Mijn vraag gaat over een vintage horloge, een Pontiac International. Ik probeer meer te weten te komen over dit horloge, echter met de informatie op de achterkant kom ik als leek niet veel verder.
Mijn eerste vraag is dan ook of iemand wat kan vertellen over dit horloge, onder meer welk model dit is en uit welk jaar het komt en wellicht nog meer.
Ondanks dat het gebruikt is en ook erg lang stil gelegen heeft, lijkt het nog keurig te lopen en vind ik de vintage vorm van de kast erg leuk. Ik denk er dan ook over het met een nieuwe band en nieuw glas nieuw leven in te blazen (er zitten een paar erg lelijke krassen op het glas).
Mijn tweede vraag is dan ook of iemand kan vertellen of het eenvoudig mogelijk is het glas te vervangen en wat een dergelijke ‘renovatie’ zou kosten en of ik dat gewoon bij de plaatselijke juwelier kan laten doen? Ik zag namelijk ook een categorie met horlogemakers op dit forum, is het verstandiger om die in te schakelen? Is een service-beurt ook aan te raden of is dat overbodig?
Het moet financieel wel leuk blijven natuurlijk en het horloge moet het ook een beetje waard zijn vind ik. Of misschien verpest ik juist de vintage staat hiermee en moet ik alleen maar de band vervangen?
Ik hoop dat ik op dit forum wat antwoorden kan vinden.
De international serie bevat niet-zwitserse uurwerken. Vaak Franse FE 140 of zo.
Het is moeilijk te zien of het glaasje gekrast is of gescheurd. Als het gescheurd is, kun je naar Horlogeglas.nl. Alle krassen kunnen er uit geschuurd/ gepolijst worden
Een beurtje is wel aan te raden , zeker als je het vaker gaat dragen. Daarvoor kun je veel beter bij een horlogemaker hier op het forum terecht, zeker beter dan bij een juwelier.
Maar de prijs van een beurt is al snel gelijk aan de waarde van het horloge.
Maar het is wel een leuke!
Dankjewel voor je reactie, ik zal eens kijken of ik het open kan maken.
Het glas is niet gebarsten, maar de krassen zijn diep en er zitten chipjes langs de rand
Leuk model.
Maar het is altijd lastig om passende vormglazen te vinden.
Het modelnummer (84600) op de achterkant wijst op een handopwinder met datum in een stalen kast.
Dat laatste komt overeen met de tekst op de achterkant
8041 is het nummer van de externe fabrikant.
Het is het eerste model uit deze reeks International/handopwinder/datum.
Pontiac International werd vanaf ca. 1975 verkocht.
Dus ik schat jouw horloge op tamelijk precies vijftig jaar.
Hetzelfde model heb ik al eerder op het forum gezien
Daaronder heb ik ook een korte uitleg gegeven.
Ik zie een bandje dat eigenlijk voor heel oude horloges gebruikt wordt. Heeft het horloge geen pushpins?
Dank voor de uitgebreide informatie!
Dan zal ik het glas moeten polijsten denk ik, ik zal me er eens in verdiepen hoe dat gaat.
Het is inderdaad een handopwinder. Ik heb het bandje eraf gehaald en er zitten gewoon push pins onder, dus met dat bandje komt het wel goed.
Gezien de leeftijd van het horloge, kan ik de conclusie trekken dat het slechts een jaar of 10 gebruikt is en sindsdien in de kast ligt, daarom vermoed ik dat een servicebeurt nog wel even kan wachten, of is dat een verkeerde aanname?
Als ik het glas ga polijsten, kan ik de kast dan ook een beetje polijsten? Of kan ik die beter met rust laten?
Ok, het is natuurlijk verleidelijk om het als nieuw te maken, maar uiteraard mag het ook wel een beetje gebruikssporen hebben voor de leeftijd die het heeft
Helaas wel… door stilstand en de leeftijd verliest de smering zijn werking. Uiteraard merk je daar in het begin niet zoveel van, maar ipv smering treedt er slijtage op aan de tappen van de raderen.
Als je het wil bewaren, overweeg dan een servicebeurtje. Je mag me een pb sturen als je interesse hebt.
Dank voor de tip, het klinkt inderdaad logisch.
En ook dank voor je aanbod, wellicht kom ik hier nog op terug. Ik twijfel op dit moment nog een beetje of ik alle kosten ervoor over heb, nieuw bandje, glas polijsten en ook nog service… ik vind het een leuk horloge voor erbij, maar het moet niet teveel gaan kosten.
Ook het steeds opwinden en knoeien met die datum als je het een keer vergeet Ik ga er nog maar eens over nadenken.
Dan is dit denk ik niet jouw hobby
Anyway, je kan hem ook gewoon dragen totdat hij echt verrot is en dan beslissen of je er geld in wilt investeren of niet. Er zullen dan wat meer onderdelen vervangen moeten worden of hij loopt na de service niet meer zo strak als hij eigenlijk zou moeten wegens slijtage.