Vragen echtheid geveilde Rolexen

Maar is het niet zo dat Domeinen een check doet of het goed als gestolen geregistreerd staat?
Ik zou het overigens zelf ook sterk afraden om via Domeinen te kopen, tenzij het echt een enorme buitenkans lijkt te zijn.

Je kent de uitdrukking hè.

1 like

Ooit wel eens heel enthousiast geboden op een auto, deze bleek bij nader inzien omgebouwd te zijn tot turbo look (had ik zelf overigens kunnen checken als ik beter had opgelet) en dus helemaal niet zo interessant als het leek.
Uiteindelijk (gelukkig) niet het winnende bod, maar als je zag waar die auto voor wegging, en andere zaken, leek het bijna onrealistisch veel.

1 like

Als je van Domeinen koopt ben je beschermd (derdenbescherming).

Dus dat risico zie ik niet.

Ik ben zeker geen expert😉 heb dat toch echt in een Fratello podcast gehoor. Volgens mij was het Robert Jan zelf. @Twan misschien eens in de podcast bespreken als RJ er weer bij is🤔

Google maar eens op art. 3:86 BW.

1 like

Ik sta altijd open voor suggesties! Wat bedoel je precies? Hoe het zit met check op diefstal of heling?

Maakt niets uit. De NL overheid veilt ze.
Op basis van 3:86 BW mag je uitgaan van een aankoop van een bevoegde partij.

Als de overheid onterecht veilt zal deze schadeplichtig zijn jegens de rechthebbende. Dan kan deze de schade verhalen. Dat doet niets af aan de bescherming van de koper.

4 likes

Als ik het goed heb begrepen heeft RJ uitgelegd dat als je iets via domein veiling koopt, je niet strafbaar bent en het horloge origineel is/kan zijn. Maar….als je het dan voor bijvoorbeeld opstuurt naar (laten we zeggen) Rolex en het als gestolen staat genoteerd, je het horloge niet terugkrijgt. Lang verhaal maar er werd gezegd dat er geen! check voor veiling wordt gedaan of het horloge genoteerd staat.

Innemen? Gebeurt dit ook daadwerkelijk? Ik neem aan dat je dan toch vrij makkelijk de mogelijkheid hebt om aan te tonen dat je de rechtmatige eigenaar bent?

Ik kan me namelijk zo voorstellen dat mensen vrij vlug het serienummer als gestolen opgeven maar nog weleens vergeten om dit serienummer “af te melden” mocht het horloge weer boven water komen.

1 like

Los van of het lucratief is om hiervoor te gaan vind ik het proza ook tamelijk dubieus.

Dat zou onrechtmatig zijn en ik denk dat dit snel opgelost wordt met een bewijs van aankoop.

1 like

Voordat forumvrienden op mijn verhaal reageren of denken dat ik de antwoorden heb, ik weet het dus niet. Hoorde het in de podcast🤷🏼‍♂️

1 like

Kans dat ze in NL kunnen zien of een horloge ergens ver weg is gestolen lijkt me marginaal…

2 likes

Dat heeft zich wel eens voorgedaan op het forum…

Idd dat lijkt mij ook en dan wordt het een lange zaak tegen de staat die lastig te winnen is omdat er vast een maas is waar gebruik gemaakt van kan worden. Gelijk hebben of in jouw recht staan, betekent niet dat je het altijd krijgt helaas.

Er zijn voor sommige merken openbaar toegankelijke databases. Natuurlijk kan men niet alles uitsluiten, maar ik vraag me vooral af hoever de onderzoeksplicht gaat, of anders gezegd, wat je van de overheid mag verwachten in deze.

Als je van de overheid koopt mag je er als koper gerechtvaardigd op vertrouwen dat je goed zit.

De overheid is iets anders dan een man in regenjas die in een steegje een Rolex voor een kwart van de normale prijs te koop heeft.

1 like

Dat mag je doen, maar als het horloge bij Rolex geregistreerd staat als gestolen dan volgen zij hun procedures.

En moeten ze hem toch vrijgeven zodra hij legaal gekocht blijkt. Procedures of niet.

2 likes