Vrouwenhorloges... zijn die er dan?

Sinds kort bij dit forum en ik moet zeggen dat ik het mooi vind dat er zoveel horloge liefhebbers zijn. Ik ben een vrouw, en liefhebber van horloges. Een high end horloge heb ik nog niet (het gaat er wel van komen), maar ik heb veel horloges gehad.
Ik moet wel een beetje lachen om de term “vrouwenhorloge”. Zijn er vrouwenhorloges? Dan heb ik er nog nooit een gehad.
Ja… dameshorloges! Die ken ik wel. Meestal van die kleine klokjes, waarbij je een leesbril moet hebben om de tijd af te lezen, en met een gekunsteld of sierlijke band. Ik heb ze nooit aantrekkelijk gevonden.
Geef mij maar een “echt” horloge. Vaak zijn dat, wat dan “herenhorloges” genoemd worden, maar wat mij betreft gewoon mooie horloges zijn. Waarom is er een labeltje nodig? Een van de eerste Swatch horloges had ik (en dat lijkt nu onmogelijk klein, maar was kennelijk toch niet een dames model), een paar G-shocks, een geheel zwart exemplaar van de Nieuwzeelandse rugbyploeg The All Blacks, wat onbeduidende modelletjes die zo stuk waren, een Breil (die na een paar jaar ontzettend onnauwkeurig ging lopen) en nu een Casio Edifice. En binnenkort gaat het er echt van komen: een Breitling Aerospace.
Dit zijn geen dameshorloges (en de damesmodellen zouden mij ook helemaal niet staan) maar wat mij betreft gewoon horloges. Of worden het, omdat ik ze draag, ineens vrouwenhorloges? :wink:

12 likes

Eens, de vrouw draagt hier ook 39-42mm modellen, kleiner wil ze absoluut niet.

1 like

Wel, helemaal gelijk, hele kleine dames horloges zijn allang uit.
Er zijn echter wel verzamelaars die nog de ouderwetse dameshorloges kopen, maar dat is puur voor hun verzameling. En dan zijn dat de horloges van de duurdere huizen.
Ik word nog wel eens benaderd voor bepaalde modellen dames horloges door verzamelaars.
Dat zijn dan wel specifieke vintage modellen uit de JLC lijn.
Overigens droeg mijn moeder begin jaren 60 al een Pontiac Nageur met een diameter van ongeveer 35 mm.
Daarvoor droeg ze een Mido Multifort, een model dat vroeger in was in de tropen en veel groter dan een “dames horloge uit die tijd”.

3 likes

Het formaat horloge dat je draagt hangt volledig af van je eigen smaak en je eigen formaat. Mijn vriendin met maat 34 gaat echt geen Panerai dragen. Daarentegen loopt er op m’n werk een vrouw rond in van die oversized ma Flodder soepjurken, compleet met laarzen, en die draagt een enorme Oozoo.

Dames- en herenhorloge is een marketingterm en duidt enkel de doelgroep van de fabrikant aan, dat wil niet zeggen dat je als man geen 28mm Cartier met diamantjes mag dragen en als vrouw geen 45mm Fifty Fathoms, net zoals je als man best en jurk kunt dragen en als vrouw een broek. Je hebt alleen kans dat je op straat raar wordt aangekeken.

2 likes

Komt ook omdat het herenhorloge steeds groter is geworden (en nu weer iets terug lijkt te gaan).
Als ik kijk wat de vrouwmensen in mijn omgeving graag dragen zijn het voornamelijk van die DW en Cluse (achtige) horloges. Met een maat van zo’n 36mm zijn ze tov een gemiddeld nieuw herenhorloge niet echt groot.
Verder zien vrouwen horloges eerder als een echt sieraad, waardoor tweedehands (en dus vintage) niet populair is.

