Vrijdag Plaatjesdag 2025

Mag mijn 6-jarige dochter ook een keertje meedoen met Vrijdag Plaatjesdag? :smiling_face:

19 likes

Laatste tijd weer aan het lezen in de dikke biografie van Johnny Cash.

Volgens mij is mijn oudste Cash plaat. Nog van SUN records Sam Phillips. Nog van voor zijn periode bij CBS.
Elvis was in de vijftiger jaren ook bij Sun. Je kunt ook verschillende nummers met fifties rockabilly stijl herkennen. Geweldig! :grin:

Deze plaat is In 1970 uitgebracht, en heb ik in de loop van de seventies gekocht meen ik. Ook wel te ruiken! :grimacing:

20 likes

17 likes

Hallo muziekvrienden,
Ry Cooder zie ik hier te weinig voorbijkomen.
Vandaar.:wink:

Fijn weekend.

18 likes

Muziek hf vrinden :wink:

Naast de bands op Paaspop die ik heb gezien een live danceact ontdekt die zeer in de smaak viel bij Jack Flash.

Thinlicker, twee muzikale mannen uit Nederland. Ze kwamen net uit Cochella. Ondanks hun wereldwijde succes bescheiden gasten die aan het einde van de show iedereen bedankte voor hun aanwezigheid met een paasgroet. In deze verwarrende wereld een verademing.

Het horloge moet je er vandaag bijdenken :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

8 likes

17 likes

19 likes

Vandaag The Kinks op de tafel.

Misschien wel de belangrijkste LP in mijn collectie. Een van de eerste platen van mijn vader die ik mezelf toe eigende. Elke kraakje ken ik van deze LP…zelf zo dat als ik de nummers op CD hoorde, of nu op Spotify, het niet klopt voor mij omdat de kraakjes missen.

Exact vorige week overleed mijn vader. In mijn jeugd liep hij over naar ‘the dark side’: klassieke muziek. Maar The Kinks bleven, niet actief, maar hij bleef het mooi vinden. Vorige zomer haalde ik zijn platen tevoorschijn en hebben we samen geluisterd.

Toen samen, nu alleen.

19 likes

Gecondoleerd :fallen_leaf:

Mooie herinneringen blijven.
De Kinks live was het laatste popconcert in het Concertgebouw Amsterdam waar ik bij was.
Ze hadden een (letterlijk) knalopening met vuurwerk, nú onbegrijpelijk voor die lokatie binnen maar toen erg tof. Ik was daar een oudere jongere, meeste bezoekers waren tieners. Uiteraard “Lola” meegeschreeuwd :sweat_smile:

4 likes

Oops, paar uurtjes te laat!:sweat_smile:
Maar deze heerlijke plaat op de draaitafel, nu.

Fijn Koningsdagweekend, muziekgekkies!:musical_note::guitar::musical_keyboard::studio_microphone::notes:

15 likes

Alweer plaatjesdag.
Anderson Bruford Wakeman Howe.
Waarom niet gewoon Yes?
Tja, zelfs in de beste bands botert het wel eens even niet.
Fijne plaatjesdag gewenst allemaal.

12 likes

Goedemorgen,

Wat de smartlap is voor Nederland en de Schlager is voor Duitsland, dat is country & western voor Amerika.
Nou ben ik geen fan van smartlappen, behalve als er zoveel smart in zit dat het bijna fout is, zoals in “Manuela” of “Dokter Bernard”, en datzelfde geldt ook voor country. Bijgaand nummer is er ook zo eentje: zo fout dat het weer leuk is. De strekking is simpel: Loretta krijgt een telefoontje van Twitty en denkt dat hij het weer goed wil maken, maar Twitty belt juist om te zeggen dat het over en uit is. Als het niet zo bloedserieus bedoeld zou zijn, zou je het als satire kunnen beschouwen. Het nummer is een zgn telephone song (telefoonnummer :smile:), in Nederland vergelijkbaar met bv “Hé Monique” van Frans en Monique, wat trouwens weer een cover is van het Duitse “Hey Yvonne” van Gunter Gabriel. Ook allebei heel erg fout.
Leuk detail is dat Twitty tijdens de opnames echt in een andere kamer zat te bellen met Loretta die in de opnamestudio zat.
Conway Twitty heeft in het begin van zijn carrière rock & roll gemaakt, maar is later overgestapt op de c&w. Loretta Lynn was (samen met bv Tammy Wynnette) één van de bekendste country zangeressen. Overigens blijf ik het apart vinden dat die laatste (Tammy Wynnette dus) in één en hetzelfde jaar “Stand by your man” en “D.I.V.O.R.C.E” uitbrengt, maar dat terzijde.

Fijne dag.

16 likes

Goedenmorgen plaatjesvrienden, in the mix

14 likes

20 likes

Eén van de weinige plaatjes die ik dit jaar heb gescoord op Koningsdag.
Wat een gekkigheid. :smiling_face:

19 likes

Vaak is er wel een reden waarom een broer of zus van een zeer bekende artiest niet aan de bak komt, maar bij Dick Williams, de broer van Andy, kan ik die niet ontdekken, want hij is gewoon een zeer goede zanger. Hij heeft niks van de soms irritante maniertjes van Andy en zijn stem is ook nog eens iets dieper en warmer. Frasering, timing, ademtechniek, hij heeft het allemaal dick voor elkaar. Toch is het bij deze ene lp uit 1960 gebleven, helaas.

15 likes

16 likes

Een trip naar India vandaag. Fijne plaatjesdag muziekvrienden! :sunny:

19 likes

Foto van gisteren, maar wens

jullie een fijne muziek dag en alvast een prettig weekend :wave:

15 likes

16 likes