De verschillende gradaties in de wereld van de horlogerie lopen niet evenwijdig met die van de gewone wereld. Horloges zijn een luxe item, dus bv het woord midrange in de horlogewereld heeft weinig te doen met wat wij modaal noemen, en is voor velen al nauwelijks haalbaar.
Er wordt ook hier op het forum gesproken over bv een nieuwe Seiko pressage van ruim 2000 euro, welke voor het midrange segment bedoelt is, met daarbij de opmerking “ dat noem ik geen midrange meer” kan ik prima begrijpen, maar hoe zit het eigenlijk met de rangorde in de horlogewereld ?
Om een rangorde samen te stellen en te publiceren is natuurlijk vragen om gezeur, maar ik denk dat dit een leuk topic kan zijn, en neem dat gezeur op de koop toe.
Onderstaande komt redelijk overeen met wat de meerderheid van de internationale W.I.S. (Van wat ik heb gelezen) denkt over de rangorde ( met evenveel uitzonderingen, omdat ook midrange merken soms high-end modellen uitbrengen, veelal als “image builder”). En voor de duidelijkheid: Edelmetaal en edelstenen veranderen het prijskaartje, maar maken van low-end geen high-end. Het gaat hier om andere zaken.
Ok, hier gaat hij:
-
VC, AP, Patek, Lange
-
Breguet, Blancpain, JLC, Girrard Perregaux
-
Rolex
-
Omega, Panerai, IWC, Zenith, Hublot, Glashutte Original, Grand Seiko, Chopard, Ulysse Nardin
-
Tudor, Breitling, Cartier, Bremont, Nomos (hogere waardering door de Inhouse uurwerken, waardoor het zich boven 6 verheft).
-
Tag Heuer, Sinn, Oris, Montblanc, Ball, Damasko, Alpina, Stowa, Baume, Longines, Frederique Constant, Raymond Weil, Ebel, Maurice Lacroix, Jean Richard, Bell and Ross, Seiko Presage, Rado, Fortis, Eterna, Doxa, Muhle
-
Tissot, Certina, Mido, Hamilton, Victorinox, Glycine, Junghans, Squale, Christopher Ward, Seiko SARB en equivalenten.
Hierbij zijn 1 en 2 : High end, 4 : Midrange, en 7 : Low end. De rest heeft modellen in diverse segmenten, of zit er tussen in.
Uiteraard is dit erg discutabel en afhankelijk van de criteria van welk het belang voor een ieder sterk kan afwijken (zoals het belang van bv inhouse, handwerk, decoratie, technologie, productie aantallen, innovatie, historie enz enz).
Uiteraard heeft deze rangorde niet (alleen) met de prijs te maken. Zo kan een horloge uit bv 4 duurder zijn, dan een horloge uit bv 2.
Lang niet alle merken staan vermeld, omdat er gewoon te veel merken zijn om op te noemen. Hommage, niche, en modemerken heb ik veelal buiten beschouwing gelaten (en ik geloof ook niet dat er veel bv Richard Mille, of parmigiani Fleurier bezitters op dit forum zitten).
Vanzelfsprekend ga ik er ook vanuit dat 90% hier op het forum met allerlei argumenten zal komen, dat er niets van klopt, waarom merk A eigenlijk beter is dan merk B, en dat het belachelijk is dat merk C hoger staat dan merk D, maar dat maakt het ook wel weer erg leuk.
Dussss, brand maar los, maar probeer het niet persoonlijk te maken
Ben je het ergens niet mee eens, laat dan vooral weten waarom, en onderbouw dat, zodat we allemaal iets kunnen leren. Let wel: dit is slechts een perceptie gebaseerd op vele meningen van anderen, waarvan ik denk dat zij meer thuis zijn in deze horlogewereld dan ikzelf. Dit is geen poging om iemand mijn eigen mening op te dringen van welk merk beter of hoogwaardiger zou zijn.
Persoonlijk zou ik misschien sommige merken op een andere plaats hebben gezet, maar probeer enigsinds objectief te blijven.
De markt is ook behoorlijk in beweging. Zo is bv Omega de laatste jaren boven Breitling uit gestegen, door vele innovaties en grote investeringen in technologie, welke Breitling door geldgebrek minder kon doen. Nu Breitling opgekocht is, en er weer kapitaal voorhanden komt, kan hier weer verandering in komen. Tudor’s ster is behoorlijk reizende, maar ook dat zal te maken hebben met zijn kapitaalkrachtige eigenaar en grote broer (Rolex, die door alsmaar duurder te worden het midden segment aan het verliezen was) waardoor investeringen makkelijker zijn, en know how voldoende voor handen is. Er staan ook namen tussen van merken met een grote historie, maar die de laatste jaren van hun bestaan volledig zijn ingeslapen. Deze merknamen zijn dan opgekocht door een zakenman, of organisatie, en afgestoft, waardoor het feitelijk een totaal nieuw merk is, die weinig te maken heeft met de horloges die onder dezelfde naam door anderen geproduceerd werden ( denk aan bv wat J.C. Biver heeft gedaan met Hublot in 2004. Dat was vooral financieel een “Big Bang”).