Hallo,
Voor mijn studie moet ik een erfenisobject gedetailleerd omschrijven. Ik heb daarbij voor een zakhorloge gekozen dat van mijn overgrootvader is geweest. Helaas kan ik over het merk en model vrijwel niets vinden en ik hoopte dat dit forum kan helpen.
Het gaat om een zakhorloge van “spoor en post” en op basis van oude familiefoto’s schat ik dat het horloge zo uit 1920-1930 komt. Helaas krijg ik de achterkant van het horloge niet open.
Nu was ik vooral benieuwd naar de producent, weet iemand wat meer over deze horlogemaker? En zijn er ook boeken/tijdschriften waarin over deze horlogemaker wordt geschreven?
En ook of er misschien nog catalogi zijn waarin verschillende modellen beschreven worden om een meer exacte datum te krijgen van de productie van dit model.
Andere informatie is ook van harte welkom.
Foto’s zijn te vinden op deze site imgur com/a/2jPizaD (sorry, kan geen koppelingen plaatsen als nieuwe gebruiker, dus heb even de punt tussen imgur en com weggehaald)
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar er is genoeg kennis hier op het forum.
Wat mij opvalt is dat er normaal op de zakhorloges ‘Post en spoor’ staat. Bij jou staat er Spoor en post.
Op Catawiki staat momenteel een dergelijk ‘Post & Spoor’ zakhorloge aangeboden van een verkoper uit Spanje. Het is nog niet verkocht, maar als je dit volgt krijg je misschien alvast een indruk van de (handels) waarde.
Verder is er hier op het forum in 2017 als eens een vraag gesteld over een Spoor en post horloge door @willemdenhorder. Misschien dat je in een PB aan hem kunt vragen of hij inmiddels wijzer is geworden over de achtergrond, waarde, herkomst en fabricage van zijn exemplaar.
Sjongejonge, ben ik toch heel deze post vergeten
Bedankt voor het meedenken!
De andere woord sequentie van post en spoor was mij inderdaad ook al opgevallen, helaas verder niets over kunnen vinden of de volgorde willekeurig was.
Ik studeer conservatie en restauratie en kreeg de opdracht een essay te schrijven aan de hand van een erfgoedobject dat van een voorouder is geweest, in dit geval dus een zakhorloge. Ik heb uiteindelijk een ander object gekozen, ook met de nuttige opmerkingen in deze post kon ik helaas niet een volledig essay schrijven.
Beste lezer, genealogisch onderzoek bracht mij op bijgevoegd ‘Post en Spoor’ zakhorloge.Zowel het Spoorwegmuseum als de ‘Treinensite’ van Nico Spilt (alhoewel hijzelf dit liever geen ‘Treinensite’ noemt enig resultaat opgelevert. Ondertussen op zoek gegegaan naar de mogelijke fabrikant van dit ca. 125 jaar oude zakhorloge en daar enig navraag gedaan. De archieven van de gemeente Den Haag (daar was een van mijn familieleden destijds werkzaam en het was haar zakhorlopge) en die van het Nationaal Archief zijn volgende aanknopingspunten. Vooraleerst ben ik benieuwd naar de reactie van de leden van deze site.