Hallo Wanda, welkom nog op dit illustere forum.
Marketeers moeten ook wat verdienen dus als er hokjes - pardon niches - te creeren zijn, zal dat niet nagelaten worden. :wink: Zij het met formaat, diamantjes etc. Imho.
Dat gezegd hebbende, altijd nog de keuze om daarin mee te gaan of niet.
Gezien jouw keuze voor de Breitling doe jij je eigen ding?
Hierbij nog wat horloges om mijn vrouwenpols😉
Ik noem het wel mannenhorloges, trouwens, dat doet het beter bij eventuele verkoop op dit forum- marketing :stuck_out_tongue_winking_eye:

17 likes

Mooi!

Ja die hebben een goede marketing afdeling :smiley:

Daar ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.
Ik sta o.a. ook op de rikketik beurs en heb daar intussen een redelijke groep vrouwelijke verzamelaars die regelmatig langs komen om te kijken of ik nog bepaalde modellen in de aanbieding heb.
Ik moet wel zeggen dat de specifieke vintage modellen met een diameter van zo rond de 32 tot 35 mm. bij deze dames in trek zijn.
Waar ook interesse in is, zijn de le Coultre Memovox horloges met Kaliber 489, die hadden in de eerste jaren van uitgifte een kleinere diameter.

Vandaag dit ‘Vrouwenhorloge’ dus…

4 likes

Wat is de grootte van deze groep tov het aantal manlijke verzamelaars op deze beurs?
Ik geloof best dat er vrouwen geïnteresseerd zijn in vintage horloges maar als dit de enige groep is die je wilt bedienen dan wordt rondkomen moeilijk.

De groep is inderdaad niet erg groot, maar het zijn wel verzamelaars en die blijven langs komen en als er een, voor hun interessant, horloge bij is dan wordt die wel gekocht.
Daarbij geef ik ook aan dat ik garantie geef en hun exemplaren ook kan repareren en een service kan geven. Dat laatste is momenteel toch wel interessant als ik de geluiden hoor vanuit mijn bezoekers dat het momenteel niet gemakkelijk is om iets aan een horloge te laten doen tegen een redelijke prijs.
Met name de onderdelen die bijna niet meer zijn te krijgen voor veel vintage horloges.
Daarvan stijgen de prijzen harder dan een vliegtuig die opstijgt.
Daarbij moet ik ook zeggen dat ik het echt niet moet hebben van de grote groep mannelijke bezoekers.
Heel veel zijn kijkers en geen kopers, ook veel bezoekers die voor andere horlogemerken komen.
Daarbij is er een grote groep die dusdanige onzin bedragen willen betalen voor een horloge dat zijn dan voornamelijk de zg. branie gelukzoekers, daar geef ik al geen eens meer serieus antwoord op.
Maar ik hoef er dan ook niet van rond te komen.

1 like

Wordt ook gedragen door de vrouwelijke helft van vrienden hier. Ze heeft het glas laatst kapot gestoten trouwens (tja, joekel hè).

Mijn zus draagt trouwens al een jaar of 4 een 45mm TW-Steel…

Welkom Wanda op het forum waar ze van alle maten thuis zijn :grin:

2 likes

Lekker dragen wat je zelf leuk vindt! Mijn vrouw draagt de ene dag een Hamilton Ventura (wel in een wat kleiner formaat) en de andere dag een duiker uit mijn verzameling en ook nog wel 'ns haar witte Seiko chrono en alles staat haar goed, eigenlijk. En nu de heren ook weer wat kleinere horloges gaan dragen, bestaat er straks dus sowieso niet meer zoiets als een ‘vrouwenhorloge’. Alleen maar heel veel keuze voor allebei.:wink:

2 likes

image

2 likes

Wel, wel, een zeer goede smaak.
Niet alleen voor een vrouw om te dragen, maar ik draag de Ventura ook regelmatig, een fantastisch model.

1 like

Mijn vriendin heeft vrij kleine polsen, dus horloges die ik draag (40-42mm) past ze niet.

Datejust van 31mm draagt ze nu en vind ik een mooi “vrouwen” horloge.

3 likes

Nou had ik het laatst met een echtpaar op leeftijd over horloges. dit was hun bescheiden collectie. Volgens mij is in 1 oogopslag wel te zien wie welk horloge draagt.

8 likes

Horloge van mijn vrouw

3 likes

Mijn vriendin heeft deze om.

7 likes