Waar koop ik de beste push-pins (band pennen)? Zenith DEFY Classic probleem.

Simultaan dan de juridische route opzoeken en ze in gebreke stellen wegens non-conformiteit? Beetje een Don Quichot move maar ik zou hier echt heul chagerijnig van worden.

1 like

Trek eens een foto van de ruimte die je hebt tussen je pols en de lugs.
Ik tracht anders eens iets te tekenen/printen.

3 likes

Laat ik beginnen met aan te geven dat dit echt een ongelooflijk k* probleem is voor TS, waar ook ik echt

van zou worden.
Desondanks gaat dit bericht me een hoop bagger opleveren…

Zenith claimt dat ze dit probleem niet herkennen, want geen andere meldingenontvangen. En natuurlijk, dat is altijd het standaard antwoord.
Maar als ik Google op “Zenith Defy pushpin issue”, of “-bends”, “-breaks” dan krijg ik precies één hit: Dit topic op HF.
En dit model is al 6 jaar op de markt.
Nogmaals, een drama, en je zal hem maar verliezen door deze ellende, maar ik zou toch nog maar eens bij Zenith aankloppen en aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt met de verschillende pushpins, en de resultaten ervan.
Ik zou niet weten wat er te verwachten is, maar over het algemeen hoor ik goede berichten over de Zenith customer service dus wellicht toch de moeite waard.

3 likes

nog een poging.

Om die pushpins meer ondersteuning te geven zou je kunnen werken met 3d geprinte tussenstukjes. Zie het oranje in onderstaande doorsnede

image

• grijs : kast
  • roze : band
  • blauw : pen
  • oranje : geprint blokje

De bedoeling is dat dit blokje nauw aansluit op de pen, en zo de kracht meer verdeelt (en minder een buigkracht genereert).
Op de uiteinden moet dan een gleufje zitten zodat je nog je pennen er kunt ‘uitkrabben’.

Dwarsdoorsnede van zo’n blokje.
image

4 likes

Dit zou moeten werken…

Bij de rubberen en leer/rubber band hadden ze dit al gedaan met een bredere aanzet, hier onder de titanium band.

Ik heb net die van mij bekeken, zelf dit probleem niet gehad t.n.t, en mijn springbar meet 1,6mm dik bij 22mm ingedrukt met dezelfde kraag als die jij had zo te zien. 1,8mm past inderdaad niet

en wat ik denk dat er gebeurt is dat door “spanning” op de eerste schakel van de band deze naar onder de kastpoten wordt “geduwd” omdat de springbar iets meegeeft, maar als deze over dit uiterste punt heen “glijdt” , dit genoeg kracht oplevert om de springbar zelfs te breken. Wat deze ook moet doen als je blijft haken anders is het je pols die knapt. Maar niet bij normaal gebruik natuurlijk. En titanium is sterker dan de springbar.

Hier de maximale hoek als de band vrij hangt, als ik hem verder onder de kast zou duwen zal de springbar mee moeten geven lijkt me. Kun je @GerardNijenbrinks dit handmatig proberen te veroorzaken ? dan weten we of dit de oorzaak is.

1 like

Dank voor je uitgebreide antwoord en onderzoek Ron.

Zodra ik de band weer gemonteerd heb zal ik eens kijken hoe ver de band, van de kast af, naar beneden wil buigen aan beide zijden. Ik herinner me wel al dat dit aan de ene kant verder was dan aan de andere. Maar dat zou ook kunnen komen doordat 1 van de pennen als iets gebogen is, of meegegeven heeft zoals je het omschrijft.

Bij de titanium band kan de aanzet ook niet breder zijn omdat hij in een uitsparing in de kast valt.

Ik hou je op de hoogte.

2 likes

Misschien een stomme gedachte, maar is de lug to lug afstand niet te groot?

Als de band vanaf de kast niet mooi rond over de pols loopt, maar (overdreven) recht naar beneden komt er ook veel spanning op de pennen.

1 like

Ik denk zelf van niet, de band hangt niet loodrecht naar beneden omdat hij iets op de kast blijft steken, maar steekt ook zeker niet zo ver uit ( dus meer zijwaarts ) als bij een Speedmaster met male endlinks, of een IWC aquatimer 2000 ( GST )
De Defy heeft geen echte kastpoten natuurlijk maar door het geintegreerde ontwerp valt hij wel mooi rond de pols.

