Vraagje: quartz of automatisch??

:ok_hand::ok_hand::ok_hand::+1:

1 like

Ik denk dat handwinder toch bij mijzelf iets meer de voorkeur krijgt. :slight_smile:

1 like

Da’s de juiste term. We spreken hier Nederlands. :+1::grin:

Ik vind het allemaal prima, maar een handwinder vind ik toch net-aan het leukst.

2 likes

Waarom kiezen…koop gewoon van alles wat door elkaar :wink: de ene keer Quartz de andere keer mechanisch

6 likes

Ik draag ook beide met een voorkeur voor het mechaisch uurwerk met zichtbodem.

Dus een kinetic direct drive dan?

Tja, da’s wel verreweg het makkelijkst en loopt altijd keurig op tijd, zo lang het batterijtje niet leeg is. Nieuw batterijtje, hoppa we gaan weer verder. Solar? Nog makkelijker! :wink:

Anders even het betoog van FATC hierboven even lezen. Best een nuttige bijdrage. “Aan de ene kant, aan de andere kant” … wel mooie foto’s. :sunglasses:

1 like

Ja, en daar zit ook een Ziel in!

1 like

Ik zeg automatisch quartz.

2 likes

Mijn dagelijkse horloge is een mechanische automaat, de ETA2824-2 in de Top uitvoering … die met die blauwe schroefjes.

Op de foto’s op internet schitterend om te zien maar door de zichtbodem is het in het echt wel super klein.
Maar ik weet de techniek zeker te waarderen maar uiteindelijk ging ik voor de looks van het hologe om deze te kopen.

Ondertussen is een een kwartz horloge in bestelling voor als ik op mijn werk op klus moet … als zogenaamde “beater” als ik weer eens in een elektische schakelkast moet sleutelen.
Dat stond ik laatst met mijn nette automaat te doen en toen bedacht ik mij dat dit wel mijn nette horloge was en die ook netjes wil houden.
De keuze voor quartz als beater is als voordeel als ik die bijv. 2 weken in de la heb liggen ik hem om kan doen en gewoon al op tijd loopt.

De automaat overleeft dan dat dagje liggen ook wel en valt dan niet stil.
Een ander voordeel van de quartz als beater is de prijs … hetzelfde horloge is ook te koop als automaat maar dan is die ca. 200 Euro duurder.

Zo zie je maar dat de keuze voor loopwerk emotioneel kan zijn maar soms ook een hele praktische :grin:

2 likes

Geen voorkeur eigenlijk… Koop gewoon altijd het horloge wat ik mooi vind. Heb nu een quartz en een Solar. Maar kan maar zo dat de volgende weer een automaat wordt.

3 likes

Nee. Gewoon een horloge die je iedere dag met de hand moet opwinden.

Mag niet uit
Er zijn prima horloge in beide soorten
En met zo’n avatar is er ook keuze genoeg :wink:

1 like

:heart_eyes::heart_eyes:

Lekker hoor zo’n superquartz.

2 likes

Antiek quartz is nog leuker. Met meer ziel ( @AB64 ) dan een hoop metalen tandwielen, robijntjes en plastic. :wink:
Een stuk natuurlijk kwarts gewonnen in Brazilië, met de hand afgesteld door toevoeging van edelmetalen, in een met de hand geassembleerd en gesoldeerd uurwerk. En waar werkt ons brein grotendeels op? Juist. :smile:

8 likes

Handopwinder plus automaat. De avond ervoor vast opwinden, de volgende ochtend kant en klaar netjes op tijd op tafel om vervolgens door het dragen vanzelf weer te blijven lopen (:thinking:snappie? :crazy_face:) Makkelijker is er niet. Nou ja vooruit, quartz dan. En solar. En kinetic.

1 like

8 likes

:point_up:
Schitterend…

Volledig mee eens :+1:t2::+1:t2: