Waar liggen de grenzen tussen low end, midrange en high end op horloge gebied eigenlijk ?

De verschillende gradaties in de wereld van de horlogerie lopen niet evenwijdig met die van de gewone wereld. Horloges zijn een luxe item, dus bv het woord midrange in de horlogewereld heeft weinig te doen met wat wij modaal noemen, en is voor velen al nauwelijks haalbaar.
Er wordt ook hier op het forum gesproken over bv een nieuwe Seiko pressage van ruim 2000 euro, welke voor het midrange segment bedoelt is, met daarbij de opmerking “ dat noem ik geen midrange meer” kan ik prima begrijpen, maar hoe zit het eigenlijk met de rangorde in de horlogewereld ?
Om een rangorde samen te stellen en te publiceren is natuurlijk vragen om gezeur, maar ik denk dat dit een leuk topic kan zijn, en neem dat gezeur op de koop toe.
Onderstaande komt redelijk overeen met wat de meerderheid van de internationale W.I.S. (Van wat ik heb gelezen) denkt over de rangorde ( met evenveel uitzonderingen, omdat ook midrange merken soms high-end modellen uitbrengen, veelal als “image builder”). En voor de duidelijkheid: Edelmetaal en edelstenen veranderen het prijskaartje, maar maken van low-end geen high-end. Het gaat hier om andere zaken.

Ok, hier gaat hij:

1. VC, AP, Patek, Lange

2. Breguet, Blancpain, JLC, Girrard Perregaux

3. Rolex

4. Omega, Panerai, IWC, Zenith, Hublot, Glashutte Original, Grand Seiko, Chopard, Ulysse Nardin

5. Tudor, Breitling, Cartier, Bremont, Nomos (hogere waardering door de Inhouse uurwerken, waardoor het zich boven 6 verheft).

6. Tag Heuer, Sinn, Oris, Montblanc, Ball, Damasko, Alpina, Stowa, Baume, Longines, Frederique Constant, Raymond Weil, Ebel, Maurice Lacroix, Jean Richard, Bell and Ross, Seiko Presage, Rado, Fortis, Eterna, Doxa, Muhle

7. Tissot, Certina, Mido, Hamilton, Victorinox, Glycine, Junghans, Squale, Christopher Ward, Seiko SARB en equivalenten.

Hierbij zijn 1 en 2 : High end, 4 : Midrange, en 7 : Low end. De rest heeft modellen in diverse segmenten, of zit er tussen in.
Uiteraard is dit erg discutabel en afhankelijk van de criteria van welk het belang voor een ieder sterk kan afwijken (zoals het belang van bv inhouse, handwerk, decoratie, technologie, productie aantallen, innovatie, historie enz enz).

Uiteraard heeft deze rangorde niet (alleen) met de prijs te maken. Zo kan een horloge uit bv 4 duurder zijn, dan een horloge uit bv 2.

Lang niet alle merken staan vermeld, omdat er gewoon te veel merken zijn om op te noemen. Hommage, niche, en modemerken heb ik veelal buiten beschouwing gelaten (en ik geloof ook niet dat er veel bv Richard Mille, of parmigiani Fleurier bezitters op dit forum zitten).

Vanzelfsprekend ga ik er ook vanuit dat 90% hier op het forum met allerlei argumenten zal komen, dat er niets van klopt, waarom merk A eigenlijk beter is dan merk B, en dat het belachelijk is dat merk C hoger staat dan merk D, maar dat maakt het ook wel weer erg leuk.
Dussss, brand maar los, maar probeer het niet persoonlijk te maken :+1:t2::wink::smile:
Ben je het ergens niet mee eens, laat dan vooral weten waarom, en onderbouw dat, zodat we allemaal iets kunnen leren. Let wel: dit is slechts een perceptie gebaseerd op vele meningen van anderen, waarvan ik denk dat zij meer thuis zijn in deze horlogewereld dan ikzelf. Dit is geen poging om iemand mijn eigen mening op te dringen van welk merk beter of hoogwaardiger zou zijn.
Persoonlijk zou ik misschien sommige merken op een andere plaats hebben gezet, maar probeer enigsinds objectief te blijven.
De markt is ook behoorlijk in beweging. Zo is bv Omega de laatste jaren boven Breitling uit gestegen, door vele innovaties en grote investeringen in technologie, welke Breitling door geldgebrek minder kon doen. Nu Breitling opgekocht is, en er weer kapitaal voorhanden komt, kan hier weer verandering in komen. Tudor’s ster is behoorlijk reizende, maar ook dat zal te maken hebben met zijn kapitaalkrachtige eigenaar en grote broer (Rolex, die door alsmaar duurder te worden het midden segment aan het verliezen was) waardoor investeringen makkelijker zijn, en know how voldoende voor handen is. Er staan ook namen tussen van merken met een grote historie, maar die de laatste jaren van hun bestaan volledig zijn ingeslapen. Deze merknamen zijn dan opgekocht door een zakenman, of organisatie, en afgestoft, waardoor het feitelijk een totaal nieuw merk is, die weinig te maken heeft met de horloges die onder dezelfde naam door anderen geproduceerd werden ( denk aan bv wat J.C. Biver heeft gedaan met Hublot in 2004. Dat was vooral financieel een “Big Bang”).

