Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Het uurwerkje met kaliber FHF 25 is gedemonteerd en de platine en de treinbrug liggen al in de wasbenzine en worden morgen verder behandeld. Ik ga nu even een paar uurtjes relaxen en een hapje eten en morgen gaan we weer verder.

2 likes

Alle onderdeeltjes zitten in de korfjes aan gaan zo meteen wat rondjes draaien in de Elma.
Ik heb dit keer de steentjes uit de balanskloof en aan de onderkant uit de platine gehaald zodat de palletjes van de balansstaff ook goed schoon kan worden gemaakt.

Vraag:
Is het gebruikelijk dat de steentjes worden verwijderd voordat alles de Elma in gaat?

Elma in actie.

1 like

Bij incabloc etc wel inderdaad.

1 like

Dankjewel.

1 like

Vraag:
Zijn de steenjes op de kloof en in de platine van dezelfde maat en zijn daardoor uitwisselbaar met elkaar?

Voor alle zekerheid hou ik ze gescheiden.

Soms wel soms niet, dus altijd gescheiden houden :+1:

2 likes

Dankjewel Tim.

1 like

De opwinders van oom Ali werken niet zo best, soms wel en soms niet, ik ga dus drie opwinders van Bergeon bestellen, nr. 5/6/7 de meest voorkomende swiss made uurwerken, heb ik gezien op YT, ben je een paar honderd euro kwijt voor drie stuks, complete set kost iets van twaalfhonderd of zo.

Ik heb nu dus weer dat het niet lukt om de oude veer opgewonden te krijgen en heb er een nieuwe ingezet, nu heb ik ook op YT gehoord dat NOS veren eerst er uit gehaald moeten worden en van begin tot eind insmeren met grease, ik ga dat nu niet doen want dan zit ik weer met hetzelfde probleem.

Vraag: is het waar dat een NOS veer eerst uit het sjabloon moeten worden gehaald en ingesmeerd moet worden en dan weer met de opwinder in de veerton gezet moet worden?

Of is dat onzin en volstaan drie dots met grease zoals op de foto ook?

1 like

De meeste veren zijn al gesmeerd, en als dat niet zo is, voldoen ook wat dotjes grease.
Het enige waarom ik een NOS veer uit de ring zou halen, als ik twijfels heb over de zuiverheid.

En de winders van Bergeon, zoals je ze wil bestellen, dat is “the way to go!”

1 like

Dankjewel Patrick.

Ik doe er meestal 3 op de tonwand, 3 op de bodem en 3 bovenop de veer.

1 like

Kunt ze ook vermaken die chinese, dat heb ik gedaan. Intussen heeft @Scudo ze ook in gebruik. Kijk maar even in het verenwinder topic.

2 likes

Smering hoeft alleen bij oude veren (blauw). Bij nieuwe veren is dit niet nodig aldus omega. Dit is wat me in Hasselt verteld is. Ik gebruikte altijd 8200 en moet zeggen dat ik het vaak gewoon toepas als ik het vermoeden heb van een oude veer.

1 like

De onderkant zit weer in elkaar, ik ga nu naar de plaat kant en de key less onderdeeltjes terug plaatsen.

Het gaat steeds beter, vooral de steentjes olie geven gaat nu een stuk makkelijker, je moet het steentje gewoon laten vallen tot het op de jiste kant ligt en dan op het deksteentje zetten en dan weer optillen en laten vallen tot het met de goede kant boven ligt en zo pak je het op en zet het terug Het is wel iets makkelijker aan de onderkant als de balans nog niet teruggezet is, dan heb je het obstakel van het palletje niet, aan de kloof kant moet je goed richten en als het er iets naast valt dan heel heel voorzichtig te werk gaan en dan lukt het ook.
Het allerkleinste schroefje is van het dekplaatje op de treinbrug, dat gaat ook steeds beter gelukkig heb ik een vaste hand anders zou dat niet lukken, ik heb nog niet eerder in mijn leven zo’n klein schroefje ooit eerder gezien, laat staan er mee werken en het er in schroeven, maar het gaat echt al veel beter nu.

Ook vliegen er bijna geen onderdelen meer uit mijn pincet, dus dat gaat ook de goede kant op.

4 likes

Ik zie het schroefje van de setting lever daar nog liggen, dus moet even de brug met de veerton even los gemaakt worden, misschien moet er nog meer los maar ik dacht het niet. Het is me al eerder gebeurd.

Beide bruggen moesten wel los gemaakt worden en ook het pallet vork moest er weer uit, maar het is vlot verlopen, het schroefje zit weer op zijn plaats. Het is zo gemaakt dat het schroefje door beide bruggen op zijn plaats wordt gehouden, maar als je vergeet het schroefje daar in dat gaatje te zetten dan moet je later dus alles weer even los gooien, en om zeker te zijn dat de raderen en het escape wiel goed draaien moest ook het pallet vork er even uit.
Alles weer voor elkaar, nu gaan we naar de plaatkant.

2 likes

Al doende leert men. Gebeurt me nog steeds weleens, maar steeds minder…

1 like

Kijk! Mooi hoor!

1 like

Goed bezig Wolter.
Dit is toch veel beter dan een uurwerk kompleet in de Elma zwieren en maar hopen dat ie loopt als ie eruit komt.
Dit kan ook met penankers hoor. Alleen een Timex is erg lastig.

En jezelf aanleren om het schroefje van de tirette als eerste terug te plaatsen. :wink:

2 likes

Ik had gehoopt dat het zou gaan tikken, maar we hebben nog wat storingen op de lijn, dus of het vandaag nog gaat lukken is niet zeker, ik heb het pallet vork en de brug weer in de wasbenzine om alle olie die ik zag van de vork te halen.
Ik zag dat de vork niet echt vlot heen en weer slaat en zelfs in het midden blijft staan, dat is toch niet de bedoeling als de veer opgewonden is.

Ik heb voor alle zekerheid het pallet en de brug even in de wasbenzine gelegd om het te ontdoen van olie, ik had bij het oliën van de pallets iets te veel aan de gever zitten.

Dit is de balansveer, die ziet er toch wel goed uit zo te zien.

Als ik een veertje terugplaats scherm ik het af met een stuk dun plastic zodat het zeker niet kan gaan vliegen.

Ik zal het wel weer aan het lopen krijgen, ik moet eerst eens onderzoeken waar het stokt, er moet veel meer druk op het escapewiel staan dan wat nu het geval is, en met een nieuwe veer nog wel.

Ik ga nu eerst even een uitgekookt product in de magnetron gooien en even relaxen en nadenken en even mijn rug ontzien want die voel ik wel hoor.

2 likes