1 like

Voor non-conformiteit kun je alleen de verkoper aanspreken, niet de fabrikant. Bovendien is dit EU-recht dat EU-landen hebben moeten implementeren in hun nationale recht. Zwitserland behoort niet tot de EU, dus de vraag is of er een soortgelijke non-conformiteitsregeling in het Zwitserse recht is opgenomen.

2 likes

Hierbij een foto van de rubberband.
Daar zit ook best wat ruimte aan de zijkanten, maar de band sluit perfect aan op de kast waardoor er weinig kracht op de springbars komt te staan

2 likes

In mijn geval. Pins zijn recht.

2 likes

Dit is inderdaad afhankelijk van waar/hoe het horloge is gekocht. Als dit in de boetiek in A’dam is geweest kan non-conformiteit van toepassing zijn. Direct via Zenith in Le Locle is een ander verhaal en zal je moeten kijken welk lokaal recht van toepassing is.

Heel toevallig kreeg ik vandaag de bestelde nieuwe pushpins voor mijn Defy binnen.
Dit zijn de pins die ik eruit heb gehaald en er sinds Januari 2021 in zitten (één keer eraf gehaald voor een foto ter vergelijking voor een hieraan gerelateerde topic van @GerardNijenbrinks).

De rechter pin heeft wel te lijden gehad (kraag aan bovenkant en enigszins gebogen aan de onderkant) maar ze voelen beide nog stevig aan.

Voor wat het waard is…

2 likes

Vind ze toch behoorlijk verzwakt ogen, het feit dat het indrukbare gedeelte al zo veel zijdelingse speling heeft zou voor mij al reden genoeg zijn te ze vervangen.

1 like

Ik moet zeggen dat ik de originele spring bars maar fragiel vind aanvoelen. Ik had ze gisteren even in mijn hand om te controleren of ze verbogen waren. Voor mijn gevoel zijn spring bars die ik in het verleden in mijn hand heb gehad (rolex, grand Seiko, Tudor, omega) toch echt wel wat robuuster. Zou je misschien een link kunnen delen van de spring bars die je hebt besteld? Heb je ze er nu op gezet? Ben geneigd hetzelfde te doen…

Zou kunnen, ik vind ze ook wat iel.
Ik wil ook niet zeggen dat er geen probleem is, maar de pins houden het bij TS niet langer dan een maand of 3 uit. Ze breken gewoon af.
En deze zaten er dus 3 jaar in.

En daarom heb ik ze inderdaad

Natuurlijk, maar ik denk dat ze precies hetzelfde zijn als de originele.
Ik had ook de “borstloze” besteld omdat ik er (net als TS) van uit ging dat deze supersterk zouden zijn. Maar dat zijn ze niet en ik heb geen zin om met tangen en drevels aan de gang te gaan om een pushpin te verwijderen.
Degene die ik er nu in gezet heb zijn deze:

https://www.cousinsuk.com/product/double-flanged-0150mm-6mm-to-46mm

Zoals aangegeven, niet omdat ik denk dat ze sterker zijn, maar ik denk dat het met dit horloge geen overbodige luxe is om:

• Regelmatig te checken of de pins niet gebogen zijn
  • Ze elke 2 á 3 jaar te vervangen (maar dat is misschien sowieso wel een goed idee als je een horloge regelmatig draagt)
2 likes

Dat is wel verder dan bij mij, helemaal onder de kast, ik was in de veronderstelling dat dit niet de bedoeling was … maar blijkbaar kan het !

Mijn eerste set had ook wel gebruikssporen zoals die van jou, maar geen breuk.

Blijft over ; Helaas moet Gerard dan een soort zwelpolsen hebben zoals de Hulk :green_circle: ?

Goed Plan :+1:

1 like

Helemaal mee eens. Heb gisteren ook meteen kwaliteit spring bars besteld. Net binnen en dus maar eens gewisseld. Nooit eerder echt stil gestaan bij kwaliteit verschillen tussen spring bars maar ik voel wel degelijk verschil tussen de originele en deze nieuwe. Wellicht ook omdat de ene al 3 jaar in het horloge zitten en de andere nieuw zijn, maar toch… blij dat ik gewisseld heb, de oude spring bars hadden inderdaad wel erg veel speling nu ik ze zo bekijk.

Boven de nieuwe, voelen heel solide. Na plaatsen zie ik ook dat de band minder ‘recht naar beneden’ langs de kast wil hangen.

Deze gekocht:

1 like