100% mee eens. En dit vind ik trouwens een heel aardig voorbeeld. Inox vind ik supergaaf maar te groot. Ik vind het daarom onhandig dat ze 'm expliciet voor vrouwen positioneren voor bij “het zwarte jurkje”.
Nou zou mij dat niet tegenhouden, maar ik schat in dat er mannen zijn die het daarom toch maar niet doen. En dat vind ik marketingtechnisch een misser, om potentiële klanten weg te jagen. Heeft voor mij niks met de hele gender discussie te maken.
Man-/vrouwenhorloges als ‘tag’ is hoogstens waardevol voor een zeer masculien merk dat vrouwen wil trekken, of vice versa. Denk aan Diesel of wellicht zelfs G-shock. Andersom kan ik me geen voorbeelden bedenken.
Voor andere scenario’s is het inderdaad onnodig hokjesdenken dat klanten wegjaagt.
Ik heb diverse 36-38mm (gehad) en dat gaat prima. Zijn niet specifieke vrouwenmodellen, maar prima voor een 18cm pols. <35mm begint wel klein te worden vind ik.
Ik moet zeggen dat ik de ‘oude’ versie van de Datejust 36 altijd mooi heb gevonden. Ik heb zelf de nieuwere versie met de dikkere Oyster-kast gehad en dat was super naar mijn mening. Ook een mid-size Schwerty gehad en dat was ook super, ondanks dat ik heel af en toe momenten had dat ik beide toch 2 millimeter te klein vond.
Toen ik echter de ‘oude’ versie van de Datejust in real life in handen had, vond ik het overkomen als een wijvending; zo klein oogde hij op mijn pols.
Ik heb ooit een horloge gekocht bij de Hema. Telt dat nou ook?
Maar eh, zoals hierboven al een paar maal werd geconstateerd: onzindiscussie. Draag wat je zelf mooi vindt en laat je niet beperken door hokjesdenken(de anderen).
Ik heb wel eens een mooie oude Tudor Prince geprobeerd van 34 mm. en vond hem voor mijzelf te klein, maar ik ken andere mannen - en vast ook vrouwen - die dat fantastisch staat. Maar dat ik dit hier schrijf slaat eigenlijk ook al nergens op, want wat bedoel ik hier nou eigenlijk mee te zeggen?
Er was een tijd dat je als man alleen met een zakhorloge mocht worden gezien en ab-so-luut niet met zo’n dingetje aan je pols. Daar zijn toen vast ook al discussies over gevoerd: ‘Zeg eens eerlijk: draag je nou zo’n polshorloge omdat dat praktisch is, of vind je het stiekem ook mooier?’ Kortom, weg met het onderscheid!
Als ik het goed heb, werd er vroeger weinig onderscheidt gemaakt. Een 36mm was gangbaar en gold als een klassiek horloge. Later zijn pas al die maten eebij gekomen. Gewoon dragen wat je lekker vindt en wat bin je past.
Even omdraaien, het mannenhorloge om de vrouwenpols.
Ik verzamel en draag alleen mannenhorloges of soms wat ze ‘unisex’ noemen, bah, wat een vies woord.
Een mannenhorloge is niet alleen groter, door de bank genomen, maar ook vaak stoerder, monumentaler, beter afleesbaar en het horloge heeft minder afleidende frutsels als diamantjes of oerlelijke (fraai bedoelde) versieringen waar ik niet van gediend ben.
Buiten beschouwing gelaten dan natuurlijk het mannenhorloge waar het op de wijzerplaat miegelt van de subdials met allerlei soorten info die ik niet eens wil weten en waarop je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik bedoel het horloge waarvoor je bijna een voortgezette studie moet volgen om uit te vinden hoe laat het is.
Goed vormgegeven eenvoud is het kenmerk van het ware.
Dat dus. Wat mij betreft.