Gisteren bij Aleph in Utrecht weer een aantal pareltjes weten te scoren, waarvan deze het opmerkelijkste is.
Pianoconcerten zijn er in vele soorten en maten, maar een type is tamelijk uniek omdat ze geschreven zijn voor uitsluitend de linkerhand. Beginnend concertpianist Paul Wittgenstein, broer van de grote filosoof Ludwig (die heel aardig klarinet speelde), kreeg het in het begin van de 1e Wereldoorlog meteen goed voor de kiezen: een verwonding aan zijn rechterarm leidde tot amputatie. Paul bleef niet bij de pakken neerzitten en engageerde een reeks gerenommeerde componisten om voor hem speciaal materiaal te schrijven dat hij alleen met links kon spelen. Geld was geen bezwaar, de familie Wittgenstein was puissant rijk. Klinkende namen als Maurice Ravel, Segei Prokofjev, Benjamin Britten, Sergei Bortkiewicz, Erich Korngold en Franz Schmidt komen voorbij. Paul was echter nogal kieskeurig en veel werken verdwenen dan ook vrijwel ongespeeld in het familiearchief, of hij paste eigenhandig (jawel, met links) de werken aan tot ze hem bevielen.
Bij een recente ontdekking in het familiearchief van de Wittgensteins kwamen een aantal werken boven water van de vrijwel onbekende componist Josef Labor, die al in 1915 een stuk voor de linkerhand schreef. Rijk georkestreerde werken die aan Richard Strauss herinneren en die wat mij betreft zo het repertoire in kunnen.
Fijn weekend!
Voor mij wat posts betreft het toppertje van de week.
Lieve help, ik word en voel me oud als ik deze opmerking lees
Goedemorgen,
Eigenlijk wilde ik hier Hendrix’ versie van de “Star Spangled Banner” posten, maar die heb ik alleen op cd, op Albert Hall en op Live at Woodstock, maar omdat die op Woodstock zo mooi overgaat in Foxy Lady, plaats ik dat singletje maar hier, ook vanwege het schitterende sixties hoesje. Samen met bv Zappa’s “Shut up ‘n play yer guitar” of “Buy” van The Contortions is Hendrix’ “Star Spangled Banner” ideaal om op te zetten als je bezoek maar niet weg wil gaan of als je vindt dat het tijd wordt dat je schoonmoeder eindelijk vertrekt. Je krijgt steevast de reactie: “Wat een takkeherrie, vind je dat echt mooi?” Eh, ja!
Hahaha, klinkt heel bekend
Alweer plaatjesdag.
Vandaag nog even voortborduren op vorige week.
Afgelopen Zondag enorm genoten vsn Fish die zijn afscheidsconcerten begon met La Gazza Ladra.
Vandaar nu deze.
Fijne plaatjesdag gewenst allemaal.
En het is alweer vrijdag muziekvrienden,
Vandaag een briljant album van Genesis, zo worden ze niet meer gemaakt.
Op dit album had (gelukkig) Peter de touwtjes nog in handen en Phil de stokjes…
Naam op de lp anders was het soms lang zoeken na een feestje.
Zomaar weer eens een keertje Living Colour, vroeger grijs gedraaid, leuk jeugd sentiment!
Fijn weekend!