Ik heb er ook een schroefje bij gevonden, als het te kort is schroef ik er een rechts draaiende in, de schroefjes van het kroonrad zijn namelijk korter dan van het tonrad.
Maar ik heb goed nieuws het is niet nodig er kan een links draaiende in. Ik was even bang dat het te kort zou kunnen zijn omdat er al flink aan geknaagd was zoals je op de eerdere foto’s kunt zien.
Ik heb vandaag even gerelaxt, en zojuist begonnen aan de montage van de Avenue AS 1130
Aan de onderkant zit het steentje van de balans, dat steentje zat gisteren al erg vast en moest via een stootje er uit gedrukt worden, nu heeft het de hele nacht en dag in de wasbenzine gelegen en wil ik het afdeksteentje schoonmaken en olie geven,
Vraag: hoe krijg ik dit afdeksteentje los van het steentje? het wil niet loskomen, ik heb al het e.a. geprobeerd, maar het blijft gewoon vastgeplakt op zijn plaats zitten.
Soms zit die wel goed vast inderdaad. Ik pak hem dan bij de chaton (voorzichtig bij het opstaand randje) en druk hem goed in de rodico dusdanig dat die deksteen volledig door de rodico bedekt wordt. Dan heb ik vaak dat die wel los komt en dat de deksteen achterblijft in de rodico. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Kunt hem anders is altijd gewoon proberen in de ultrasoon of schoonmaak machine te stoppen met de kans dat die los komt. Uiteraard in een mini mandje.
Dankjewel Dirk, ik weet precies wat je bedoelt, ik heb em ook al tussen de pincet genomen en dan met een oliegever duwtjes gegeven tegen het afdekglaasje, ik heb em ook in heet water gelegd en niets hielp, ik heb met de dunste oliegever iets olie aangebracht in het chaton, en ik ben door gegaan met de montage, de onderkant is klaar op de balans na, ik ga nu naar de plaat kant.
Ik kreeg het chaton gisteren ook al niet uit de platine, moest het via de onderkant met een oliegever eruit drukken.
Ik kijk straks nog wel, ik ga nu eerst kijken of het wil lopen, de beide kanten zitten in elkaar, er staat goed spanning op het escape wiel dus ik denk dat het wel gaat tikken.
Ik ben niet tevreden over de amplitude, ik ga nu tee dingen doen, ik ga het steentje er weer uithalen en kijken of IPA iets wil doen, en ik ben vergeten de pallets te oliën.
Van je anker? Ik heb gelezen/begrepen dat het enkel het uitgaande steentje is. Jij spreekt over meervoud en is volgens mij niet de bedoeling. Maar, als iemand daar een andere mening over heeft heb ik niets gezegd.
Dus er hoeft er maar 1 geolied te worden, ik heb tot nu toe beide pallets een beetje olie tegenaan gezet en om de vier tanden ongeveer weer een beetje olie tegen de pallets, dus alleen het uitgaande pallet, oké, ik zat nog in dubio, ik wist het eigenlijk niet dus heb beide geolied.
Ik heb het steentje in het IPA gedaan en direct kwam het los, er zaten nog sporen van opgedroogde olie op het afdeksteentje, ik heb het chaton en het afdeksteentje in de Elma vloeistof schoongemaakt en geolied en teruggezet, ook de pallets geolied, eigenlijk alleen de uitgaande pallet oliën de volgende keer.
Meestal wordt inderdaad geleerd om alleen olie op het uitgaande palet te doen, maar dat is voornamelijk omdat je daar over het algemeen het beste bij kunt.
Zodra een uurwerk gaat lopen verdeelt de olie zich via de tanden van het ankerrad vanzelf over beide paetten van het anker. Dus of je nu één of twee paletten olie geeft, het resultaat is hetzelfde. Het enige waar je op moet letten is de hoeveelheid olie.
Dankjewel voor de nadere uitleg Wilko, dus het mag beide, maar 1 is makkelijker als je er goed bij kunt, net als bij de AS 1130 heb je aan de plaatkant een gat waardoor je goed bij 1 pallet kunt komen om olie tegen aan te zetten. Dikwijls zit er te veel olie op de oliegever, het zou beter zijn om dit met een
automaat te doen, dus ik zit er over na te denken om zo’n automatische oliegever aan te schaffen.
De POLHEM staat weer in elkaar, ik ga het morgen even een servicebeurt geven, ik heb het nu even snel in elkaar gezet om te kijken of het kroonrad goed functioneert, het afgebroken schroefje was snel opgelost en ik had wat onderdelen liggen zoals een lager en een schroefje, die zitten er nu op en het werkt.
De veer is wel iets mee aan de hand, er komt wel energie in de ton en het tikt ook wel maar ik kan blijven draaien en er komt geen einde aan.
Dus ook gelijk even de veer nakijken.
Altijd alleen op de uitgaande palet een fractie olie geven.
Dan het ontsnappingswiel 5 slagen door draaien en weer een fractie olie geven.
Doe dat 4, maximaal 5 keer, meer niet.
Waarom de uitgaande palet, wel de olie verdeelt zich gemakkelijk over de stoptanden van het wiel en er zal geen olie wegspatten op de eventuele bewegende delen.
Olie aanbrengen op de ingaande paletsteen kan door het snelle draaien van de tandwielen mogelijk olie laten wegspatten en op plaatsen komen in het uurwerk wat niet de bedoeling is.
Dus geef uitsluitend olie op de uitgaande paletsteen, met de fijnste oliegever of wat @Jenneke al aangeeft met de fijnste acupunctuurnaald.
dixi
Ik heb een aantal zakhorloges uit een erfenis gekregen en van 2, die ik zelf hou, probeer ik de herkomst te achterhalen. O.a. eentje waar W Scott lauder in het uurwerk staat (zie foto). Ik kom via Google op een Walter Scott uit Lauder uit, geboren in 1780. Ik vind echter alleen staande klokken van zijn hand. Heeft iemand ooit van deze man gehoord en zou het uurwerk overeen komen met die tijd? Verder is het een vrij simpel zakhorloge (wel een aparte kast eromheen).