Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik ben het vaker tegengekomen in automaten van AS, maar weet niet zeker of het origineel is. Dit type sleepveer werd ook als aftermarket setjes verkocht, maar als het werkt dan zou ik het zo laten, heb er meerdere die het er prima mee doen.

2 likes

Vandaag overdag even gerelaxt en niet gesleuteld, maar vanavond dus toch wel, en zojuist heb ik een Revue Sport van een nieuwe veer voorzien en tikt nu weer vrolijk rond.
De operatie is zeer vlot verlopen en ook eenzelfde maat veer in de voorraad veren gevonden.

Gebroken veer.

Precies de maat die ik zoek, wat een mazzeltje.

Ik geef altijd even de richting aan zodat de veer er goed in komt te zitten.

Telkens weer dat gekloot met die arbor, nu zelfs drie tangen gebruikt om het passend te krijgen, dus het gaatje wat ruimer gemaakt.

Hier is de veerton weer voorzien van een nieuwe veer.

Om de veerton uit de platine te halen heb ik alleen de veerton kloof losgemaakt en kon de veerton eruit gehaald worden.

Alle onderdelen zitten weer op hun plaats, de hele operatie is zeer vlot verlopen.

Gelijk maar even op de timegrapher gelegd, en zoals je ziet, heeft het een service nodig en dat gaat zeer binnenkort ook gebeuren,maar de data op de timegrapher ziet er veel belovend uit, dat na een service beurtje dit weer een mooie uitslag zal laten zien.

Klep nog even plaatsen en het kan weer om de pols.

8 likes

Ik ben vanmiddag begonnen met het monteren van de onderdelen op de Lemania platine, voor ik begin met schroeven gaan eerst de kloven de platine en nog wat onderdelen in de Elma, behalve de balans, de balansveer die nu opnieuw geplooid is zou kunnen vervormen in de Elma, en Huib heeft het steentje geolied dus ik heb de balans buiten de Elma gehouden.

Hier ben ik in de fout gegaan, weer de demontage foto’s bestuderen, en ja hoor na een tijdje had ik het door.

Foto gemaakt tijdens de demontage
Dat vorkje in het midden dat op de secondewijzer as drukt, moet onder het tandwiel zitten zodat het asje omhoog wordt gedrukt, ik dacht eerst dat het op het tandwiel moest liggen. Vond het wel erg vreemd hoe dit dan kan zonder dat het tegen het rad aankomt, dus weer kijken en kijken, en toen ik deze foto bekeek viel het kwartje.

Het moeilijkste gedeelte zit erin en alle raderen lopen soepel.

Even een break en ga zo meteen weer verder.

3 likes

Hier is de Lemania weer terug tot leven gebracht.
Dankzij Huib, die een nieuw lager steentje erin heeft gezet en de spiraal veer weer bijna 100% in orde heeft gemaakt. Het betreft een brequet spiraal die zijn zeer kwetsbaar.
De spiraalveer moet nog iets bij geplooid worden en dan zal ook de spiraalveer weer in orde zijn.

2 likes

Wel echt een veel te lage amplitude. Er zit nog iets niet helemaal lekker in dat uurwerkje helaas

1 like

Het volgende klusje is het servicen van deze Moeris.
Het heeft een groot uurwerk wat ik nog niet ken of eerder uit elkaar heb gehad.

De data op de timegrapher laat zien dat een service hard nodig is.

1 like

De spiraal veer moet nog iets bij geplooid worden, als ik de kloof vast zet stopt het met tikken, waarschijnlijk loopt de veer ergens tegen aan. Het wordt deze week nog nagekeken, ik wil het zelf proberen en anders weer even een reisje naar Rotterdam haha, ik ben blij dat er weer iets leven in zit, dat sowieso en we krijgen er wel weer een goede amplitude in, nu registreert de timegrapher niets.
Het is een brequet spiraal, dat vergt weer een iets andere wijze van plooien, althans dat heb ik gehoord.

Breguet overcoil, plaatje van het web:

Een gewone balansveer ligt in 1 vlak. Een breguet maakt een bocht over de spiraal. Plooien is in principe vergelijkbaar, behalve dat de bocht goed moet uitkomen.

5 likes

Een goed voorbeeld, bedankt Jenneke.

Ik denk wel dat dit een zeer dure balans is om te vervangen, dus als je niet 10000% zeker bent dat je dit zelf gaat lukken dan zou ik dit door iemand anders laten doen.

Er is niet makkelijk aan te komen, de prijs is wel te doen, op Ebay is er brequet veer verkocht voor 20 euro.

Met breguet veren wordt je “doodgegooid” maar helaas is het niet altijd een garantie dat de spiraal overeenkomt met de karakteristiek van je balans.
Zelf als je een spiraal koop voor het merk/type wat je nodig hebt komt het niet altijd overeen en zal hij nooit lekker lopen. Maar je kan eens geluk hebben, wilde je alleen maar meegeven geen overhaaste beslissingen maken.

1 like

Het beste is om de originele veer weer even naar Huib te sturen, maar ik wacht even met een verzoek want Huib wil nu niet meer gestoord worden en is volgend jaar weer present.

Ik heb een mooi filmpje op YT gezien waar het uitstekend wordt uitgelegd hoe je moet plooien.

Ik zal dit draadje ook eens wat beter moeten volgen met mn oudje.
Misschien ooit nog eens vragen of iemand nodig

4 likes

Altijd welkom hoor.

1 like

Ik zag je al bezig idd met sleutelen enz. Ik heb daar totaal geen kennis of iets dergelijks van, maar word wel heel erg aangetrokken tot die oudjes. De tavannes heb ik al jaren, en daarnet nog iemand bericht gestuurd over een jaren 70 horloge wat hier te koop staat

1 like

Als je een vaste hand hebt en een paar duizend euro wilt investeren in gereedschap en vele uren wilt oefenen, lezen en kijken hoe je een uurwerk uit elkaar haalt, dan heb je een fantastische hobby erbij, en als je dan met pensioen mag gaan kun je net zoveel tijd er aan besteden als je zelf wilt. Ook op online veilingen vertoeven om op vintage horloges te bieden is een uiterst aangename bezigheid, te leuk eigenlijk!
Maar je kan ook klein beginnen met een beginnerssetje en koop je een paar leuke vintage horloges op Tradera bv, daar ga je dan mee aan de slag.

1 like

Ik zal me eens verdiepen in sites, leesvoer en basis gereedschap

1 like

Als je naar het topic gaat, ‘alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist’, daar vind je in de linklijst
Tool Sales Links van My Retro Watches een lijst van gereedschappen, en ook de prijzen van merken zoals Bergeon en van AliExpress, erg nuttige lijst, er wordt ook bij verteld wat je beter kunt doen van het dure merk Bergeon of in dit geval net zo goed van AliExpress.

1 like

Al mijn berichten op dit forum zijn een keer verwijderd en ook al mijn topics dus, waarvan toen dit topic ‘alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist’, weer op verzoek is teruggezet, maar mijn berichten zijn voor altijd weg, en vanaf die tijd dat het weer is teruggezet staan mijn berichten die ik heb geschreven weer op dat topic, dat is erg jammer, je zult wel zien dat er soms geen verbanden meer zijn, omdat mijn berichten ertussenuit zijn gehaald.

1 like