Beste hf leden,
Ik heb eens (mischien een domme) vraag.
Ik heb 2 automaten 1 draag ik als daily door de week op het werk. De andere draag ik 1 volledige dag in het weekend. Is dit eigenlijk genoeg om hem in beweging te houden ivm de smeermiddelen?
Of zou ik beter een winder kopen?
De meningen lopen hier heel hard uit elkaar, ik zit hier toch al enige tijd mee. Ik wil toch wel het beste voor mijn horlogeš.
Voor deze is het:
Mvg Glenn
6 likes
Als je deze sowieso 1x in de week draag, dan zal de olie echt niet uitdrogen. 
Dus daar zou je geen windertje voor hoeven kopen. En de datum heb je ook zo verzet.
1 like
@Mausje75
Oke dankje wel, ik zat al heel lang met de vraag omdat ik al eens naar een winder heb gekeken en op de site stond dat het echt nodig is etc. Daarom dat ik het me echt afvroeg. Voor de tijd en de datum zou ik het inderdaad niet doen dat lukt nog wel
danku voor de hulp 
Graag gedaan!
Ik heb zelf wel een winderā¦maar ik ben erachter gekomen dat het niet echt nodig is.
Zou je je horloge weken/maanden niet dragen, dan zou ik m evt overwegen. Maar dan geen winder die continu draait, maar een met intervallen.
2 likes
@Mausje75
Ah oke bedankt in ieder geval. Ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee, de presage is eigenlijk mijn eerste ādeftigeā horloge en een automaat. Daarom dat ik het me al een tijdje afvroeg, zodat ik hem geen pijn doe 
3 likes
Nee dit is geen probleem. Ik kan door mijn werk niet iedere dag een horloge dragen dus bij mij liggen mijn automaten soms ook langere tijd stil. Ik heb hier tot dus ver nog geen problemen door gehad. Volgens mij is de olie die tegenwoordig gerbruikt wordt hier goed bestand tegen. Gewoon lekker dragen wat voor jou het beste uitkomt. 
2 likes
Ik heb zelf een datejust en ik draag hem ook 1 dag in het weekend maar nergens last mee je moet hem alleen geen jaar weg leggen
1 like
welnee, iedereen is er over eens dat het onzin is als het wekelijks wordt gedragen.
2 likes
Goedemorgend, bedankt iedereen voor de informatie. Weer iets bijgeleerd op dit leuke forum
.
@Brytje008
Ja ik zorg er zoizo voor dat hem zeker 1 maal per week een hele dag draag, het was inderdaad door de dingen dat je soms leest dat je begint te twijfelen
. Danku in ieder geval 
1 like
Klopt het ook dat deze ongeveer om de 3 jaar een service moet krijgen? De verkoopster zei dat ik na een jaar en half even moet langskomen voor een onderhoudje (in garantie) maar dat ik erna zelf een beetje moet kijken?
Dan zou je ff bij Seiko op de site zelf moeten kijken ( of handleiding )
Zover ik weet is bij Seiko een onderhoud om de 5 jaar nodig ongeveer. ( maar er zijn ook een hoop Seiko die nog nooit onderhoud hebben gehad na 10 tot 20 in bezit te zijn geweest
) Dus waarom zo vroeg al? Misschien een fijnafstelling?
@Mausje75
Geen idee dit is ook nog maar mijn eerste echte ervaring met een automaat. De AD zei dat ik dan even moest langskomen voor een nazicht etc en dat het dan binnen garantie valt zodat het niets kost. Ik weet niet of ze het speciaal daaarom zei of voor een andere reden? Zou jij dit niet doen mischien? Ah oke dus gewoon in het boekje of de site kijken dan?
Moderne olie klontert niet snel meer. De dagen dat horlogemakers oorsmeer gebruiken liggen al een paar eeuwen achter ons. Die olie gaat met gemak 10 jaar mee, stil of niet.
Koop geen winder, je uurwerk slijt zo alleen maar nodeloos door het 24/7 te laten lopen. Nieuwe olie geven en schoonmaken is minder ingrijpend dan het vervangen van versleten onderdelen. 
Natuurlijk zijn ze ontworpen om dagelijks te lopen, die automaten, dus is het voordeel van stil laten vallen wat esoterisch.
5 likes
@Fate_Amenable_To_Change
Dat is een zeer heldere en duidelijke uitleg, dankje wel hiervoor
. Ja ik zat er maar over te piekeren omdat je soms heel andere dingen leest op bepaalde siteās. Daarom dat ik de vraag hier even stel aan mensen dat er echt mee bezig zijn. Danku voor de info 
1 like
Als het je verder niets kost,u ( je hebt er al voor betaald bij de aanschaf š«£ ) dan zou ik het dan ook gewoon doen. Nooit slecht lijkt me. 
2 likes
@Mausje75
Oke danku voor de uitleg! Dan kijk ik wel even naar de site en het boekje voor de volgende service tijd. Want ik vond haar antwoord dat moet je zelf ondervinden een beetje raar. Je moet toch niet wachten tot het horloge kuren krijgt en dan pas servicen maar net ervoor of bekijk ik dit totaal verkeerd?
Wat die nazorg betreft: als je horloge goed loopt, dus netjes op tijd, zou ik de moeite niet nemen. Zo gaan ze hem toch niet open maken, dus het enige wat de AD zal doen is geen op een timegrapher leggen om te zien of hij netjes op tijd loopt. Dat kun je zelf ook zien.
If it aināt broke, donāt try to fix it, zou ik zeggen.
Wat ik wel jaarlijks of om de twee jaar zou doen is de waterdichtheid testen. Pakkingen kunnen namelijk wel gaan lekken, en vocht is de vijand.
Mogelijk. Als je het horloge ƩƩn keer in de week draagt slijt het niet op dezelfde manier als 24/7 draaien. Die vijf jaar is een richtlijn. Ik heb 22 horloges. Ik laat pakkingen wel checken, maar heb zelf wel een timegrapher gekocht. Ik stuur ze pas op voor service wanneer ik grote positionele variatie zie, of wanneer de amplitude inzakt, of wanneer de beat error groot wordt.
Er is wat voor preventief onderhoud te zeggen, maar ik houd bij mijn auto en motor ook de kilometers aan, en niet de verstreken tijd.
2 likes
@Fate_Amenable_To_Change
Oke dan doe ik dat. Danku voor de informatie. Sinds mijn ervaring met mijn vorige automaat toen de AD zelfs niet zei dat ik een automaat kocht of dat deze service nodig heeft, heb ik soms mijn bedenkingen over de verkopers. Je moet natuurlijk niet iedereen over dezelfde lijn trekken maar tochā:yum:. Daarom dat ik het liever hier eens duidelijk vraag
. Dank je voor de hulp 
2 likes
De meeste verkopers zijn geen techneuten. Dat is wat het is. Geen dank.