Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik heb een blokje Aluin, weet jij ongeveer hoeveel ik moet gebruiken?

Nee niet echt. Ik doe ook altijd maar wat :sweat_smile:

2 likes

Ik denk dat ik hier mee begin, het water warm houden heb ik wel eens ergens gelezen, klopt dat?

1 like

Ja dat klopt, warm houden, dan gaat het sneller.

1 like

Inderdaad, vorige week bij 2 uurwerken gewoon met de pincet eruit gedraaid (rechtsom natuurlijk)

1 like

Ik kan het even proberen.

Beste wensen Wolter! Veel schroef plezier gewenst dit jaar. :smiley:

2 likes

Danjewel Dirk, ik wens jou ook het beste voor het komende jaar.

1 like

Ze zijn al flink met geweld bezig geweest zo te zien.
Met een pincet er uit draaien zit er niet in.

De kloof ligt er al in.
Ik heb het op het kleinste pitje staan op laag.

4 likes

Ik ben al drie dagen bezig een afgebroken stem uit de kroon te krijgen. En die zit er nogal diep in. Ben al anderhalf millimeter gevorderd. Moet de hele tijd het afgebroken metaal verwijderen, anders komt het aluin niet aan het ijzer… Normaal gaat dit veel sneller, maar nu even niet…
Ach, we komen er wel (hoop ik toch, want dit is nog de originele kroon…)

2 likes

Hoop dat je wel de pal en palschroef er eerst uitgedraaid hebt :sweat_smile:

1 like

Is dat nodig dan?

Ja want die schroef (en mogelijk de pal) ga je met aluin ook oplossen…

1 like

Ik had zeker wel deze waarschuwing verwacht want op de foto zit de click en het schroefje nog in de kloof, maar het is er uit hoor.
In ieder geval bedankt voor het mee denken.

1 like

Ik heb ook een originele kroon van de Lemania met een afgebroken deel van de stem er in, ik heb gezocht, en gezocht maar nog niet gevonden, anders had het erbij gekund.

Nu een kloof van de Polhem in de aluin ligt, ga ik verder met een ander leuk horloge.

Titanic Exellens .
De veren zijn in orde dus verder geen problemen.

Maar dit kan wel beter. Ik ga m’n best doen.

3 likes

Het is het kaliber FHF 25, de tirette veer is gebroken, ik wist het al dus geen verrassing.

Enkele foto’s genomen voor de zekerheid, maar ik ga dit uurwerk in elkaar zetten zonder op de foto te kijken.

De voorwas is klaar, zoals je ziet is er veel vuil uit het uurwerk gekomen en onderin het potje liggen wat bubbels en wat dat is weet ik niet.

Alle onderdelen liggen alweer klaar voor een rondje Elma

Elma in actie.

3 likes

Alle onderdelen brandschoon en klaar om weer terug ingezet te worden.
Ik begin met de steentjes zuiver maken en voorzien van olie.
Daarna de onderdelen monteren.

2 likes

Hier nog iemand interesse om een balansveer weer goed te plooien? Is wel een uitdaging. :crazy_face:

Denk dat ik maar op zoek ga naar een nieuwe want steentje is ook uit de brug.

3 likes

Niet alleen een steentje maar nog meer onderdelen, als je die niet hebt is het beter om een nieuwe te bestellen. Welk kaliber is dit? Bij Emmywatch krijg je waarschijnlijk wel links waar je het kunt bestellen.

1 like