Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Heb iig het toppic beginnende hobbyist gevonden. De genoemde link ook.
Ik ga komende tijd eerst meer lezen en bekijken.

Van daaruit eerst keuze maken welk doort uurwerkjes t beste zijn om mee te beginnen

1 like

Lees deze post even terug en je zult zien dat er weinig van te maken is…

Als je een uurwerkje koopt bij Aliexpress dan weet je zeker dat het goed is en kan je daarmee gaan oefenen, dan ben je een paar tientjes kwijt maar heb je een goed lopend uurwerk.
Hier zijn een paar voorbeelden van de uurwerken bij AliExpress

2 likes

Prima keuze, doen we in belgie ook het eerste jaar mee. Het is wel echt mindere kwaliteit dan een zwitsers uurwerk :joy:. Een Etachron sleutel past er niet eens op. De stenen zijn van glas gemaakt dus zelfs een olie gever kan een dikke kras erin zetten en ga zo maar door. Gelukkig krijg ik daar al wat andere dingen toegestopt.

Wel eens met wat @macx zegt, je kunt er lekker op oefenen als je net komt kijken.

1 like

Eerst eens gaan zoeken naar de juiste info hoe uit elkaar/hoe in elkaar met daarbij behorende gereedschappen enz.

Nog maar te zwijgen over alle termen.
Begrijpen wat wat is, lijkt mij de abdolute basis

Ik volg je al wel op instagram. Alles wat ik aan ingo, golmpjes enz ken pakken zijn meenemers

2 likes

wat bedoel je hier mee? :slight_smile:

1 like

Autocorrectie en beetje moe aan t worden.
Info en filmpjes

2 likes

Tavannes :smiling_face_with_three_hearts:

Groetjes van zijn kleine neef.

3 likes

Interessant vraagstuk! Ik vroeg het me ook al eens af. Bij volledige opwinding( ja Clim!:crazy_face:) zou de rotor toch gewoon stil blijven staan? Heb je dat bekeken?

Dit is wel een hele mooie drnk ik

1 like

Gisterenavond laat opgedraaid/gewonden, nu pak 10 uur later een 2 a 3 tellen afwijking

6 likes

Op de laatste dag van dit jaar deze mooie Moeris een servicebeurt gegeven.

Alle onderdelen van de platine

All onderdelen weer in de Elma

En weer in elkaar zetten.

Beat error kan niet even afgesteld worden, moet de veer los gemaakt worden.

En weer om de pols.
Hier botste de secondewijzer tegen de urenwijzer op, dus even bijgesteld en weer klaar.

6 likes

Het volgende projectje waar ik erg veel zin in heb is het opknappen en servicen van dit horloge van het merk POLHEM, ik weet niet uit welk jaar het komt maar het is denk ik van de jaren vijftig.

Het staat stil en het wil wel, maar kan niet lopen door vuil en opgedroogde olie denk ik, de balans is dus in orde en ook de opwind veer.

Het heeft een prachtig patina op de wijzerplaat en dezelfde patina zie je terug op de wijzers, ik heb nog niet eerder zo’n mooie combinatie gezien.

Wat ook apart is hoe de kast in elkaar zit, ook dit nog niet eerder gezien. Dus voor mij is het een prachtig horloge met een rvs kast en waarbij alleen het glaasje gepolijst hoeft te worden, de kast krijgt een ultrasoon bad en zal lichtelijk over de polijstborstels worden gehaald.

Ik ben zeer benieuwd of ik het weer aan het tikken krijg na een servicebeurt. Ik heb goede hoop en heb er veel zin in om er aan te beginnen. Wat ook fijn is dat de tirette veer nog in orde is, dat is onderhand het kwetsbaarste onderdeel van een vintage horloge, en dikwijls gebroken.

POLHEM
Cal. FHF 150

4 likes

Het opwindrad ziet er niet fris uit, als ik zo vrij mag zijn.

Dat rad zal zo zonder schroef en lager niet functioneren lijkt me :grimacing:

1 like

Had ik nog niet gezien, onbegrijpelijk. Zo duidelijk zichtbaar en toch niet opgemerkt.

2 likes

Een schroefje en lager heb ik wel denk ik, dus dan moet de platine in de Aluin, toch.

Ga ik voor de eerste keer proberen dat schroefdraad eruit te krijgen met Aluin, weer een leuk leermoment.
Wordt nu alleen maar leuker als ik het aan het lopen krijg.

Ga ik het nu nog even demonteren dan kan het vannacht al een Aluin bad krijgen.

2 likes

2025, laat het een jaar zijn
vol gezondheid en vreugde
zonder pijn of verdriet
zodat je het hele jaar geniet!
Een gelukkig 2025!

6 likes

Misschien zit het afgebroken stuk niet vast? Je kunt proberen of je het eruit kunt draaien.
Vermoed dat iemand gemist heeft dat het linkse draad was.

2 likes