Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Perongeluk een zelfportret gemaakt haha

4 likes

Het volgende klusje voor morgen is dit horloge weer aan het lopen zien te krijgen, de veer zit helemaal opgewonden en het tikt niet. Balans in orde.

G.O.W.
kaliber F 465

2 likes

Ik denk een combinatie van een paar dingen, olie op het anker zal een klein rolletje hebben gespeeld, nadat de trein kloof er af was gehaald en de raderen gecontroleerd, is de kloof er weer opgezet, wat ook een rol kan hebben gespeeld is dat de kloof van het anker of het anker zelf niet 100% procent correct hebben gezeten, de kloof word in de juiste positie gehouden door twee opstandjes die in twee gaatjes vallen, maar je moet best wel druk zetten om het geheel op de platine te krijgen, misschien zat daar ook een klein dingetje dat meegespeeld heeft. Dus het is eigenlijk niet te zeggen waar het aan heeft gelegen.

Kris Kringle in actie… :innocent:

1 like

Hij groeit nog steeds, ik ben benieuwd hoelang ie zal worden, ik hoop op nog een cm of 15 of 20 erbij, dan gaan er vlechten in of kun je er andere leuke dingen mee doen, je kan er ook kraaltjes in hangen etc etc.

Het lukt me helaas niet om foto’s (iPhone) te uploaden (krijg melding dat het niet mogelijk is mediabestanden te uploaden? Maar hopelijk lukt het ook zo. Ik heb een aantal oude zakhorloges, waaronder een zilveren, niet lopend Zenith zakhorloge. Nu vroeg ik me af wat ik hier ongeveer voor zou kunnen vragen? Ik vind het lastig, denk dat horloge is niks waard, maar aan de andere kant wil ik mezelf ook niet in de vingers snijden natuurlijk.

We doen hier niet aan waardeschatting. Maar je kunt er vanuit gaan, dat de Zenith wel iets waard is.

2 likes

Komt die baard niet in het uurwerk als je aan horloges werkt?

4 likes

Wel praktisch om stofjes weg vegen. :slightly_smiling_face:

2 likes

De gisteren deze gekocht

9 likes

Mooi zakhorloge Petro, de plaat ziet er perfect uit, ook de maat vind ik mooi.

1 like

Dankjewel, hij is eigenlijk bedoeld om wat te oefenen met uit elkaar halen en weer in elkaar te zetten

Maar het is een mooie en was niet duur

1 like

Het lijkt mij een cylindergang.
Dat is wel wat anders als een standaard polshorloge.

1 like

De Felsa 465 is geservicet en zit weer in elkaar, het probleem is de veer van de balans, de veer was uit het center en nu probeer ik het te plooien, zodat het weer mooi in het center ligt met gelijke ruimte tussen de spiralen.
Ik ga nog even een YT filmpje bekijken hoe dat moet worden gedaan, ik ben al een beetje bezig geweest en het ziet er al een stukkie beter uit.

3 likes

Je kunt ook een uurwerkje bij Aliexpress bestellen, mij hebben ze geadviseerd om dat te doen.

Hier zijn enkele voorbeelden van de uurwerken bij Aliexpress

1 like

Die heb ik Gedaan een keer

1 like

Ik vind deze eigenlijk te mooi om op te oefenen, je kan beter beginnen met een veel voorkomend uurwerkje bijvoorbeeld de St 69 of een FHF.
In het begin maak je vaak meer stuk als heel.
Dan houdt je dit leuke zakhorloge voor als je wat meer ervaring hebt.
Een ander voordeel is dat als je onderdelen stuk maakt of kwijtraakt dan kan je die voor een veel voorkomend uurwerk makkelijk vervangen.
Bij zo’n misschien wel 100 jaar oud zakhorloge vind je vervangende onderdelen niet zo makkelijk.

4 likes

Goed nieuws, zojuist is Lemania weer thuis gekomen met een steentje en een werkende balansveer, en nog het e.a. wat Huib heeft gerepareerd.

Morgen ga ik het hopelijk met succes weer in elkaar zetten.

Hoe mooi de veer er nu in ligt! Vakwerk van Huib.

4 likes

Heb je zeker gelijk in, ik ken ook mijn grenzen, als ik denk niet gaat stop ik of begin er niet aan, hij is ook voorlopig niet aan de beurt, eerst een Nh35 mod afmaken bijvoorbeeld

1 like

Ik ben vandaag bezig met een Felsa 4000 van @adono
Dit uurwerk heb ik eerder gedaan en heeft een prachtig automaat mechanisme. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik haal de veer uit de ton en wat blijkt deze automaat loopt op een handwindveer. Aan de binnenwand van de veerton zit een los sleepstuk met een keurig haakje waar de veer op aangrijpt.

Ik weet dat dit bij de eerste automaten vaker voorkwam. Maar in een Felsa 4000 uit naar schatting de 60er jaren verbaast het mij wel.
Aan de andere kant ziet het er keurig netjes en professioneel uit.
Wat denken jullie is dit origineel of een latere aanpassing?

6 likes