Waar korte bandjes / straps kopen?

De meeste relatief goedkope banden leverancier zoals bijvoorbeeld Cheapestnatostraps, Warchbandits en Watchgecko hebben heel weinig tot geen aanbod in kortere maten, het is allemaal 75/120 of nog langer. Ik heb gemiddelde polsen qua omtrek (17,5cm) maar een hekel aan dat uitstekende flapje aan de bovenkant, dus ik wil mijn banden iets korter hebben.

Nu heb ik al een aantal goede custom leveranciers ontdekt (Straptailor, Molequin en Diaboliqstraps bijvoorbeeld) maar in de wat lagere prijscategorie (<€50) vind ik het lastig goede straps te vinden die ook in kortere maten komen.

De standaard leren bandjes lukt nog wel met wat zoeken, maar zodra je gaat zoeken naar bijvoorbeeld canvas, suède, nubuck of cordura dan merk je dat er eigenlijk weinig te vinden is in kortere maten.

Hebben jullie nog aanraders?

4 likes

Ik heb precies hetzelfde! Benieuwd naar de antwoorden!

3 likes

Zie dit topic:

1 like

In dat topic staan 3 linkjes maar valt een beetje tegen qua aanbod vind ik (of leveren het zelfs niet meer).

2 likes

Nu is ‘beperkt’ aanbod nogal relatief, maar naar mijn idee heeft Watchgecko aardig wat opties tegenwoordig. Wanneer heb je daar voor het laatst gekeken?
https://www.watchgecko.com/catalogsearch/result/?q=Shorter+length&p=1

1 like

Ik ga dit wel volgen. Er zijn wel wat topics t.a.v. kleine polsen maar weinig links naar goed aanbod.

Nu moet ik zeggen dat het met mijn 16,5cm polsen op zich lukt bij

  • Horlogebanden.com, onze forumsponsor, het is me opgevallen dat ze van sommige (Hirsch) modellen keuzes hebben in lengte. Niet alles, maar het onderzoeken waard.
  • CNS: natuurlijk perlon of nato kun je inkorten, soms hebben ze bandbreedte met ‘short’ of ‘long’ erachter, helaas niet altijd of uitverkocht.
  • Colareb: twee modellen ofzo zijn in Short versie.
  • Watchgecko heeft ook een paar kortere leren banden.

Gek genoeg scheelt het ook wat voor band het is, of het stoort of niet. Goed leer vormt zich mooi en het te lange stukje kan mooi met je pols meekrommen. Bij rubber of canvas is dat niet zo. Ook scheelt het hoe dik de band (aan het einde) is.

De normale leren banden zijn vaak wel korter te krijgen, maar de andere genoemde materialen is bij bovenstaande leveranciers ook zo goed als niets in te vinden.

Ik kort mijn Nato’s en Zulu’s gewoon zelf in. Dat is echt makkelijk en mooi te doen met 2 euromunten, een klem, een Double Edge scheermesje en een aansteker. Op YouTube staat wel een tutorial.

Het gaat mij dus niet om NATO want daar koop ik sowieso een mooie Erika’s MN voor, maar dus om gewone 2-piece horlogebanden.

Ah sorry, dat was mij niet helemaal duidelijk.

Volgens mij is een band van Ko nog altijd onder de 50 piek, dan laat je er toch eentje een paar maken?

4 likes

Ideaal met 20-16mm vs. 115-75mm. Heb er zelf maar 4 gekocht :sweat_smile:

Zwart, bruin, groen en teal.

https://www.watchgecko.com/besford-vintage-genuine-leather-dress-watch-stap

6 likes

Ah. Niet goed gelezen blijkbaar.
Eens, daar loop ik ook tegenaan en nooit kunnen vinden, afgezien van korte suede banden van CNS (voor wat het waard is).

1 like

Ik heb laatst een Hirsch Voyager besteld. Prachtige band, met deployant gesp. Het flapje gaat daarmee onder de rest van de band, in plaats van er overheen. Zou je probleem ook op moeten lossen.

https://www.horlogebanden.com/hirsch-voyager-omega-vouwsluiting-louisiana-alligator-zwart/

https://www.horlogebanden.com/hirsch-voyager-omega-vouwsluiting-kalfsleer-zwart/

maar in de wat lagere prijscategorie (<€50)

Gaat ook lastig met

canvas, suède, nubuck of cordura

:joy:

Molequin heeft van de meeste banden ook een ‘korte’ versie. Kostbaar maar erg mooie banden - ben fan

Groet, Vincent

Van Molequin heb ik er eentje incoming maar ze maken 22mm niet in short, dus is custom order geworden a €130. De kwaliteit is echt super dus komt vast goed, maar beetje prijzig als ik eens wat verschillende straps wil proberen! :wink:

1 like

Vorige week een band gekocht van Kaufmann, hele goede kwaliteit. Daarna op de site gekeken en die hebben ook veel banden met kortere opties.

1 like

Je kan ook die Hirsch magic clasp op andere bandjes zetten. Daar doelde ik meer op. Dan kan je gewoon goedkope lange banden blijven gebruiken.

Past ook op andere banden dan alleen die van Hirsch, mits ze bij de aansluiting niet te dik zijn. Dan maakt het geen donder uit van welk materiaal dat bandje is. Denk dat je die gesp ook wel los kan kopen.

1 like

MA straps

Martu straps

2 sites waar ze ook korte banden hebben of zelfs op maat maken, voor een schappelijke prijs

1 like