24 likes

Ik vind dat je dit zo goed als mogelijk verwoord hebt, leuk topic.
ik ga er nog even over nadenken :thinking:

1 like

Ik probeer eens wat. Low end tot EUR 500,–, EUR 600,-- , EUR 750,-- of EUR 1000,–.
High end : Vanaf EUR 2000,–? Midrange: er tussen in.
De persoonlijke waardering voor bepaalde horloges staat bij mij overigens los van de prijs. Ik ben gek op een Archimede Flieger, op een Seiko 5, maar m’n Frederique Constant kan ik ook hogelijk waarderen. En als ik mijn grail heb gescoord (Grand Seiko Springdrive) denk ik ook grote voldoening te ervaren.
Oeps, wat zei moeder ook al weer? “Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak.”
“Ja moeder.”

6 likes

Een merk in een hokje duwen is geen slim idee. IWC maakt een stuk duurdere horloges dan Rolex bijvoorbeeld.

3 likes

Het blijft discutabel inderdaad, en dan veranderd het ook met de tijd. Zo vind ik veel van de nieuwe Seiko Presage horloges nu niet bepaald hoger staan dan de meeste Tissot of Hamilton horloges door het gebruik van minder verfijnde uurwerken in veel nieuwe uitgaves terwijl Tissot en Hamilton juist veel “verbeterde” ETA uurwerken gebruiken in hun nieuwe modellen.

1 like

misschien moet je er een poll van maken zodat de HF-leden kunnen bepalen waar de grens ligt.

2 likes

Volgens mij betekent high end het bovenste deel van de markt in prijs.
Als je er emoties of andere kwalificaties in probeerd te verwerken, krijg je een arbitraire lijst.
Nomos bijvoorbeeld is niet de enige middenklasser die inhouse uurwerken maakt, daarom verheffen naar een hogere klasse is dubieus.
Volgens mij kun je alles onder 1000 euro budget, en alles boven een euro of 5000 high end noemen.

3 likes

Als je me kent, zou je het me niet vragen. Ik kan namelijk niks op de computer en dat wil ik zo houden.

4 likes

Ik heb leden gezien die een sub zochten als daily beater terwijl ik het als redelijk topsegment beschouw. Alles is afhankelijk van je eigen referentiekader.

15 likes

Dat vooral!

3 likes

Kwestie van alles in mijn Topic lezen.
Dit staat er duidelijk in vermeld. Zolang IWC naast hun high-end uurwerken nog steeds gebruik blijven maken van ETA en Sellita, zullen ze als merk geen hogere status bereiken. Dat ze ook High-end maken is boven alle twijfel verheven

3 likes

Grand Seiko zou van mij toch wel hoger mogen staan, misschien niet op basis van prijs maar gezien de kwaliteit en in-house uurwerken wel.

3 likes

Dan kom je ook weer op de discussie wat inhouse is, wat geen fijne is :stuck_out_tongue:.

1 like

Persoonlijk zou ik een merk als Glashutte Original dan weer hoger inschalen dan Rolex. Maar goed, dat is het probleem van dit soort lijstjes. Het blijven persoonlijke visies en je zult hierin nooit consensus bereiken.

4 likes

Ik denk dat je verder mag kijken dan het merk en selecteren op het horloge…

Een instap frederique constant vs de manufactuur versies…
Een IWC met modified ETA en een 7days…

1 like

Dit wordt een druk topic :slight_smile: momenteel al 4 leden aan het reply’en

Zeker! Een Breitling colt zal zo bv ook lager staan dan een Breitling Navitimer.

1 like

Onzin. Iedereen weet dat IWC gewoon ETA en Sellita uurwerken inkoopt en er zelf niets aan veranderd. Dat ze ze volgens hun specificatie laten maken heeft niets met Inhouse te maken. Uurwerken zijn geweldig, maar dit is nu niet relevant.

1 like

Interessant topic, benieuwd wat men er zoal over te zeggen heeft. Voorzichtig zeg ik dat Orient Star wel aan 7 (low end) mag worden toegevoegd, ze maken tenslotte toch hun eigen uurwerken.

Helemaal mee eensch. De Springdrive is toch wel een onge-evenaard hoogstandje van inhouse techniek en productie. High end in het kwadraat!

6 likes