Vrijdag plaatjesdag 2024

Goedemorgen,

Deze live dubbel lp van de Allman Brothers Band wordt algemeen beschouwd als één van de beste live lp’s aller tijden. De opnames waren begin 1971 gemaakt gedurende 3 optredens (ze kregen $1250 per avond) in de Fillmore East in New York. Op de vier lp kanten staan zeven nummers, waarbij twee kanten ingenomen worden door een enkel nummer. Een latere cd uitgave heeft 12 of 13 nummers. Het is een soort mengelmoes van rock, blues en jazzrock. Kenmerkend zijn de lange jamsessies die eigenlijk nooit gaan vervelen. Bij bv “Whipping Post” denk je na tien minuten dat ze beginnen met de afsluitende akkoorden, maar dan duurt het nog tot de 23e minuut voor het nummer echt is afgelopen.
Dit live optreden was nog met de oorspronkelijk bezetting waarbij iedereen nog in leven was. Later dat jaar, eind oktober 1971, zou Duane Allman (2e van links), één van de twee leadgitaristen, bij een motorongeluk om het leven komen, en een jaar later, begin november 1972 zou de bassist, Berry Oakley (rechtsboven), op bijna dezelfde plek ook bij een motorongeluk om het leven komen.

Fijne dag.

17 likes

Ja man ieder uur dezelfde platen :face_exhaling: al mis ik wel Evers in de ochtend. Altijd aan in het laatste uurtje van de nachtdienst.

Zelf vandaag een rustig begin van de vrijdag.

14 likes

Eens (heb ‘m zelf ook natuurlijk) :white_check_mark:

1 like

Wat kerstmuziek waar ik altijd wel vrolijk van wordt. Fijne kerstdagen!

17 likes

13 likes

Ander continent, en met de muziek even compleet van de wereld.

13 likes

Ha vrijdag, plaatjesdag :wink:

:christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::musical_note::notes::musical_note: :christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree:

12 likes

Dit jaar pas ontdekt: Karen Dalton. Slechts 2 lp’s uitgebracht gedurende haar leven, dat voortijdig eindigde. In vroegere tijden deelde ze het podium met een jonge Dylan die haar bewonderde. De hoes suggereert kerstsfeer, maar met een stem als van Billy Holiday bereikt ze heel andere zielsregionen. Als je dat niet gewend bent draai het dan 's avonds laat - een bodempje whisky wil goed helpen.

Fijne plaatjesdag!

14 likes

Vergeten dat ik deze had, niet het fijnste werk maar wel toepasselijk :innocent:. Alvast fijne feestdagen!

14 likes

16 likes

Clifton Chenier!!! Leuk, vergeten naam bij mij. Ga ik weer eens draaien :melting_face:

En verbeterde foto van eerdere post hier vandaag

13 likes

Lets get it on van Marvin op de speler.
Romantiek bij de boom

15 likes

13 likes

Mooi!
Zowel de muziek als de foto.

1 like

13 likes

Fijne feestdagen

17 likes

Een van de meest getalenteerde zangers van de jaren 40-80 was ongetwijfeld Mel Tormé, die naast vocalist ook drummer, pianist, componist, arrangeur en acteur was. Door zijn wat hese stem kreeg hij rond 1945 de bijnaam Velvet Fog. De doorbraak in de jaren 50 kwam met het 12-koppige jazzorkest van Marty Paich waarna conceptalbum op conceptalbum volgde. Op het oorspronkelijke album uit 1966 laat Tormé horen dat hij moeiteloos de switch kon maken naar mainstream pop-muziek. De cd, ook alweer uit de late jaren 90, is aangevuld met singletjes en niet eerder uitgegeven materiaal. Laat de kerstvakantie maar komen!

12 likes

Originele watch winder :grinning:

1 like

Oeh! Dat is aangenaam voor de oren!! Dank!!

1 like

The day after.
Hopelijk kunnen jullie het mij vergeven.
Coldplay uit 2021.

Goed weekend.

14 likes