Hier zit nog een stapje tussen dat voor mij eigenlijk mijn leven lang (totdat ik mij aanmeldde op HF, maar sindsdien heb ik ook eigenlijk geen leven meer) de ‘normale’ plek is geweest om dit soort dingen te laten doen. De lokale juwelier, familiezaakje, hecht team, geen waanzinnige professionals, maar ze doen wel naar eer en geweten en met enige ervaring hun werk. Je loopt wel een groter risico op een kras dan bij S&C, maar ze weten best wel wat ze doen, in tegenstelling tot de ongeïnteresseerde bijbaantjeslui bij Lucardi. Voor vijfentwintig piek loop je weer zorgeloos naar buiten met je horloge netjes aan een keurig nieuw origineel Seiko-bandje. Zijn deze zaken meegenomen in je gedachten, of is mijn ervaring met dit soort juweliers in mijn geboorteplaats en in mijn huidige woonplaats ongebruikelijk?
Dit lijkt mij inderdaad ideaal. Maar hoe ga je mensen die je website bezoeken, daarvan overtuigen? Als ik een webwinkel zie met horlogegereedschap dat niet van een gerenommeerd merk is, dan denk ik bij voorbaat ‘dan zal het wel AliExpress-spul zijn’. Heb je al leveranciers op het oog?
Ik bedoel het als meedenken, het spijt me als ik het onhebbelijk heb verwoord. Ik zie je zaak graag slagen.
Ik denk dat er best merken zie die okee spul leveren en niet een rib uit je lijf. Dat, in combinatie met wat video’s a la ifixit en misschien wat bijzonder spul wat je niet snel elders vind (die watchpouches en bandjes van lokale mensen met goede kwaliteit) denk ik dat je een aardig winkeltje kunt vullen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Er zullen ongetwijfeld lokale juweliers in het laag- en middensegment zijn die door hun goede service en vriendelijkheid een vaste klantenkring hebben opgebouwd. Echter is hun marktaandeel zeer gering en is de afgelopen jaren alleen nog maar verder afgenomen (helaas voornamelijk door faillissementen). Dus de relatief weinige klanten die deze juwelier dan had komen alsnog bij de klungelaars van Lucardi of in een chique S&C terecht.
Natuurlijk niet! Ik kan het alleen maar erg waarderen. Opbouwende kritiek is altijd zinvol, als je dit al kritiek zou kunnen noemen
Heb op dit moment geregeld contact met een Chinese leverancier. Ik heb veel informatie gekregen, foto’s van de fabriek gezien en er zijn samples onderweg. Deze lijkt mij wel te kunnen overtuigen.
Hoe ik aan mijn potentiële klanten duidelijk kan maken dat ik beter gereedschap dan de concurrent lever voor minder geld wordt inderdaad een uitdaging. Ben hier regelmatig over aan het nadenken
Ben ooit begonnen met aankopen via Ali. Sommige dingen die ik vrijwel nooit gebruik, heb ik nog steeds. Die Ali dingen zijn altijd beter dan niets. Dingen die ik vaker gebruik, zoals een push-pin verwijderaar zijn vervangen door exemplaren va Bergeon. Ik heb er in ieder geval van geleerd dat je de kwaliteit niet vanaf een foto kunt beoordelen*…
*P.S. Toch had ik dit kunnen weten. Ca. 2008 waren Alpha horloges hier redelijk “hot”. Dus ik heb er ook 2 besteld. Na ontvangst gratis weggeven.
Hierom wil ik ook al het gereedschap wat ik aan zal gaan bieden in de praktijk testen
Hmmm, ja daar zeg je me wat. Ik denk niet dat veel mensen zo flauw zullen zijn, maar ik zal er zeker weten iets op gaan verzinnen om dit soort trucjes tegen te gaan. Bedankt voor je opmerking!
Dat zal lastig worden. Een ‘ruimhartig’ retourbeleid is juist één van de redenen waarom mensen online kopen.
Je kan het alleen voorkomen door alles in blisters te verpakken en in de voorwaarden op te nemen dat als het uit de verpakking is, het niet meer kan worden geretourneerd. Hoe je hier dan wettelijk mee de mist in gaat weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat je iets wat je online hebt gekocht ook mag ‘proberen’. Iets om goed uit te zoeken dus!
