Vrijdag plaatjesdag 2026

Vrienden van de geluidsdrager.
Op deze nieuwjaarsdagavond gaan we vrijdag plaatjesdag 2026 alvast klaarzetten voor morgen.
Zoals inmiddels gebruikelijk openen we weer met mijn muzikale helden.
Laten we er met z’n allen weer een fenomenaal muzikaal jaar van maken .
Laten we elkaar weer warm maken met allerlei muzikale pareltjes uit onze eigen verzamelingen.
Laten we met zn allen van dit topic weer een giga-succes maken.
Voor iedereen de beste en meest muzikale wensen voor het nieuwe jaar.

18 likes

Ik moet er echt voor in de stemming zijn maar het blijft geweldig. Voorheen ook stukjes gebruikt om jingles van te maken. Geweldige artiest.

en natuurlijk iedereen een geweldig en gezond 2026 :wink:

17 likes

Toen ik nog jong en onnozel was, was ik tot over mn oren verliefd op Björk. Dat was al toen ze nog bij de Sugarcubes zat, voordat ze solo ging.
Hier een filmpje waarin ze uitlegt dat tv kijken gevaarlijk is. Maar! Dus! En! Ze heeft hier om beide polsen een horloge. Wie kan vertellen welke het zijn?

1 like

Heej Stinky…dit topic is voor het posten van een foto van een geluidsdrager met een horloge. Kijk ff bij de 1e post huer van Eddie en bij Plaatjesdag 2025 om een idee te krijgen van wat de bedoeling is.
Er zijn wel offline topics waar je jouw post kwijt zou kunnen, ware het niet dat je daar als TL-1 niet op kunt, dat duurt nog even.

5 likes

16 likes

Cheers

Yep, qua muzieksmaak ben ik een kind van de zeventiger jaren uit de vorige eeuw.

16 likes

Gelukkig Nieuwjaar allereerst plaatjesvrienden.en een mooi weekeinde.

20 likes

Dat dus.
En of dat dan een single, elpee, CD, MC,of wat ik nog meer kan verzinnen is maakt me niet uit.
Zolang er maar een fysieke geluiddrager op staat, en,
Zolang er maar een horloge op staat @Ron63 met een geluiddrager @Stinky
Fijne plaatjesdag muziekvrienden.

1 like

Leuke challenge voor @chi_kwadraat en @Lexaf.
Scandinavische polsjes. Wat zou het zijn heren?

2 likes

Ohjaa…sh*t… sorry.
(nog wat last van de champagne)

2 likes

Goedemorgen en allereerst iedereeen de beste wensen voor 2026!
Vandaag deze klassieker van Wishbone Ash uit 1972. Op de hoes staat een soldaat die met “Argusogen” alles in de gaten houdt. De outfit van de soldaat was een geleend kostuum uit een film (“The Devils” van Ken Russell) en eigenlijk zou de soldaat ook nog een zwaard moeten hebben (geleend uit een andere film, “Macbeth” van Roman Polanski), maar dat werd vlak voor de fotoshoot in Frankrijk gestolen, dus staat hij er zonder zwaard op. En die anekdote sluit weer mooi aan op wat ik het mooiste nummer vind, “Throw down the sword", met de twee gitaren die tegen elkaar in soleren, en met het gastoptreden van John Tout van Renaissance op orgel.

Fijne dag.

15 likes

Goedemorgen muziekmannen en nog de beste wensen natuurlijk.

Vandaag een oudje uit 1968.
Ben je >60 dan ken je het waarschijnlijk wel, ben je <60 en ken je het niet, ga maar eens luisteren.

16 likes

De allerbeste wensen :raised_hands: :clinking_glasses:

11 likes

Ik begin de dag met een stukje jeugdsentiment. Het vinyl blijkt nog steeds in een goede staat. Lekker wakker worden tijdens het ontbijt.

16 likes

Allereerst de beste wensen aan alle muziekliefhebbers. :champagne:

Het vorige topic zo halverwege het jaar een beetje uit het oog verloren. Dus beginnen we met het goede voornemen om weer muziek te gaan posten in het nieuwe topic. Dit jaar trap ik af met een van mijn muzikale helden uit de 90’s. :metal:

17 likes

Gelukkig nieuwjaar, horlogeliefhebbers :clinking_glasses:

We draaien de tijd even terug naar de zomer van 1982. Het is tijd voor een ode aan het tweede soloalbum van de legendarische Steve Winwood: Talking Back to the Night.

Op deze plaat deed Winwood bijna alles zelf: van de zang tot de synthesizers en drumcomputers. Het resultaat is die onmiskenbare, dromerige jaren '80 sound die perfect past bij een rustige avond. Of je nu wegzwijmelt bij de titelsong of de energie voelt van de originele versie van “Valerie”, dit album blijft een tijdloos meesterwerk.

Een passend eerbetoon aan een artiest die bewees dat je met vakmanschap en passie in je eentje een iconisch geluid kunt creëren.

Proost op een muzikaal en voorspoedig 2026

15 likes

17 likes

Dank voor dit mooie verhaal.
En deze Elpee fungeert dan weer als naamgever voor deze band.
Ooit begonnen als Wishbone Ash coverband en na het toetreden van toetsenist Frans Nooien verder gegaan/doorontwikkeld met alleen eigen nummers.
De zang van Frans is een hele goede imitatie van Kraka de schorre kraai, rechtstreeks gevolg van decennia lang zware van nelle en karrevrachten hash en wiet.
Maar muzikaal is het echt wel smullen geblazen.

14 likes

Deze dinsdag in Gouda gescoord, opnamen uit '57 en '58. Uitstekend werk van muzikale partners die meer dan 40 jaar met elkaar samenwerkten.

14 likes

Gemis van een horloge was mij nog niet eens opgevallen. Was zwaar onder de indruk van de hoes.
En zelf ook niet helemaal pittig nog. :wink:

2 likes