Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Heb je de beat error nog kunnen afstellen ?
Zo te zien kan dat bij deze makkelijk

2 likes

Ik heb dat nog niet eerder gedaan, hoe gaat dat in zijn werk?

1 like

Helma is de volgende, het uurwerk staat stil, de balans is in orde.
Dus ik hoop met een schoonmaakbeurt en nieuwe olie het weer aan het lopen te krijgen, We zullen zien.

a78d2a4ccdd9cf0e313fe9b3b98103f069027e5d~2

Deze bewegen… Trial and error, want je weet niet welke kant op de fout zit

1 like

FIXING BEAT ERROR AND REGULATING A MOVEMENT

2 likes

Dank je, ik had al een filmpje gevonden op YT

2 likes

Haha verdorie weer voor niks gewerkt hier :stuck_out_tongue_winking_eye: :rofl:

4 likes

Ik waardeer je hulp dus wel blijven doen hoor.

3 likes

Super toch, je bent lekker zelfredzaam :grin:

Verder dan dit kom ik zelf ook nog niet hoor, maar ik wist het toevallig. Er komen twee ST36 uurwerkjes aan waar ik mee kan gaan oefenen.

3 likes

Dit ziet er wat beter uit

3 likes

De laatste tijd heb ik geen uurwerken meer uit elkaar gehaald en me meer bezig gehouden met de reatauratie van de kasten en platen, wat mee weerhield om te gaan sleutelen was dat er altijd iets gebeurd waar ik erg triest van word, als er plotseling iets uit de pincet valt en het gewoon niet meer te vinden is.
Ik zal eerlijk zeggen, vandaag met de City ben ik een veertje van de click kwijt geraakt, gelukkig had ik onderdelen op voorraad en heb het kunnen vervangen als laatste was wat ik nog moest doen was het steentje van de balans schoonmaken en voorzien van olie, toen dat allemaal goed ging pakt ik het steentje op om het terug te zetten op de balans, en plotseling viel het ik dacht in het uurwerk, ik heb de brug de escape brug weer er uit gehaald om te kijken of ik het daar ergens zag liggen, toen ik niets zag heb ik de plaat er weer af gehaald om te kijken of het daar regens ligt, niets gevonden, ik heb nu tijdelijk een steentje uit een Nilax gehaald, het paste dus gelukkig kon ik het weer in elkaar zetten.

Heb jij dat nu ook? Soms lijkt het wel of er iets tegenwerkt en me het gewoon niet gunt dat het lukt.

Zulke dingen daar word ik zo terneergeslagen van dat het me echt weerhield om weer te gaan sleutelen, en vandaag dus weer twee dingen, veertje en steentje.

Ik zal zeer verrast en blij zijn als ik een uurwerk in elkaar kan zetten zonder dat er iets plotseling verdwijnt.

4 likes

Jazeker, ik herken mezelf heel erg in je verhaal.

Ik heb mijn eerste stapjes gezet met m’n eigen Citizen. Wat even wat rommel van de plaat en indices halen zou zijn, ging van kwaad tot erger met verbogen wijzers en gebroken veertje tot gevolg.

Ik ben ook al een onderdeeltje kwijtgeraakt, en meerdere onderdeeltjes bijna… Hoort er bij met vallen en opstaan.

(De mogelijkheid hebben tot) schoon en geordend werken helpt denk ik al een bult.

En misschien had ik niet moeten beginnen met een horloge dat me na aan het hart ligt. En tevens ooit het dunste uurwerk ter wereld was. :joy:

2 likes

Ik heb dat nieuwe steentje niet geolied en er zo ingezet, anders was de amplitude wel iets hoger denk ik.
Ik wou het risico niet nemen dat het weer misgaat.

1 like

Ach hij loopt toch al veel beter dan voordat je er aan begon. Wel een beetje lief voor jezelf blijven!

Hoe meer je in de Nega emotie zit hoe moeilijker het wordt met horloge peuteren. Je moet eigenlijk wel ontspannen zijn om het goed te kunnen doen. Blijf ademen :smile:

1 like

Het loopt nu, het liep eerst niet dus dat is wel een pluspunt, ik begin altijd relaxed, misschien iets te nonchalant, tot er iets uit de pincet valt dan ben ik weer zeer geconcentreerd.
Ik ga morgenmiddag aan de Helma beginnen, een iets moeilijker uurwerk zo te zien, we zullen zien hoe dat afloopt.
Het is vrijdag en op vrijdagnacht ga ik wat werken, ik heb mijn klandizie in stand te houden, ik ben nu gepensioneerd, maar blijf nog twee nachten werken, op vrijdag- en zaterdagnacht.

2 likes

Ik herken dit ook. Alles lekker tot…ik vernaggel een spiraal. Ik maak een wijzer kwijt. Eindig weer op de grond met een ledbalk.

Dan een een tijdje niks. Maar het hobby gevoel komt wel weer.

Ik heb mijzelf getrakteerd op meer (dunnere) pincetten, wijzerafnemer, zetters en rodico. Heus uurwerk houdertje van alu.

Inderdaad, beter en schoner kunnen werken gaat (hoop ik) werken.

Ik heb nog een Cazal die niet aan gaat. Dus weer uitelkaar, meer poetsen met houtje op de steentjes ipv alleen ultrasoon bad.

Maar ik moet even de moed weer vinden.
En dan zijn jouw restauratie foto’s goeie therapie/blijmakers/moed verzamelaars.

1 like

Ik ben open en eerlijk en geef weer hoe het is verlopen, fijn dat je iets hebt aan mijn foto’s en verhalen.

2 likes

En voor je het weet, heb je een hele werkplaats…
Ik heb nu een Elma, en dat is voor mij wel een verschil geweest. Eerst deed ik alles handmatig, maar tegenwoordig lekker in de Elma, en ik hoef nog zelden iets na te werken.

Maar dat je onderdelen kwijt gaat raken, dat is hoort er gewoon bij. Het is niet leuk, en meestal altijd net het laatste, als je je concentratie bijna begint te verliezen, omdat je bijna klaar bent…
Vandaag ook weer. Een schroefje valt. Nergens te vinden, tot ik bij toeval op een kastje kijk. En daar ligt het gewoon, open en bloot. Meer dan een halve meter van de vloer, anderhalve meter van de werktafel… De kaboutertjes hebben het daar waarschijnlijk neergelegd… :crazy_face:

2 likes

Dat er dingen tegenzitten hebben we allemaal.
Probeer kalm te blijven. Een uurwerk servicen is niet iets wat je in een uurtje doet.
Goed gereedschap is wel een pluspunt, maar volgens mij heb je dat wel.
Als je dingen oppakt met een pincet is het zaak dat je niet te hard nijpt want juist dan gaan er onderdelen vliegen.
Als je gefrustreerd raakt…stoppen en op een ander tijdstip verder gaan. We hoeven er niet ons brood mee te verdienen.
Je bent al ver gekomen. Als het uurwerk eerst niet liep en nu wel, en niet onverdienstelijk, dan mag je al trots zijn op je prestatie.
Oefening maakt de meester.
Een horloge optisch opknappem kun je heel erg goed. Ik zou willen dat ik het zo kan. Nu rustig oefenen met de uurwerkjes.

7 likes

Heel mooi gezegd!