Ik geloof dat bij Zalando en consorten het retourpercentage tussen de 30 en 40 procent zit! Dat is andere handel natuurlijk maar dan heb je een beetje een idee. Verkijk je hier niet op!
Zowel bij kleding shops als electronica/huishoudelijke shops zijn dit inderdaad aanzienlijke percentages. Ik denk dat het naïef is dit niet in het businessplan me te nemen.
Particuliere koper wordt ook door de wet- en regelgeving hierin ‘geholpen’…
Op dit moment loop ik tegen iets aan waarbij ik jullie hulp goed kan gebruiken.
Graag zou ik willen weten wat de meest voorkomende horlogebatterijen zijn. Alle tientallen soorten inkopen is geen optie maar ik zou graag zoveel mogelijk klanten willen bedienen. Heb natuurlijk al wel even gegoogled, maar geen enkele bron die ik kan vinden is echt concreet. Heeft iemand een idee?
Graag wil ik iedereen die de vragenlijst heeft ingevuld nogmaals ontzettend bedanken! In totaal heb ik maarliefst 164 vragenlijsten mogen ontvangen. Mijn speciale dank gaat uit naar de leden die concrete adviezen en suggesties hebben gegeven. Hier heb ik echt veel aan gehad. Dit zal blijken wanneer de website live gaat!
Bijna klaar voor de grand-opening. Helaas is school weer begonnen en moet ik mijn tijd nu gaan verdelen. De verwachting is dat de webshop begin oktober gelanceerd zal worden. Later dan dat ik aanvankelijk hoopte, maar dat heb je vrijwel altijd met dit soort projecten.
Twee weken gingen sneller voorbij dan ik dacht
De hoogste tijd om de winnaar van de cadeaukaart bekend te maken.
In de volgende hieropvolgende post zal ik Discobot oproepen om een getal tussen 2 en 90 te generen. Dit is het aantal posts in het topic minus de openingspost en deze update. Wanneer de post voldoet aan de eisen om te kunnen winnen (iets in de trant van ingevuld) voldoet, wint de poster. Wanneer het niet in één keer lukt laat ik Discobot net zovaak gooien totdat er een kwalificatiepost uit de bus komt. De winnaar ontvangt van mij een PM.
De uitgebreide versie:
Een leverancier heeft mij een aantal stuks gereedschap opgestuurd waar ik zeer van onder de indruk was. De kwaliteit was bovenverwachting goed en qua mijn idee tussen AliExpress en merkgereedschap in. Ook is de inkoopprijs en het minimumaantal af te nemen artikelen schappelijk. Hierdoor kan ik alsnog een redelijk breed assortiment bieden zonder dat ik zelf een groot financieel risico loop (in het bedrijfje zit vrijwel al mijn spaargeld, en van een 16e jarige begrijpt iedereen wel dat dat geen tienduizenden euro’s bedraagt).
Met deze producten en een aantal innovatieve ideeën die ik uit dit topic gehaald heb kan ik een grote doelgroep bedienen! Immers, op horlogeliefhebbers an zich kan ik niet overleven.
De marketing wordt wel een uitdaging. Met een relatief klein budget (wat nog meer geslonken is door het uitvoeren van alle nieuwe idëeen) naamsbekendheid genereren is lastig. In ieder geval ga ik veel met social-media aan de slag en hoop ik op veel mond-op-mond reclame. Ik durf gerust te beweren dat mijn artikelen van betere kwaliteit en minstens 40% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten bij concurrenten. Dit kun je ter zijner tijd zelf gaan zien
In ieder geval wil ik de basis helemaal in orde hebben voordat ik met een concreet marketingplan op de proppen kom. Wellicht plaats ik nog eens een update hoe ik dit precies aan ga pakken.
Ik wil niet dat mijn topic wordt verwijderd vanwege spam, dus ik heb de winnaar op een andere manier getrokken. Hopelijk vertrouwt iedereen erop dat dit eerlijk is gegaan. Nu lukte het natuurlijk wél in één keer.
@Magnel (post nummer 56) is de winnaar! Gefeliciteerd! Via PM neem ik contact met je op.