Vriend vraagt advies voor aankoop horloge

Eigen onderzoek en vooral zelf passen is dé manier om een horloge te kopen, en vooral ontzettend leuk.

Hij heeft zelf wel gevoel bij wat hij mooi vind, bijvoorbeeld een IWC Aquatimer Coustea diver of de Yachtmeister van Jeroen, maar dat is nu even buiten budget.

Hij wil zelf ook op zoek, maar zoekt richting omdat er naast de geijkte merken en ook een helemaal leuke alternatieven zijn, zoals inderdaad Squale of deze Certina:

Maar die geven nog niet die tijdeloze/ ‘premium’ beleving (no offense) voor een horloge uit het geboortejaar van zijn zoon schat ik zo in.
Persoonlijk zie ik dat wel bijvoorbeeld bij de Seamaster.

2 likes

Goede suggestie

Wees voorzichtig met je Tudor. Als de facet op de lug weg is, dan de waarde ook :v:

1 like

Daar durf ik nog wel vijftig piekies op te zetten.

Maar dan wel met ontblote bovenlijven en wat modder of zo.

2 likes

Even on topic, sorry voor die modder-reactie:

Als we het over algemene richting hebben zou ik niet in eerste instantie een Omega voor 2K aanschaffen. In de 500-1200 Euro range is genoeg te doen waar je geen buil aan valt bij wederverkoop.

Maar ik blijf ook een lans breken voor de Captain Cook. Eigenlijk wil ik er zelf eentje. :slight_smile:

4 likes

Die Captain Cook is ook gaaf, zou ik wel ook overwegen. Maar snap wel dat dit niet je ‘eerste echte’ horloge zou zijn. Maar dat is slechts mijn mening.

Tudor. Pelagos. Blijft een topper in zijn soort.

En over 25 jaar als zijn kind die krijgt is het een klassieker. :ok_hand:

2 likes

Dat moge waar zijn, maar:

… ik denk dat dat maar deels waar is.

Voor iemand die in een bepaald kennisveld geheel onbekend is is het aandragen van tips door mensen met overzicht in de materie juist absoluut nuttig, meer nog als ze vertellen hoe de voorgestelde horloges zich tot elkaar verhouden. Als noob/beginner met hulp een longlist aanmaken, en daar (en dan dus wel zelf) een shortlist van maken geeft meer kans op een passende keuze.
En halverwege dat proces heb met wat inzet misschien al genoeg geleerd om de longlist zelf wat aan te vullen. Bij aanvang zonder enige kennis is dat nog lastig.

Velen met aardig wat kennis hier, poneren juist de vraag in de laatste fase van een selectie. (Zal ik A of B kopen).

1 like

Dank voor de reacties!
Voorkeur gaat uit naar een Seamaster uit 2012.
Nu nog vinden :grinning:

1 like

Een Pelagos voor 2500 euro? Hoe dan? Zelfs tweedehands komen ze nauwelijks onder de 2700 euro.

Suggesties die binnen het budget vallen:

  • Certina DS Action Diver Powermatic 80
  • Chirstopher Ward Trident collectie
  • Doxa SUB 1200T/SUB 1500T/SUB 4000T
1 like

Als ik even op het Uhrforum kijk staat er gelijk 1 te koop van 2017 voor € 2300,00…
(advertentie is van 17 juli…)

dus die van € 2700 is wellicht een hele mooie! :smile: )

Ik heb nog wel een tudor BB red liggen. Twijfel alleen of hij uit 2012 of 2013 komt haha. Kan nu ook niet kijken.

1 like


Voor €550 mag die weg

1 like

Heb ook een Tudor BBR :rose: met stalen band, Nato en Crafter Blue… Voor de juiste prijs is alles mogelijk…

1 like

Uitzondering bevestigd de regel :grinning:. Ik denk trouwens eerder dat die van 2300 niet zo’n hele mooie is (zoals ook in z’n omschrijving staat).

  • edit:

Ook een Tag Heuer Aquaracer WAK2111 uit 2012 is een optie :grinning:

Bedankt voor de suggestie maar heb het besproken, BB heeft niet de voorkeur. Sorry.

1 like

Tnx - maar een Squale zegt hem als beginnend liefhebber toch nog iets te weinig.

Da’s een raar argument. “Zegt hem als beginnend liefhebber iets te weinig” geeft mij milde tics in het gezicht. Als hij hem te groot, klein, dik of gewoon lelijk vindt, prima, maar “zegt hem niks” is een hele rare. ETA duikers zijn ETA duikers.

Die vriend van je lijkt gewoon een herkenbaar merkhorloge te willen kopen zonder zich op enigerlei wijze in de markt te willen verdiepen, als ik alles goed lees. Stuur 'm naar een juwelier en laat 'm in z’n sop gaar koken, zou ik zeggen.

Ik heb doorgaans geen geduld voor mensen die eerst om advies vragen en vervolgens blijken zich niet te willen verdiepen in het advies wat je geeft. Die vragen namelijk niet om advies, maar om bevestiging van wat ze al denken te weten.

Als dit kort door de bocht lijkt: Er zit ook wat beroepsmatige frustratie bij. :slight_smile:

2 likes

Frustratie is absoluut niet merkbaar :smiley:

4 likes