Vraagje over Grand Seiko metalen banden

Ik weet dat Grand Seiko vroeger Seiko en Grand Seiko op de dial van hun horloges zette. Maar ik vraag me af of ze dat ook deden met hun banden.

Op de sluiting een goed zichtbaar GS logo, maar in de sluiting (het deel dat aan de binnenkant van de pols zit) enkel Seiko gegraveerd.

Iemand die dit weet of kan nagaan op zijn Grand Seiko aub?

Bijkomende vraag, gebruikte GS eerst pennen voor de schakels en zijn ze later over gestapt op schroeven en zo ja, wanneer ongeveer?

2 likes

Op mijn Snowflake, titanium dus, staat op de binnenkant van de clasp “Grand Seiko”. Ga morgen een andere GS halen in de kluis, zal daar ook eens checken. Al mij GS zijn momenteel met pennen.

2 likes

Als er SGS op de dial staat, staat er Seiko in de sluiting.
GS plaat is GS sluiting.

Er is wel een overgang geweest dus je ziet wel eens een nieuwe dial met oude band. Zullen een voorraadje banden gehad hebben.

4 likes

Ja, klopt. Ik durf niet precies te zeggen wanneer, maar het zal in de vroege jaren 2000 geweest zijn. SBGR001s hadden pennenbanden.

Titanium is altijd met pennen gebleven.

2 likes

Apart. Mijn titanium GS heeft Seiko in de sluiting.

Idd…is vanwege het zachtere materiaal. Hier ook pennen. Werkt best fijn overigens…tov die tyfus kleine schroefjes. :flushed:

4 likes

Zie je wel vaker inderdaad. De platen met het nieuwe logo zijn met harde overgang ingevoerd, de banden zijn gewoon opgemaakt.

3 likes

Ah dat klinkt zeker aannemelijk.

SGS, zijn dat die platen met Seiko bovenaan en Grand Seiko onderaan?

Si

Deze dus

1 like

Rare foto.

Ja. SBGA127

1 like

SBGH037

Blauwe plaat

Klopt, mijn fout

Even nagekeken bij mijn SGS. En ook precies dat :point_up_2:

1 like

Dit kan dus?

3 likes

Buitenkant staat altijd GS

Na 100+ horloges in ruim 15 jaar horloge hobby is een van mijn conclusies dat de combinatie van pennen en kraagjes het beste systeem is. Het is wat gedoe met inkorten maar als je weet wat je doet is het een fluitje van een cent en als ze eenmaal vast zitten heb je er nooit meer omkijken naar. Reguliere splitpennen kunnen roesten en/of steken soms uit na een tijdje. Schroefjes kunnen strippen en loskomen als je geen Loctite gebruikt.

2 likes

Helemaal eens. Maar heb je wel eens een band van een Oris 65 met pinnen moeten bijstellen? Vreselijk.
Ik heb me door de Oris jongens laten vertellen dat ze in service centra die pennen gewoon ombuigen en eruit trekken. Scheelt veel gedoe

2 likes