Vraagje: quartz of automatisch??

Wat raad je aan quartz of automatisch??

1 like

handwinder!

7 likes

Hoezo?

Spring-Drive :upside_down_face:

2 likes

Automatisch all the way

1 like

Was maar een geintje. Maar ik denk dat quartz of mechanisch een betere vraagstelling is.

3 likes

@Davy1, het zit hier vol flauwe grappenmakers.
Met zo’n vraag kunnen we niet zoveel. Wat is je budget, bijvoorbeeld.

3 likes

Sta gewoon even voor een dilemma, vandaar de vraag.

1 like

Ga je voor de techniek achter een horloge zou ik voor automaat / mechanisch gaan

Wil je niet liggen klooien met datum / tijd goed zetten elke keer en is je budget iets beperkter zou ik voor quartz gaan

Persoonlijk heeft quartz mijn voorkeur. Die techniek zie ik toch niet :sweat_smile:

4 likes

Thanks

Mechanisch is natuurlijk leuk, maar kwarts is in meerdere opzichten betrouwbaarder. Wil jij leven zonder stress? Ga dan lekker voor eenvoud. :watch:

2 likes

Doe ik alvast bedankt.

1 like

Is mooi

2 likes

Ben je een beetje van de techniek idd een mechanisch or kinetic horloge. Ook in het geval van een potentieel erfstuk. Wil je niet om de paar maanden de tijd goed zetten. Of na een paar dagen niet dragen. Dan quartz. Kan solar op accu alleen niet aanbevelen. Meer kosten zonder echte meerwaarde.

1 like

Wie ben je? In die zin:

• Quartz is goed voor grab ‘n’ go, het tikt tot de batterij leeg is, is redelijk onderhoudsvriendelijk en je mag een levensverwachting van de batterij tussen de twee en tien jaar verwachten, afhankelijk van wat het horloge allemaal doet. Goede quartz tikt ook nog eens goeddeels op de indices, en niet er naast. Wel bij batterij-vervanging even een waterdichtheidstest doen, alsjeblieft.

• Solar / Eco Drive is eigenlijk gewoon quartz, maar dan zit er een capacitor in die 20 jaar mee gaat. Die wordt opgeladen door licht, en het geheel is nog minder onderhoudsgevoelig dan quartz, omdat je maar één keer in de vijf jaar je pakkingen moet laten nakijken op waterdichtheid.

• Kinetic zie boven maar dan met een rotor in plaats van een lichtcel. Nadeel hiervan is dat als je ze lang niet draagt de capacitor om zeep geholpen wordt.

• Automaten zijn dan weer veel minder accuraat, schokgevoeliger, gevoeliger voor magnetisme en hebben een service interval waarbij het uurwerk uit elkaar moet, schoongemaakt moet worden, in de olie, etc etc etc. Ze zijn wel in 99 van de 100 gevallen charmanter om te zien dan een quartz. En de secondenwijzer verplaatst zich vloeiender, dus mijn OCD wordt minder getriggerd. In elk opzicht eigenlijk inferieur, want de batterijwissel is vervangen door een beurt.

• Handwinders zijn dan weer nog minder praktisch, die hebben alle nadelen van de automaat, maar je moet er nog eens in de zoveel tijd een slinger aan geven ook. Wel de ultieme charme natuurlijk. :slight_smile:

Dan zijn er nog rariteiten:

• UHF Quartz (Bulova) is prachtig. Heeft alle voordelen van quartz, maar is redelijk accuraat en de secondenwijzer beweegt zich totaal vloeiend voort.

• Spring drive is een mechanisch horloge met een veerton, alleen hebben ze het echappement vervangen door een magnetische rem die gereguleerd wordt door een quartz kristal. Onderhoudsinterval is vijf tot tien jaar. Verder is het accuraat en heb ik geen idee hoe gevoelig die uurwerken zijn. De vloeiende secondenwijzer is magisch, maar dat kun je met een UHF quartz van 250 ballen ook hebben. :slight_smile:

Dus @anon23521125EV en @anon11367652EV stellen hier goede vragen. Wil je eenvoud versus iets meer stress, en wat is je budget?

En ik meen ook op te moeten merken dat de ene quartz de andere niet is, net zoals de ene automaat de andere niet is. Ik ben een groot fan van hoogwaardig quartz, maar ik ben niet objectief:

Aan de andere kant: Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. :slight_smile: :slight_smile:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Mechanische horloges hebben een lange evolutie gekend, maar je hebt simpele baggermechaniekjes en zeer mooie. Zo heb je ook simpele baggerquartz en prachtig spul.

In beide gevallen is het allemaal bleeding edge miniatuurwerk en zeer toffe technologie.

Als je een steampunker bent met een grote hard-on voor radertjes: Daarvan zitten er in een quartz uurwerk ook een paar. :slight_smile:

35 likes

Een beter antwoord dan dat van @Fate_Amenable_To_Change gaat er niet komen :+1:

6 likes

Hartelijk dankt.
Quartz it is .

2 likes

Automaat natuurlijk! Dat is tenminste een Echt uurwerk!!

Quartz natuurlijk, zitten ook radertjes in. Automaat is toch heel ouderwets met een veer erin :rofl::wink:

1 like

Ja.

Beide dus.

1 like