niet te buigen of vervormen natuurlijk.
Bij instaleren gewoon op de juiste plek zetten waar de puntjes contact moeten maken.

Enkel zo’n lipje (per horloge verschillend) aan de accumulator kost je ineens 30 euro extra
 :man_shrugging:

gewoon de oude hergebruiken dan doet ie het ook wel


01
02

2 likes

Thx @Beavis en @taaiewillem

Goed gewerkt in mijn ecodrive. :grinning:

1 like