Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik denk dat je de spiraal een extra knikje naar binnen moet geven tussen de piton en de regelsleutel. De buitenste winding na de regelsleutel lijkt te ver naar binnen te staan.

2 likes

Kun je dat even nader uitleggen zodat ik snap wat je bedoeld, ik kan de tirette veer pas vast zetten met twee schroefjes als de yoke en het veertje op zijn plaats zitten, dan komt de tirette veer daar overheen en zet ik het vast met twee schroefjes.

Ik zie ook dat de veer niet exact in het midden ligt, ik zal voorzichtig proberen iets zo te plooien dat het wel in het midden ligt. Ik heb gisteren nog een YT filmpje bekeken waarbij dit wordt voor gedaan en uitgelegd.

1 like

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, dus de tirette veer met 1 schroefje een beetje vast zetten en dan de yoke eronder door en het veertje plaatsen en dan de tirette veer vast zetten

Hoe dan ook, ik heb weer lekker gesleuteld en ga nu nadenken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Veer ook proberen in het midden te krijgen dan kijken waarom er zo weinig energie bij het escape wiel terechtkomt.

Ik bedoel het schroefje dat je vergeten was waardoor de bruggen weer los moesten.
Ik ben ze ook wel eens vergeten hoor, maar ik heb er de gewoonte van gemaakt om ze als eerste terug te steken.

1 like

Aha, ja daar heb je zeker gelijk in, dus dat noem je het schroefje van de tirette, vandaar dat ik iets anders in m’n kop had, het schroefje is van de setting lever, Engelse benaming, ik zou nog even moeten kijken naar de Nederlandse benaming.
Ik heb even bij Google translate gekeken wat ze er van maken en setting lever wordt dan instelhendel, en dat klopt ook wel, alleen is dat niet de benaming die horlogemakers gebruiken voor setting lever. Ik moet even ergens anders kijken

2 likes

Ik heb even gekeken en je hebt het goed benoemd, de setting lever is in de horlogewereld een tirette, Nu heb ik alweer wat geleerd.

3 likes

Ik laat hem stiekum vaak zitten in de Elma.

We hebben het over het asje van de tirette( het driehoekige plaatje met het nokje dat voor de schakelklik zorgt.)443
Dat asje zit geklemd tussen brug en platine. Als je die vergeet moet er vanalles weer open…

2 likes

Ik had het vandaag ook vergeten terug te plaatsen en moest daarna drie kloven los maken om de tirette erin te plaatsen, soms is 1 kloof losmaken voldoende, maar bij dit kaliber zit het anders gemonteerd.

Ik zie nu ook dat de yoke een bascule is.

1 like

De balans veer heb ik iets geplooid zodat het nu beter in het midden zit en de ruimtes tussen de spiralen ook meer gelijk is.

2 likes

Nu nog het energievraagstuk, waar lijft het hangen? Ik heb gehoord op YT dat 70% van de totale energie uit de veerton gaat naar de raderen en de weerstand in de veerton, en zo’n 30% bij het escape wiel terechtkomt.

Dan begin je bij de veerton. Lijkt me duidelijk. En dan ga je alle raderen na, of er geen tap verbogen is. Je controleert of alle jewels goed schoon zijn, en nog belangrijker: Heel zijn! Te veel olie kan ook een reden zijn. Daarom laat ik de raderen altijd even draaien, als het anker er nog niet instaat. Wel even oliën voor je alles in beweging zet… De raderen moeten dan vrijelijk en soepel kunnen bewegen, zonder erg veel kracht ervoor nodig te hebben.

2 likes

Ik zet eigen het het hele uurwerk in elkaar minus het anker en de balans. Als je dan aan de kroon draait om de veer op te winden (of met een schroevendraaier via het palrad) dan moet het ankerrad een klein stukje terugdraaien als de veer op zn einde is. Dat is voor mij altijd een check of de radertrein soepel loopt.

3 likes

Bedankt voor het delen van jullie kennis, ik heb verheugend nieuws, de Eljo is momenteel aan het rondtikken als een jonge god, erg in zijn noppies zo te zien, misschien al jaren stil gestaan en nu weer springlevend.
Foto’s volgen.

2 likes

4 likes

Wordt ook wel Hebel genoemd.
Mooi resultaat! Waar zat het probleem nou?

1 like

Nadat ik de balansveer een beetje heb geplooid, de trein kloof eraf heb gehad en de raderen heb gecontroleerd en het anker en de kloof extra te hebben gecleand en alles weer had teruggezet, zag ik al dat er meer druk stond op het anker, dus ik pak de balans op en zet het er in, en meteen ging het tikken, erg blij en voldaan dat het weer is gelukt om een dode tot leven te brengen.

2 likes