Waar liggen de grenzen tussen low end, midrange en high end op horloge gebied eigenlijk ?

Even goed lezen. Het gaat om een merk als geheel, en een merk wordt niet beoordeeld over ieder individueel horloge. TAG heeft ook absolute High-end horloges, maar is voornamelijk producent van midrange, lower end.

1 like

Kritiek op zo’n poging is makkelijk, of het nu gaat om “dit klopt niet” of om “wat maakt het allemaal uit” (zelf zit ik meer in dat laatste kamp). Maar ik ben het met je eens dat het best grappig is om dit te proberen, al is het maar om te kijken waar de schoen wringt.

Je bent natuurlijk niet de eerste die dit probeert te operationaliseren, en zelf vond ik de ‘5 tier’ poging op deze website wel aardig: https://www.devonbuy.com/watch-brand-hierarchy/

Belangrijk verschil met jouw lijst is dat Rolex op hetzelfde niveau staat als Omega, Panerai etc. (‘tier 2’) en dat merken als Zenith, IWC en Ulysse Nardin hoger staan. Gevoelsmatig lijkt me dat beter te kloppen.

1 like

Ik dacht hetzelfde over Grand Seiko, maar om ze boven bv IWC te zetten is best een stap

Ik ben heel benieuwd waar dit topic gaat eindigen.
Consensus ga je niet bereiken en iedereen heeft over verschillende merken een andere mening.

Ik lees lekker mee. :slight_smile:

2 likes

Ik zie dat eerlijk gezegd nergens in je topic staan :upside_down_face:

Ik ben geneigd om het eerder eens te zijn met deze indeling. Maar ook dat is puur persoonlijk.

Ligt aan je definitie van High End.

Kan betekenen topsegment, duur, chique, van hoge kwaliteit.

1 like

Mijn reactie ging meer over de bijzin in je reactie dan specifiek over IWC. In hoeverre is inhouse inhouse of afgeleid van een bestaand uurwerk (dus in hoeverre is dit beter). Bijvoorbeeld het Nomos alpha caliber is inhouse maar toch aardig gelijk aan het Peseux 7001 werkje. Het blijft mooi dat ze het zelf maken, maar de innovatie (wat ik de meeste punten vind opleveren) ligt ergens anders.

En daarom staat in mijn topic:
Uiteraard heeft deze rangorde niet (alleen) met de prijs te maken. Zo kan een horloge uit bv 4 duurder zijn, dan een horloge uit bv 2.

Duidelijk toch. Gewoon even goed lezen.

In ‘6’ en ‘7’ zie ik Seiko staan. Die maken ook de uurwerken ‘inhouse’ dus die vlieger gaat niet op.

2 likes

Ik zie hier Grand Seiko zelfs niet tussenstaan :open_mouth:

Misschien hebben ze Grand Seiko gewoon als onderdeel va Seiko genomen. Alhoewel de tier waar Seiko in zit dan misschien niet geheel terecht is.

Heb ik ook aan gedacht maar die staat wel onderaan en eigenlijk is Grand Seiko een apart segment.

Ik denk dat ze Grand Seiko gewoon vergeten zijn :wink:

2 likes

Dat is niet helmaal juist. Geproduceerd naar specificaties en vervolgens op 5 punten zelf afgeregeld. Dat is niet hetzelfde als ‘gewoon een eta uurwerk inkopen’ zoals wat we voor de HFLE 2016 deden. Zie ook hier: IWC Mark VXIII Le Petit Prince

2 likes

Seiko is op meerdere plaatsen vertegenwoordigd, maar alleen inhouse is niet voldoende. Het bandje bv van een Sarb33 of nog erger van een Alpinist, zorgen voor een lagere plaats in de rangorde, dan bv een Sinn. Het gaat om het geheel, en niet om 1 criterium. Hoe hoger in de rangorde hoe kritischer alles wordt. Bij bv 1, 2, en 3 is Inhouse plicht, maar daarnaast vele andere zaken ook.

Zenith bv is absoluut top, maar doordat ze bv het El Primero uurwerk nooit hebben verbeterd is het anno 2018 redelijk achterhaald, en dus scoren ze daar behoorlijk minder mee. Geen hacking seconds ? Plaats 4 dus.

2 likes

:open_mouth::scream:

1 like

Of het uurwerk zelf wordt gefabriceerd of wordt ingekocht maakt naar mijn idee geen verschil vwb low, mid of highend. Dat wordt voornamelijk bepaald door exclusiviteit, prijs, prestaties, marketing etc.

Als voorbeeld de autowereld: Volkswagen maakt z’n “movements” zelf en doet dat niet eens zo slecht, toch ontstijgt het nauwelijks low end. McLaren betrekt de “movements” bij Mercedes en is zonder twijfel high end te noemen.

Een andere vergelijking: Toyota brengt z’n wat luxere/duurdere modellen uit als Lexus, dat daarmee net van low end naar mid range promoveert. Seiko en Grand Seiko zijn de Toyota en Lexus van de horlogewereld :grinning:.

Girrard Perregaux staat wel erg hoog niet?

F.P. Journe kun je denk ik ook wel bij 1 zetten

Ik zet er duidelijk bij dat ze volgens IWC specificaties gemaakt worden, maar zelf raken ze de uurwerken alleen aan met het plaatsen in de kast.